Liepos 29 dienos popietę Prienuose buvo iškilmingai paskelbta 10-ojo Pasaulio jaunimo sklandymo čempionato pradžia. Čempionatai vyksta kas dveji metai, o lietuvaičiai estafetę perėmė iš australų. Dalyvių komandos – 70 sportininkų iš 18 šalių ir komandų nariai išsirikiavo su vėjo plaikstomomis vėliavomis šalia Prienų sporto ir pramogų arenos, vėliau sugužėjo į salę, kur juos pasveikino ir gero oro linkėjo organizatoriai ir svečiai.
Oficialią atidarymo ceremoniją stebėjo negausus būrys sklandymo sporto gerbėjų, didžiausią žiūrovų dalį sudarė patys sportininkai, užpildę arenos tribūną. Organizatoriai didelio dėmesio nesutelkė į atidarymo programą, ceremonija praėjo formaliai teisingai, bet kultūrinė dalis nuobodoka ir be polėkio, lyg būtų pamiršta, kad čia susirinko smalsus pasaulio jaunimas, ištroškęs įspūdžių. Šventinę nuotaiką gerokai pakėlė LK Karinių oro pajėgų orkestras, maršo tempu drebinęs arenos sienas.
Dalyvius čempionato atidarymo renginyje sveikino Vengrijos ambasadorius Zoltan Jancsi, Prancūzų instituto Lietuvoje atstovas Loic Salfati, Čekijos ambasadorius Bohumil Mazanek, Prienų miesto meras Alvydas Vaicekauskas, žiuri prezidentas Juha Silvennoinen.
Kalbėtojai linkėjo gero oro, žavėjosi sklandymo sportu ir lietuvių azartu organizuojant pasaulio varžybas. Lietuvos sklandymo federacijos prezidentas ir Pasaulio jaunimo sklandymo čempionato direktorius Vytautas Sabeckis, laikantis didžiausią organizacinę naštą ant savo pečių patikino, jog jo suburta komanda padarys viską, kad čempionatas taptų įsimintinu sporto įvykiu visiems atvykusiems jaunuoliams.
Jaunimas kiekvienose varžybose kaupia jų patirtį, kai kurie iš jų dalyvauja tarptautinėse varžybose keltą kartų per metus, ir dar tik žengia į padangių kovų arenas, daugelis iš jų turi nemenką varžybų patirtį, o be dalyvavimo varžybose to nesukapsi ir netobulėsi.
Lėktuvai visus sklandytuvus kels į vienodą aukštį – 600 metrų.
Svarbiausias dėmesys ir pajėgos nukreipti į sporto bazę – Pociūnų aerodromą, kuris talpina visus čempionato dalyvius, jų techniką ir pasirūpina viskuo, kas reikalinga, kad rytais į starto liniją stotų 70 baltų ilgasparnių ir kuo sklandžiau ir greičiau jie galėtų būti pakelti į padangę.
Tad jau varžybų išvakarėse aerodrome išsirikiavo nemenka rikiuotė „PZL-104 Wilga 35“, sulėkusių iš kitų klubų, o jiems talkins dar keletas lėktuvų. Lėktuvai visus sklandytuvus kels į vienodą aukštį – 600 metrų. Vieno sklandytuvo pakėlimas trunka tik keletą minučių, o lėktuvas vėl leidžiasi ir kelia kitą sklandytuvą, todėl per nepilną valandą į orą gali būti pakelti visi 70 dalyvių.
Svarbiausias prioritetas aviacijos sporte išlieka saugumas, todėl jo akcentai nuolat pabrėžiami, o besibaigiant šio čempionato treniruočių laikotarpiui – paskutinį vakarą prieš varžybas sportininkai išklausė skrydžių saugos pranešimą. Kiekvienu atveju, jeigu situacija ore susiklostytų pavojingai, pilotai žino, kaip reikia elgtis. Pilotams susirinkti skrydžio, meteorologinę informaciją padeda komanda, svarbią misiją atlieka komandos kapitonas, kuris turi turėti didelę patirtį, būti geras psichologas ir padėti kiekvienam komandos nariui išspręsti bet kokią mažą ar didelę problemą.
