Kada nors ateityje pilotai komerciniams lėktuvams nebebus būtini. Robotizuoti orlaiviai skraidys autonomiškai, gabendami keleivius ir krovinius. Tiesą sakant, tam reikalingas technologijas jau turime, nors dar trūksta kelių dėlionės detalių. Kalifornijoje įsikūrusi kompanija „Xwing“ ką tik pademonstravo visiškai autonominį krovininio lėktuvo skrydį.
Autonominių lėktuvų technologijos jau seniai nėra naujiena. Tikrai esate girdėję apie autopilotus - kompiuterines sistemas, kurios palaiko komercinių lėktuvų skrydžio aukštį ir neleidžia jiems nukrypti nuo kurso. Autopilotas yra ir saugumo technologija, nes ji sumažina pilotų nuovargį. Lėktuvai taip pat jau turi ir automatinio tūpimo sistemas. Tiesą sakant, ši technologija net nėra apribota tik komerciniais laineriais. Prieš porą metų „Garmin“ pristatė savo „Autoland“ sistemą, kuri gali visiškai autonomiškai nutupdyti lėktuvą, jei pastebi, kad pilotas nebegali to padaryti pats. Tai yra, ši sistema ne tik atlieka techninį tupdymą (aukščio, greičio valdymą, stabdymą ir t. t.), bet dar ir pasirenka tam tinkamiausią aerodromą. O pernai „Airbus“ pademonstravo ir autonominio kilimo technologiją - ji dar yra labai jauna, bet norint ją būtų galima ištobulinti.
„Airbus“ jau demonstravo autonominio kilimo technologiją. („Airbus“ nuotrauka)
Dabartinės technologijos jau leistų kurti autonominius lėktuvus. Tam reikėtų laiko ir daugybės bandymų, bet aviacijoje niekas nevyksta greitai. Tačiau greitu metu šie procesai nebus skatinami, o ir gamintojai neturi motyvacijos to daryti, nes dabartiniai saugumo standartai vis tiek neleistų skraidinti keleivių ar krovinių be pilotų. Tiesą sakant, tikriausiai ir keleiviai nebūtų labai patenkinti, žinodami, kad visa jų kelione rūpinsis tik robotas - jūs turite kompiuterių ir žinote, kad jie ne visada veikia patikimai.
Kompanija „Xwing“ ką tik atliko savo pirmąjį autonominį krovininio lėktuvo demonstracinį skrydį. Modifikuotas „Cessna Grand Caravan 208B“ pakilo dar vasarį, bet kompanija apie tai pranešė tik balandžio viduryje. „AutoFlight“ sistema gali pati pasirūpinti orlaivio riedėjimu oro uosto takais, pakilimu, skrydžiu, navigacija ir tūpimu.
Iš tikrųjų patį pirmąjį autonominį skrydį „Xwing“ lėktuvas atliko dar 2020-ųjų rugpjūtį. Tačiau tai buvo tik skrydis be papildomų užduočių. Šįkart autonominis lėktuvas pasirūpino viskuo nuo riedėjimo iki riedėjimo. Tai buvo pirmasis tikras demonstracinis skrydis, kuris turėtų parodyti „Xwing AutoFlight“ technologines galimybes. Tiesa, orlaivis kilo ir tūpė tame pačiame oro uoste Konkorde, Kalifornijoje. Lėktuve buvo pilotas, kuris užtikrino bandymo saugumą ir buvo pasiruošęs bet kuriuo metu perimti orlaivio valdymą. Kitaip tokie skrydžiai tiesiog nebūtų leidžiami.
„Xwing“ demonstracinis lėktuvas kilo jau ne pirmą kartą, bet šįkart vykdytas pilnas bandymas. („Xwing“ nuotrauka)
Autonomines technologijas vysto ir didieji aviacijos milžinai „Boeing“ bei „Airbus“. Tačiau „Xwing“ taiko į kiek siauresnį oro transporto sektorių - mažesnius krovininius lėktuvus, jungiančius regioninius logistikos centrus. „Xwing“ mano, kad kompanijos technologijos geriausiai tiktų iki 805 km atstumu skraidantiems orlaiviams.
