Aviacijos sektoriuje netikėtos situacijos nėra kasdienis reiškinys, tačiau joms pasitaikius itin greita reakcija ir profesionalumas išlieka svarbiausiomis dedamosiomis. Antžeminio orlaivių aptarnavimo bendrovės kokybės vadovė Sigita Kuzmickaitė atskleidė koks nederamas elgesys gali kainuoti taip ir nepradėtą kelionę bei kokios atsakomybės tenka oro uosto darbuotojams.
Keleivių identifikavimas ir saugumo užtikrinimas
Anot antžeminio orlaivių aptarnavimo bendrovės „Litcargus“ kokybės vadovės S. Kuzmickaitės, nenuspėjamos situacijos, tokios kaip orlaivių gedimas ar neprognozuojamas keleivių elgesys, gali kilti staiga ir be jokio įspėjimo.
„Avarinės ar neprognozuojamos situacijos, tokios kaip atvykstančių ir išvykstančių orlaivių techniniai gedimai, priverstiniai nusileidimai, incidentai su keleiviais, jų agresyvus elgesys, reikalauja sprendimų priėmimo nedelsiant. Visais atvejais svarbiausia – operatyvumas ir sklandi komunikacija tarp visų dirbančiųjų – tiek „Litcargus“ komandos narių, tiek oro uosto personalo, partnerių“, – teigia ji.
S. Kuzmickaitė atkreipia dėmesį ir į pačius keliautojus. Anot jos, atsipalaiduoti alkoholiniais gėrimais nusiteikę arba netinkamai pajuokauti bandantys – į lėktuvą gali būti ir neįlaipinti. Konfliktų iššaukimas arba pasisakymai apie bet kokią galimą grėsmę yra vertinami labai atsakingai.
„Prieš skrydį atidžiai įvertinami visi keliaujantys asmenys, o saugumą užtikrina ne tik speciali įranga patikros stotelėse, bet ir žmogiškasis faktorius – asmens elgesio vertinimas realiu laiku. Akivaizdžiai neblaivūs, netinkamai pajuokavę dėl sprogmenų turėjimo ar konfliktines situacijas keliantys asmenys, galintys trikdyti skrydį, gali būti neįleidžiami į lėktuvą. Tokį sprendimą priima antžeminio aptarnavimo darbuotojai, kuriems šią teisę deleguoja oro vežėjai“, – sako antžeminio orlaivių aptarnavimo bendrovės kokybės vadovė.
Ji taip pat primena, kad oro uostose į riboto patekimo zonas, juolab į orlaivio saloną, keleivis nepateks, jei su savimi nešasi įvairaus pobūdžio ginklus, chemines ir degias medžiagas, sprogmenis, skystų dujų balionėlius, bengališkas ugneles ir panašius daiktus.
Papildomos procedūros sklandžiam skrydžiui
Pasak S. Kuzmickaitės, siekiant užtikrinti sklandų ir saugų skrydį, orlaivių antžeminio aptarnavimo darbuotojai taip pat kiekvieną kartą, orlaiviui nusileidus ir prieš jam pakylant, atlieka įvairias procedūras, susijusias su pačiu orlaiviu. Šių procedūrų keliaujantys asmenys dažniausiai nė nepastebi.
„Darbuotojai atidžiai vykdo vizualinę orlaivio apžiūrą prieš ir po skrydžio, ieškodami pažeidimų ar defektų, tikrina, ar ant korpuso nėra pažeidimų. Pasirūpinama ir kuro papildymu, kad orlaivis turėtų pakankamai degalų kiekvienam skrydžiui, įskaitant rezervą nenumatytiems atvejams. Vykdomi iškrovimo ir pakrovimo darbai – bagažo, krovinių bei pašto tvarkymas. Be to, orlaivio išoriniai paviršiai kartais valomi, siekiant pagerinti aerodinamines savybes. Šaltuoju metų laiku atliekama ledo ir sniego šalinimo (deicing) procedūra, užtikrinanti, kad ant sparnų ir kitų paviršių neliktų ledo“, – pažymi ji.
Greitos reakcijos ir sklandaus bendradarbiavimo svarba
Pasak S. Kuzmickaitės, veiksmingas sudėtingų situacijų valdymą užtikrinantis pagrindinis elementas – oro uoste dirbančio personalo tinkamas pasiruošimas bet kokioms sąlygoms.
„Šaltakraujiškumas, psichologinis atsparumas ir gebėjimas greitai reaguoti yra veiksniai, lemiantys sėkmingą situacijos valdymą. Šios savybės leidžia darbuotojams išlaikyti koncentraciją ir priimti racionalius sprendimus esant dideliam spaudimui, taip išvengiant sumaišties“, – teigia ekspertė.
Be to, nors kiekvienas atvejis individualus, chaoso rizika sumažinama, kai darbuotojai pilnai žino savo atsakomybes ir funkcijas. Bendrovėje nuolat atnaujinami avariniai planai, jų scenarijai, sprendimo būdai, darbuotojams yra rengiami atitinkami mokymai bei pratybos.