TOP 5: Pirmojo pasaulinio karo žvalgybiniai lėktuvai

Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse manyta, kad lėktuvai bus naudingesni žvalgybos tikslais negu kariaujant. Taigi pirmaisiais karo metais žvalgybos misijas atlikdavo dar prieškarinio dizaino lėktuvai. Jie dažnai neturėdavę ginkluotės ir buvę gana nemanevringi. Tačiau vėlesniuose modeliuose šie trūkumai taisyti.

1. „Etrich-Rumpler Taube“, Bundesarchiv nuotr.

1. „Etrich-Rumpler Taube“

Pasižymėjęs paukščio formos sparnais, pirmą kartą į orą pakilo dar 1910 metais. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, šis lėktuvas naudotas kaip naikintuvas ir bombonešis. Nepaisant nedidelio greičio, sėkmingiausiai jis naudotas žvalgybos tikslais, nes dėl persišviečiančių sparnų skrendantį lėktuvą buvo sunkoka pastebėti iš žemės.

„RAF B.E.2a“, Imperial War Museum nuotr.

2. „RAF B.E.2a“

Lėktuvo, pradėto naudoti nuo 1912 metų, pirminė paskirtis buvo fronto žvalgyba. Lėktuvas skrisdavo ganėtinai stabiliai, todėl tiko priešininkų pozicijoms iš oro fotografuoti. Tačiau jis buvo per lėtas ir neturėjo ginkluotės, todėl vėlesni variantai tobulinti, padidinus variklio galią ir sumontavus 7,7 mm kulkosvaidį. Iš viso pagaminta apie 3,5 tūkst. tokių lėktuvų.

 

3. „Farman H.F 20“, Swiss Federal Archives nuotr.

3. „Farman H.F 20“

Žvalgybos tikslais pradėtas naudoti dar per Pirmąjį Balkanų karą. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, lėktuvas naudotas aktyviai. Tačiau jo trūkumas buvo silpnas ir nepatvarus variklis. Nors ir buvo bandoma jį patobulinti, vis dėlto nesėkmingai. 1915 m. viduryje tokie lėktuvai nebenaudoti žvalgybai, jie buvo skirti pilotams mokyti. 

 

4. „Caudron G.3“, Wings Over The Rockies Air & Space Museum nuotr.

4. „Caudron G.3“

Iš kitų ankstyvųjų Pirmojo pasaulinio karo žvalgybinių lėktuvų išsiskyrė didesniu pakilimo greičiu ir patvaresne konstrukcija. Karo pradžioje tai buvo vienas pagrindinių Prancūzijos žvalgybinių lėktuvų, todėl jų pagaminta daugiau nei 2 tūkst. Bet jau 1916 m. šiuos lėktuvus pakeitė dvimotoriai „Caudron G.4“, ginkluoti kulkosvaidžiu.

5. „RAF R.E.8“, Imperial War Museum nuotr.

5. „RAF R.E.8“

Nuo 1917 m. „RAF R.E.8“ buvo standartinis britų žvalgybinis lėktuvas. Pirmieji „R.E.8“ sulaukė gana neigiamų vertinimų, daugiausia dėl to, kad per jautrus lėktuvo valdymas nepatyrusiems pilotams sukeldavo sunkumų. Jie naudoti gana plačiai ir turėjo kulkosvaidį, tačiau dažnai žvalgybinėse misijose buvo prarandami visi dalyvaujantys „R.E.8“.