Beje, „Cessna Grand Caravan“ bandymams buvo pasirinktas ne šiaip sau. „Xwing“ neketina gamina lėktuvų - „AutoFlight“ technologija būtų diegiama į jau egzistuojančius orlaivius. Tokius, kaip „Grand Caravan“, kuris yra labai populiarus vienmotoris lėktuvas, skraidantis į trumpesnius reisus. Tai žymiai pagreitintų autonominių lėktuvų kūrimą, nors artimiausiu metu į atostogų kraštus jie jūsų ir neskraidins.
„Cessna Grand Caravan“ bandymams pasirinktas neatsitiktinai. („Xwing“ nuotrauka)
Autonominiai lėktuvai yra labai svarbūs karyboje. Į karščiausius karinių operacijų taškus galima siųsti kovinius lėktuvus nerizikuojant savo karių gyvybėmis. Kariniai dronai įprastai yra valdomi per atstumą, bet ir jie turi autonominių galimybių. Ateityje ir viršgarsiniai naikintuvai galės skristi be pilotų - kam siųsti žmones ten, kur jie gali žūti ir iš esmės nėra būtini?
Aišku, civilinėje aviacijoje autonomines technologijas skatina visiškai kiti motyvai. Kompiuteriai nepavargsta ir gali būti labai patikimi, todėl autonominiai lėktuvai galėtų būti saugesni. Be to, jie leistų sumažinti reikalingų pilotų skaičių. Net jei didelio lėktuvo kabinoje liktų vienas pilotas, tai reikštų, kad oro linijos apsieitų su dvigubai mažesniu pilotų skaičiumi. Šiuo metu du pilotai lėktuvams reikalingi todėl, kad vienam netikėtai sunegalavus, kitas galėtų saugiai valdyti orlaivį.
Jei kada nors tolimoje ateityje pavyktų pilotų atsisakyti visiškai, lėktuve būtų daugiau vietos daiktams ir keleiviams. Dingtų valdymo prietaisai, ekranai ir kiti pilotų darbui reikalingi daiktai. Galėtumėte sėdėti pačiame lėktuvo priekyje - kaip antrame dviaukščio autobuso aukšte. Tai greičiausiai sumažintų ir lėktuvo svorį.
Taigi, viską susumavus - autonominės technologijos leistų oro linijoms sutaupyti pinigų ir, galbūt, pagerintų skrydžių saugumą. Tačiau greitu metu jos pilotų nepakeis.
Reikalavimai aviacijos saugumui yra labai griežti ir tai yra gerai. Bet tuo pačiu tai reiškia, kad autonominiai lėktuvai pakils tik tada, kai technologijos bus ištobulintos ir išbandytos. Visa tai kainuoja pinigus ir laiką.
Štai kaip pasaulį mato „Xwing“ kliūčių atpažinimo, jų vengimo ir navigavimo sistema. („Xwing“ nuotrauka)
Be to, ir patys lėktuvai dabar tam nėra pritaikyti. Komercinis lėktuvas tarnauja 20 ir daugiau metų (nebent tai - „Airbus A380“, kurio atsisakoma anksčiau). Tai reiškia, kad dabar gaminami lėktuvai skraidys dar labai ilgai ir jie autonominių technologijų neturi. Galbūt jas bus galima įdiegti vėliau, kaip „Xwing“ atveju, bet pati šiuolaikinio lėktuvo architektūra nėra pritaikyta maksimaliam šių galimybių išnaudojimui.
Galiausiai, ir infrastruktūra yra pakankamai ribota. Skrydžių valdymo sistemos yra sukurtos pilotams-žmonėms. Labai tikėtina, kad ir oro uostai, ir skrydžių valdymo centrai turėtų pasikeisti, kad efektyviai priimtų autonominius lėktuvus.