Balandžio 10-13 dienomis Frydrichshafene Vokietijoje vyko garsioji bendrosios aviacijos paroda AERO 2019. Šiemet 11 didžiulių salių savo inovacijomis užpildė 757 įmonės. Lankytojai galėjo išvysti visko - nuo naujų ultralengvųjų iki verslo klasės lėktuvų, sraigtasparnių, malūnsparnių ir daug visokio gėrio. Tokios parodos tampa puikia proga įvertinti naujas aviacijos pramonės tendencijas. Tai kur artimiausiais metais kryps aviatorių akys?
AERO 2019 yra vienas iš pagrindinių tokio tipo renginių Europoje. Šiemet čia buvo galima surasti 757 parodos dalyvius iš 40 pasaulio šalių. Parodą aplankė daugiau nei 32 tūkstančiai žmonių – šiek tiek daugiau nei pernai. Iš tikrųjų, 27-oji AERO paroda Frydrichshafene buvo pati didžiausia šio renginio istorijoje. Organizatoriai džiaugiasi pavykusiu renginiu ir tikisi, kad lankomumo rekordas gyvuos neilgai.
Džiaugiasi ne tik organizatoriai, bet ir dalyviai. Štai Jeffas Johnsonas, „Cirrus Aircraft“ kompanijos vadovas, praėjusią parodą pakomentavo taip: „Be jokios abejonės į AERO parodą atvyksime ir kitąmet. Mes labai vertiname didžiulį atskirų klientų susidomėjimą. Jei reikėtų šią prekybos parodą apibūdinti vienu žodžiu, pavadinčiau ją sėkminga“.
„Cirrus Vision SF50“ yra vienas populiaresnių labai lengvų verslo klasės lėktuvų. (Organizatorių nuotrauka)
„Cirrus Vision SF50“ Frydrichshafene susilaukė išties nemažai dėmesio. Šis vienmotoris reaktyvinis verslo klasės lėktuvas, esantis laipteliu aukščiau už populiarius propelerinius lėktuvus, vis dar yra pakankamai naujas ir intriguojantis. Parodos lankytojai rodė didelį susidomėjimą patogiomis transporto priemonėmis.
Tiesa, netrukus po AERO 2019 uždarymo JAV Federalinė aviacijos administracija paskelbė stabdanti SF50 skrydžius dėl netinkamo atakos kampo daviklių veikimo. Neabejojama, kad problemos bus išspręstos, o susidomėjimas orlaiviu tik didės. Juk šis lėktuvas, priešingai nei rinkos senbuviai, turi ir balistinių parašiutų sistemą, todėl yra išties labai saugus.
Parodos lankytojai taip pat gausiai buriavosi aplink atgimusį retro stiliaus šešiavietį „Junkers F13“, prancūzų „Daher TBM 930“, „HondaJet“ bei dar kelis pažįstamus lėktuvus. Tačiau naujovių taip pat netrūko.
Lukas Liekis, asociacijos Pilotai.lt vadovas, ne pirmą kartą lankėsi parodoje Frydrichshafene. Jis teigė, kad didžiausios kovos tarp gamintojų vyksta popieriuje – didžiausias inovacijas demonstruojantys lėktuvai retai pasiekia serijinę gamybą. Gamintojai vis dar siekia tų pačių tikslų – „Greitis, komfortas, saugumas ir maža kaina – labai sunku užtikrinti bent kelias iš šių savybių. Jei lėktuvas yra greitas, tai bus ankštas ir brangus. Jei komfortiškas, tai bus lėtas“.
Štai kokias pagrindines bendrosios aviacijos tendencijas galima išskirti pagal AERO 2019 parodą.
Parodos lankytojai žvalgėsi naujų lėktuvų kelionėms. Privatūs lėktuvai tampa vis patrauklesni verslininkams, kuriems tai yra puikus būdas išvengti visų oro uostų trūkumų – spūsčių, eilių, saugumo patikrų ir taip toliau.
Viena AERO parodos diena buvo paskirta verslo aviacijos konferencijai. Jos metu buvo aptartos verslo klasės orlaivių vystymosi tendencijos ir kryptys. Pranešėjai pabrėžė, kad verslo klasės privatūs lėktuvai šiuo metu yra itin paklausūs. Jie visada buvo populiarūs JAV, tačiau pastaruoju metu jų paklausa auga ir Europos bei Azijos rinkose.
Transporto pramonė juda elektrifikacijos linkme. Tai pastebima ne tik ant žemės, bet ir ore – elektriniai ir hibridiniai lėktuvai skatino parodos lankytojų smalsumą. „Siemens eAircraft“ hibridinė sistema yra paruošta ateities iššūkiams. Ši jėgainė yra palyginti tyli, taupi ir mažai teršianti. Kartu tai nėra ir visiškai elektrinė technologija, todėl skrydžio nuotolis nėra ribojamas baterijų talpos.
