Autonominiai elektriniai oro taksi - viena iš daugiausiai automobilių gamintojų dėmesio sulaukiančių elektrinio mobilumo sričių. Atrodo, kad didžiausi automobilių gamintojai nebenori apsiriboti tik ratuotomis transporto priemonėmis. „Toyota“, „Hyundai“, „Ford“ ir dar keli garsūs automobilių pasaulio milžinai kelia akis į dangų, o dabar prie jų reikia įvardinti ir dar vieną žaidėją - „Volkswagen“ keleivinis dronas pakils dar šiais metais.
Dabar net sunku suskaičiuoti, kiek startuolių žada, kad po ateities miestus keliausime išvengdami eismo kamščių, triukšmo ir taršos. Svarbiausia, kad tai net nėra tušti pažadai lengvatikiams - tie startuoliai sukuria šį tą pakankamai įdomaus, kad sulauktų pramonės sunkiasvorių dėmesio. Štai Kalifornijos „Joby Aviation“ turi stiprų „Toyota“ užnugarį. Tuo tarpu „Hyundai“ šioje srityje bendradarbiauja su „Uber“, kad miesto keliones pakeltų į oro erdvę. „Boeing“ bei „Airbus“ irgi nemiega. Todėl atrodo, kad elektriniai oro taksi iš tikrųjų bus ateities transporto priemonė.
Tik kodėl dabar? Na, dronų bei baterijų technologijos patobulėjo tiek, kad dabar tokio tipo orlaiviai nebėra neįmanomi. Paimkite mėgėjišką filmuojantį droną, padidinkite jį daug kartų ir gausite transporto priemonę žmonėms. Ličio jonų baterijų dėka jis net nesvers neįmanomai daug ir galės nuskristi pakankamai toli. Na, pakankamai, kad tai būtų praktiškas skrydis.
„Joby Aviation“ orlaivis jau yra bandomas (Gamintojo nuotrauka)
Be to, automobilių gamintojai ruošiasi ateičiai, kai žmonės tiesiog nebenorės pirkti automobilių. Automobilis po truputį tampa per didele našta ir jaunimas labai nesiveržia jų pirkti. Galiausiai, ir aplinkosauginės tendencijos darys įtaką žmonių judėjimui.
Taigi, kada nors jau visai greitai žmonės iki oro uosto ar verslo susitikimo ne važiuos per visus kamščius, o skris tiesiai nuo dangoraižio stogo. Taip, kaip, beje, miestų milijonieriai jau daro. Tiesiog sraigtasparnis bus pakeistas daug modernesne, aplinkai ir žmonėms draugiškesne transporto priemonė.
Štai įdomus faktas, kurio galbūt nežinojote - Kinijoje yra daugiau nei 160 miestų turinčių bent po vieną milijoną gyventojų. Didžiausi 7 Kinijos miestai turi po daugiau nei 12 milijonų gyventojų. Du didžiausi Kinijos miestai - Šanchajus ir Pekinas - turi po daugiau nei 21 milijoną gyventojų. Taigi, viskas, kas susiję su urbanizuotų vietovių transportu, Kinijai yra labai įdomu. Kinija taip pat labai daug dėmesio skiria technologijų plėtrai. Ir ši šalis yra vienas iš svarbiausių dronų gamybos centrų pasaulyje.
„Volkswagen“ V.M.O. arba Skraidantis Drakonas (gamintojo nuotrauka)
2020 metais „Volkswagen Group China“ paleido „Vertikalaus Mobilumo“ projektą, kurio tikslas - praktiško elektrinio automatizuoto keleivinio drono sukūrimas. Kitaip tariant, „Volkswagen“ atšaka Kinijoje ėmėsi kurti vadinamąjį eVTOL - elektrinį vertikaliai kylantį ir tupiantį orlaivį, kuris galėtų funkcionuoti, kaip specialus oro taksi ypatingai urbanizuotose vietovėse. Praėjo vos pora metų ir projektas jau turi prototipą. Oficialiai jis žymimas V.M.O., bet inžinieriai jį švelniai vadina Skraidančiu Drakonu.
