TOP 5: Ankstyvieji reaktyviniai laineriai

Pokario laikotarpiu reaktyvinių keleivinių lainerių idėja nepasirodė gana patraukli. Pirmieji tokie galėdavo gabenti nedaug keleivių, reaktyviniai varikliai naudojo daug kuro, o tai nebuvo ekonomiška. Tačiau netrukus pirmuosius tokius lainerius nedideliais kiekiais ėmė naudoti oro linijos ir greitai nauji modeliai įrodė savo privalumus. 

„Boeing 707", David Nolan nuotr.

1. „Boeing 707“

Kurti „Boeing 707“ šeštojo dešimtmečio pradžioje buvo didelis iššūkis bendrovei, nes naujo lainerio programa kainavo ganėtinai daug. Kurdama šį modelį, bendrovė siekė sumažinti „Lockheed/Douglas“ monopolį keleivinių lainerių rinkoje. 1955 metais pirmuosius „707“ užsakė „PanAm“.

„Tupolev Tu-104“, Lars Söderström nuotr.

2. „Tupolev Tu-104“

1956 metų kovo mėnesį Londone pirmą kartą parodytas Vakarams, bandomasis „Tupolev Tu-104“ buvo pirmasis sovietinis reaktyvinis laineris. Kurtas bombonešio „Tu-16 Badger“ pagrindu, SSRS laineris pradėtas naudoti 1956 metų rudenį. Po metų sukurtu patobulintu variantu „Tu-104A“ pasiekta keletas rekordų, ir šis buvo masiškiausiai gamintas (80 vnt.) iš visų keliolikos kitų variantų.

„Vickers VC10“, Richard Vandervord nuotr.

3. „Vickers VC10“

Tolimųjų nuotolių laineris „Vickers VC10“ pradėtas kurti šeštojo dešimtmečio pabaigoje BOAC užsakymu, o pirmą kartą į orą pakilo 1962 metais. Nors šis lėktuvas buvo gana populiarus tarp keleivių, „Vickers“ nesulaukė daug šio modelio užsakymų. Taip nutiko dėl to, kad, palyginti su „Boeing 707“ ir „Douglas DC-8“, „VC10“ buvo ne toks ekonomiškas. Todėl, iki kol nustota naudoti šiuos lainerius, pagrindinis jų savininkas liko BOAC.

„De Havilland DH 106 Comet“, Piergiuliano Chesi nuotr.

4. „De Havilland DH 106 Comet“

Pirmasis reaktyvinis laineris, 1952 metais pradėjęs skraidyti BOAC flotilėje. Nepaisant to, kad lėktuvas sutrumpino skrydžių laiką per pusę, viena po kitos įvykusios katastrofos privertė nutūpdyti visus „Comet“ 1954 metais. Patobulinus konstrukcijų netobulumus, nauji „Comet“ variantai skraidė iki pat XX a. pabaigos.

„Boeing 727“, Peter Duijnmayer nuotr.

5.    „Boeing 727“

Dar vienas bendrovės siekis tvirčiau įsitvirtinti keleivinių lėktuvų rinkoje. Todėl 1963 metais sukurtas modelis „727“ su trimis varikliais lėktuvo užpakalinėje dalyje. Dėl tokios variklių konfigūracijos sutrumpėjo sparnų mojis, tad buvo galima bendradarbiauti ir su mažesniais oro uostais, ko negalėjo padaryti „707“. Iki gamybos pabaigos 1984 metais, pagaminus 1 832 modelius, „727“ buvo populiariausias keleivinis laineris.