Čempionatą vykdo beveik 20 oficialių pareigūnų, o padėjėjų spiečius yra gerokai didesnis.
Sportininkai, kurių amžius svyruoja nuo 17 iki 25 metų, varžysis dviejose – standartinėje ir klubinėje klasėse. Standartinės klasės sklandytuvų sparnų mojis (atstumas tarp sparnų galų) turi būti ne didesnis kaip 15 metrų, be užsparnių. O klubinėje klasėje varžomasi labai įvairiais, skirtingų techninių charakteristikų sklandytuvais, senesnės kartos sklandytuvais, todėl šioje klasėje varžybų rezultatai skaičiuojami taikant koeficientus.
Standartinėje klasėje užsiregistravo 32 dalyviai, o klubinėje – 38, tarp jų ir trys merginos – prancūzė, australė ir čekė. Net šeši Lietuvos jauni sklandytojai pasiryžę kaupti patirtį šiose varžybose, trys iš jų – Ignas Bitinaitis (20 m.), Joris Vainius (24) ir Ringaudas Kikalas (23) grumsis standartinėje klasėje, o kolegos Jokūbas Motūza (17), Laurynas Šupinys (20) ir Martynas Liutkevičius (22) – klubinėje klasėje.
Sklandymo sportininkų rezultatai yra tvarkingai reitinguojami ir skaičiuojami. Lietuvių sklandytojų kraitis atrodo taip: Joris Vainius – reitingo vieta pasaulinėje lentelėje 380, Ignas Bitinaitis – 592, Ringaudas Kikalas – 653, Laurynas Šupinys – 726, Martynas Liutkevičius – 1818, Jokūbas Motūza – 4332. Tačiau šios reitingų eilutės nė kiek netrukdo ambicingai siekti medalių. Kiek dar bus reitingų eilučių pokyčių šių jaunų vyrų karjeroje!
Pasaulyje yra tik keletas sklandytuvų gamyklų, viena iš jų „Sportinė aviacija ir Ko“ veikia Pociūnų aerodrome. Vienas mūsiškis jaunuolis – Ringaudas Kikalas skraidys su lietuviškos konstrukcijos sklandytuvu „Lak-19“. Ignas pasirinko „Discus 2a“, Joris „LS 8“, o klubinės klasės vaikinai – skraidys su „Jantar Standard“ skirtingų modifikacijų baltasparniais.
Pirmąją varžybų dieną laukai geros oro sąlygos, todėl su nekantrumu laukiama ir pirmųjų rezultatų. Varžybos truks dvi savaites ir tikimasi, kad orai nesukliudys įvykdyti čempionato užduočių. Dalyvių, komandų kapitonų ir padėjėjų laukia nelengvas laikotarpis – kiekviena diena žada įtemptą kovą, technika turi veikti be priekaištų, o ore tikimasi saugių varžybų dalyvių skrydžių.
Organizatoriai deda pastangas, kad kiekvieną dieną aerodrome apsilankytų kuo daugiau žiūrovų, jiems žadama pramogų, ekskursijų, kviečiama stebėti sklandytuvų kilimo ir tūpimo momentus. Sklandytuvai, jeigu bus tinkamas oras, kils kasdien apie 12 val., o grįžinės į aerodromą apie 17 val. Smalsiausiems ir besidomintiems sklandymu bus sudaryta galimybė aplankyti sklandytuvų gamyklą, kuri įsikūrusi visai čia pat, Pociūnų aerodromo pašonėje.
Teko nugirsti aerodrome sklandančią idėją, kad būtų įdomu „įdarbinti“ pastatytą istorinį lėktuvą „ANBO-2“ sklandytuvų pakėlimui. Dabar gražuolis dvivietis lėktuvas stovi angare ir traukia kiekvieno aviacijos mylėtojo akį. O jeigu taip į orą visų akivaizdoje! Apie tai, matyt, svajoja ne tik lėktuvo pilotas, bet ir pats lėktuvas...
Vilmos Jankienės nuotraukos