Tai - 11,2 metrų ilgio ir 10,6 metrų pločio elektrinis orlaivis su 10 rotorių - 8 sraigtai užtikrins vertikalų pakilimą-tūpimą, o du propeleriai trauks V.M.O. pirmyn. Šis orlaivis neturi ratinės važiuoklės - jis kils ir tūps tik vertikaliai. Ir tai - ne butaforija ar žaislas, o tikras prototipas bandymams ir sertifikacijai. Pirmieji skrydžio bandymai yra planuojami dar šiems metams, nors išsamesni, sudėtingesni bandymai turėtų būti įvykdyti antroje 2023-iųjų pusėje.
„Volkswagen“ iš karto imasi darbo, kad Kinijos oro eismo kontrolės institucijos prototipui suteiktų reikiamus leidimus. V.M.O. ateitis yra siejama su Kinija, kurios lankstus požiūris į technologijas ir ne toks griežtas požiūris į saugumą turėtų padėti atvesti orlaivį į rinką. Nors galite neabejoti, kad „Volkswagen“ savo vardo nesusies su nesaugiu produktu. Pirmajame komercinio naudojimo etape V.MO greičiausiai bus pristatytas kaip aukštos klasės susisiekimo produktas, skirtas turtingiems, su technologijomis susijusiems kinų klientams. Tai bus VIP oro taksi. Vėliau, jei technologijos kaina nukris, galbūt tokie orlaiviai bus naudojami plačiau ir bus prieinami ir vidutinės klasės keleiviams.
Tiesa, V.M.O. toli nuo miesto neskris - „Volkswagen“ yra susitaikiusi su orlaivio veikimu tik dideliuose miestuose. Planuojama, kad užbaigtame orlaivyje tilps keturi keleiviai su bagažu. Pilnai įkrautas jis galės įveikti apie 200 km. Greičio savybės ar įkrovimo būdas kol kas nėra skelbiami. Taip pat neskelbiama, ar iš pradžių tokiam orlaiviui reikės piloto, nors užsimenama, kad galiausiai jis bus automatizuotas.
Dr. Stephanas Wöllensteinas, „Volkswagen Group China“ vadovas, taip pakomentavo projektą - „Tai novatoriškas projektas, kurį mūsų jauna Kinijos ekspertų komanda pradėjo nuo nulio. Jie dirba su naujomis dizaino koncepcijomis ir medžiagomis, kurdami naujus saugumo standartus, diegdami naujoves kiekviename žingsnyje. Šio stulbinančio prototipo – V.MO – pristatymas yra pirmasis iš daugelio nuostabių etapų mūsų įdomioje kelionėje miesto oro transporto link ir puikus mūsų misijos „Iš Kinijos, už Kiniją“ pavyzdys.“ Wöllensteinas patvirtino, kad sieks orlaivio gamybos. Tai patvirtina ir faktas, kad V.M.O. kuriamas ir tobulinamas kartu su aviacijos pramonės partneriais Kinijoje.
„Šio stulbinančio prototipo – V.MO – pristatymas yra pirmasis iš daugelio nuostabių etapų mūsų įdomioje kelionėje miesto oro transporto link“, - Dr. Stephanas Wöllensteinas
Beje, tokiuose projektuose labai išryškėja vienas iš didžiausių elektrinių orlaivių privalumų - kompaktiškas variklių dydis. Kadangi „Volkswagen“ V.M.O. turės mažus elektrinius variklius, jis jų gali turėti net 10. Dešimt variklių tokiame mažame orlaivyje! Tai suteikia papildomą saugumo pojūtį, nes sugedęs vienas-kitas variklis nesukels katastrofos. Be to, mažesni sraigtai kelia mažiau triukšmo, o tai, žinoma, tankiai apgyvendintuose miestuose bus labai svarbu.
Skraidantis Drakonas pirmajam skrydžiui kils dar šiemet. Žinoma, be žmonių ir tikriausiai į jokios rekordus nesitaikys. Tačiau kitais metais planuojama atlikti daug išsamesnius bandymus ir gauti Kinijos institucijų palaiminimą. Tai reiškia, kad vos po poros metų „Volkswagen“ Kinijos atšaka galbūt turės serijinei gamybai paruoštą elektrinį oro taksi. Ir taip prasidės technologijų revoliucija.