Šiaulių rajone esančiame Šilėnų miške, buvusiame tarpukario aviacijos poligone, lėktuvo „Lituanica II“ likučių ieškoję ekspedicijos dalyviai aptiko dvi bombas ir aštuonis sviedinius. Paieškų iniciatorius Lietuvos kariuomenės (LK) Karinių oro pajėgų (KOP) vyriausiasis puskarininkis seržantas majoras Alvydas Tamošiūnas rankų nenuleidžia: rudenį bus tikrinamas kitas plotas. Balandį Rėkyvos ežere tęsis tarpukariu sudužusio lėktuvo „Letov Š-20“ paieškos.
1935 metais lakūnas Feliksas Vaitkus lėktuvu „Lituanica II“ atliko transatlantinį skrydį. Lėktuvas kurį laiką stovėjo Zokniuose. 1940 metais Lietuvą okupavus sovietams, „Lituanica II“ buvo sunaikinta.
Šeštadienį ekspedicijoje Šilėnų miške dalyvavo Klaipėdos universiteto atstovai, LK Sausumos pajėgų išminuotojai, KOP kariai, metalo detektorių klubo nariai. Archeologinei ekspedicijos daliai vadovavo doc. dr. Gintautas Zabiela.
Paieškos iš Šilėnų miško, kuriame nepavyko aptikti lėktuvo „Lituanica II“ pėdsakų, persikels į Rėkyvą, ten tikimasi rasti tarpukariu sudužusio lėktuvo dalių. „Turime du istorinius mitus, kurie nepatikrinti. Džiaugiuosi, kad Klaipėdos universiteto istorikai remia idėją ir padeda šiuos mitus patikrinti“, – sako Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų vyriausiasis puskarininkis seržantas majoras Alvydas Tamošiūnas. / Giedriaus Baranausko nuotr.
Ieškotojai rėmėsi liudininko Aleksandro, buvusio Šilėnų gyventojo, prisiminimais. Jis pasakojo „Lituanica II“ poligone matęs 1940 metų vasarą. Tuomet liudininkui buvo 10 metų, vaikai iš Šilėnų ateidavo žaisti. Miško anksčiau čia nebuvo – žėlė pieva.
Liudininkas prisiminė, kad „Lituanica II“ stovėjo su ratais: jam, vaikui, buvo aukštai lipti į vidų. Kartą žaisdamas šoko lauk ir persidūrė koją – labai gerai atsimena, nes buvo išvežtas į Panevėžio ligoninę.
Vaikai, liudininko teigimu, po truputį lėktuvą ardė. Jis pats buvo išpynęs lėktuvo troso vijas, iš faneruotės pasidaręs gitarą.
Pasak A. Tamošiūno, pagal aprašymus poligone stovėjo ne vien „Lituanica II“, sovietai buvo ištempę sunaikinti ir kelis itališkus lėktuvus.
Ekspedicijos dalyviams aptikti lėktuvų nuolaužų nepavyko, bet atkasė dvi po penkiasdešimt kilogramų sveriančias bombas ir aštuonis po 10 kilogramų sveriančius sviedinius.
Šie radiniai nebuvo siurprizas. „Žinojome, kad važiuojame į buvusį aviacijos poligoną, todėl kvietėmės inžinierių išminuotojų paramą. Prielaidos pasitvirtino“, – sako A. Tamošiūnas.
Rastos bombos yra vėlesnės nei 1940 metų.
A. Tamošiūnas svarsto, gal Šilėnų sodybose tebėra su lėktuvais susietų detalių. Jis prisiminė per „Discovery“ matytą filmą, kai šalia gyvenvietės pamuštas tankas kariavusių pusių liko pamirštas, gyventojai jį po truputį ardė ir naudojo ūkiniams reikalams. Dar ir šiandien tos gyvenvietės bet kuriame kieme galima rasti tanko detalių.
Rudenį ekspedicijos dalyviai planuoja dar kartą atvažiuoti į buvusį Šilėnų poligoną, pasirinkę kitą paieškos plotą.
A. Tamošiūnas prašo esamų ir buvusių Šilėnų gyventojų pasidalyti prisiminimais: kiekviena smulkmena gali praversti ieškant lėktuvo „Lituanica II“.
Balandį paieškos tęsis ir Rėkyvos ežere, kur 1930 metais sudužo lakūno Antano Kairaičio pilotuotas Lietuvos karo aviacijos naikintuvas „Letov Š-20“, dar vadinamas „Šmolik“.
Avariją patyrusio ir nuskendusio lėktuvo variklio bei kitų dalių buvo pradėta ieškoti 2017 metų rudenį.
Pirmieji į ežerą nėrė Povandeninės archeologijos Lietuvoje pradininkas, Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto profesorius Vladas Žulkus ir didžiulės nardymo patirties turintis atsargos karininkas klaipėdietis Valerijus Krisikaitis.
Praėjusių metų pradžioje Rėkyvos ežeras tirtas georadaru, magnetometru, rodančiu metalo anomalijas.
Gegužę ant Rėkyvos ežero kranto įsikūrė stovykla, joje savaitę dirbo mokslininkai, kariai, narai.
Buvo rastos kelios aliumininės dalys, bet ar jos lėktuvo, dar neaišku. Paieškos dalyviai užmezgė ryšius su čekų aviacijos muziejumi, kuriame saugomas toks pat lėktuvas, tikimasi gauti brėžinius.
Pasak A. Tamošiūno, pirmoje balandžio pusėje į Rėkyvą planuoja atvykti Karinių jūrų pajėgų narai su robotais skenuoti dugną. Balandžio pabaigoje ketinama, kaip ir pernai, organizuoti stovyklą.
„Tikslas – arba rasti, arba pasakyti, kad ten variklio nėra“, – sako A. Tamošiūnas.
Šaltinis: http://www.skrastas.lt/?id=1554212609