„Pipistrel ALPHA ELECTRO“ - vienas iš kelių parodoje demonstruotų elektrinių lėktuvų. (Organizatorių nuotrauka)
Visiškai elektriniai lėktuvai gali veikti tyliau ir mažiau teršti gamtą. Žinoma, didžiausias minusas yra ribotas skrydžio nuotolis ir baterijų įkrovimo laikas. Lukas Liekis teigia, kad bent jau kol kas elektriniai orlaiviai nėra pakankamai praktiški – „šiandien siūlomos baterijos yra per sunkios ir per trumpai veikiančios (45 min skrydžio idealiomis sąlygomis). „Siemens“ aktyviai reklamuoja savo elektrines jėgaines, tačiau nelaimės (kaip 2018-ųjų „Magnus eFusion“ katastrofa) ir didelis baterijų svoris kol kas stabdo progresą.“
Praeitų metų gegužę „Magnus eFusion“ eksperimentinis lėktuvas su „Siemens“ sistema Vengrijoje patyrė katastrofą, kurioje žuvo abu lėktuve buvę žmonės. Orlaivis užsidegė dar būdamas ore. Tokios nelaimės neišvengiamai turi įtakos ir elektrinių orlaivių įvaizdžiui.
Kita vertus, į elektrinę ateitį žiūrima teigiamai. „Manau, kad kaip automobilių ir laivų pramonės, taip ir aviacija turi žiūrėti į elektros variklius kaip į ateities sprendimą. Kiekvienas norėtume atsisakyti karbiuratorių , tepalų keitimų, nuolat dylančių dalių, kuro sistemų ir kitų su vidaus degimo varikliais siejamų rūpesčių“ – taip savo požiūrį į elektrinę ateitį apibūdino L. Liekis.
Tuo tarpu įprastų vis dar vidaus degimo varikliais ginkluotų orlaivių rinkoje matomas kainų kilimas. Gamintojai naudojasi augančia ekonomika, o pati laisvos rinkos logika diktuoja, kad auganti paklausa augina ir kainas. Šiemet parodos lankytojai jau aiškiai pastebėjo, kad orlaiviai yra brangesni. L. Liekis situaciją apibūdino taip – „Lėktuvai brangsta, bet nemanau, kad yra sunkiau prieinami – kainos vejasi augančią perkamąją galią“.
Parodos lankytojai pastebėjo augančias kainas. (Organizatorių nuotrauka)
Ir iš tiesų, nepaisant kasmet 4-6 % didesnių kainų, pardavimai nelėtėja. Iš dalies tokia situacija susiklostė ir dėl rimtų naujų žaidėjų trūkumo. Net ir pasirodžiusios naujos įmonės įprastai ilgai neužsibūna, nes pirkėjai ieško laiko patikrintų lėktuvų. Taigi, ilgiau gyvuojantys gamintojai turi visas galimybes didinti lėktuvų kainas.
Vokietijos „Horten Aircraft“ parodoje demonstravo skrendančio sparno prototipą HX-2. Šis dvivietis lengvasis lėktuvas turi keturių cilindrų 100 ag variklį, sukantį stumiantį propelerį. HX-2 neturi nei uodegos, nei liemens, tačiau, kaip teigia gamintojas, yra stabilus.
„Horten Aircraft HX-2“ skraidančio sparno lėktuvas. (Organizatorių nuotrauka)
Bandymams pagamintas prototipas dėmesį traukė savo neįprasta išvaizda, tačiau lėktuvo kūrėjai tvirtina, kad tokia forma pasirinkta ne dėl grožio ar noro šokiruoti. Skrendančio sparno tipo lėktuvas sunaudoja mažiau degalų, todėl su pilnais bakais gali nuskristi toliau.
AERO 2019 paviljonuose buvo pastebimi ir kitokio tipo orlaiviai. Pavyzdžiui, ultralengvųjų orlaivių mėgėjams įsiteigti bandė „Dynali H3“. Šis mažytis dvivietis sraigtasparnis AERO 2019 pasirodė kiek neįprastai – su atvira kabina ir plūdurais demonstruotas H3 buvo pritaikytas leistis ant vandens.
Taigi, apibendrintai galima teigti, kad AERO 2019 dar kartą parodė, kad bendrosios aviacijos pramonė yra gyva ir sveika. Nors kainos didėja, lėktuvai nėra sunkiau prieinami – tai greičiau yra bendrų ekonominių tendencijų atspindys. Gamintojai ieško naujų formų ir technologijų, todėl AERO 2019 buvo proga pažvelgti į ateitį, kurioje kažkur toli skraido ir elektriniai, ir naujų formų orlaiviai.