7 faktai apie aitvarus, kurių galbūt nežinojote - neįtikėtinai ilga istorija, panaudojimas karyboje ir rekordai

Aviacija yra labai įvairi - tame pačiame danguje, kur elegantiškai tingiai plūduriuoja karšto oro balionas, milžinišku greičiu lekia viršgarsiniai naikintuvai, į atostogas skuba keleiviniai lėktuvai, ratus suka radijo bangomis valdomi modeliai. Aitvarai techniškai taip pat yra aviacijos dalis, net jei ir pati mažiausia. Štai 7 įdomūs faktai apie aitvarus, kurių galbūt nežinojote.

Visi vaikystėje yra gaminę ir leidę aitvarus. Tai buvo vienas iš smagiausių vasaros užsiėmimu -  gražiai sklendžiantis aitvaras kvietė pasvajoti apie skrydį. Šalia popierinių lėktuvėlių, aitvarai daugeliui kadaise buvo viena iš artimiausių aviacijos formų. Tačiau jie yra kur kas įdomesni, nei gali pasirodyti žvelgiant į paprastą jų konstrukciją.

1. Aitvarai yra senesni nei jūs manote

Kaip manote, kiek laiko žmonija jau leidžia aitvarus? Penkis amžius? Tūkstantmetį? O gal du tūkstančius metų? Iš tikrųjų tikslaus atsakymo nežinome, tačiau seniausi aitvarus vaizduojantys piešiniai buvo sukurti 9500-9000 prieš mūsų erą. Kitaip tariant, žmonės aitvarus leidžia mažiausiai 11 tūkstančių metų.

Aitvaras 1635-aisiais sukurtame raižinyje. (Wikimedia)

Aitvaras buvo išrastas Azijoje ir tai iš tikrųjų nestebina. Viena vertus, azijiečiai visada garsėjo savo inžineriniu potencialu. Kita vertus, čia netrūko lengvų medžiagų aitvarams gaminti. Bambukas yra labai lengva ir tvirta medžiaga, puikiai tinkanti aitvaro rėmui. Tuo tarpu šilkas idealiai tinka vadinamajai aitvaro burei ir virvei sukurti. Ryžių popierius taip pat yra nebloga žaliava aitvarams gaminti.

Aitvarai Europoje žinomi dar nuo 13 amžiaus pabaigos - pats Markas Polas apie juos užsiminė, pasakodamas apie savo keliones Azijoje. Tiesa, kažką panašaus į orą kėlė ir Senovės Romos gyventojai.

2. Aitvarai į dangų kėlė žmones

Jei dar abejojote, ar aitvarus galima laikyti aviacijos dalimi, priminsime, kad aitvarai yra skraidinę ir žmones. Ir nekalbame apie šių laikų jėgos aitvarus. Yra duomenų, kad dar 6-ame mūsų eros amžiuje į dangų taip kilo kinai.

Samuel Franklin Cody išradimas - žvalgybinis aitvaras. (Wikimedia)

Praktiškai nuo to laiko aitvarais į orą tai vienoje tai kitoje pasaulio vietoje kilo žmogus. 19 amžiuje buvo sumanyta aitvarus panaudoti žvalgybai - į dangų iškeltas žmogus galėjo apžvelgti mūšio lauką. Taip aitvarai naudoti ne kartą, kol juos 20 amžiuje pakeitė lėktuvai.

3. Aitvarai kaip ginklai

Aitvarai karyboje naudoti ne tik kaip žvalgybos priemonė. Aitvarus su padegamaisiais užtaisais kėlė kinai, korėjiečiai ir net rusai. Istoriniai šaltiniai teigia, kad Olegas, Kijevo Rusios kunigaikštis, padegamuosius aitvarus naudojo 906 metais puldamas Konstantinopolį. Degantis aitvaras būdavo iškeliamas į keliolikos metrų aukštį ir nukreipiamas į priešą. Neaišku, ar degantys aitvarai buvo veiksmingi kaip ginklai, tačiau tai neabejotinai buvo veiksminga psichologinės karybos forma - kas neišsigąstų pamatęs atskriejančius degančius paukščius.

Vienas iš Gazos ruožo gyventojų leistų aitvarų - prie jo buvo pritvirtintas degantis objektas, turėjęs padegti javų lauką. (Nizzan Cohen, Wikimedia)

Aitvarai naudoti ir visai neseniai Izraelio-Palestinos konflikte - jais iš Gazos ruožo kilo padegamieji užtaisai. Tai buvo labai primityvūs ginklai, dažniausiai sukurti iš balzos medienos ir plastiko. Jų paskirtis - Izraelio ūkininkų javų laukų deginimas.

Aitvarais taip pat buvo iškeliami fotoaparatai žvalgybai ar antenos radijo ryšiui palaikyti. Antrojo pasaulinio karo metu aitvarai buvo naudojami ir kaip laivus nuo lėktuvų saugantis baražas. Galiausiai, aitvarai buvo naudojami ir žinutėms perduoti.

4. Aitvarai padeda ir mokslininkams

Aitvarai leidžia lengvai į didelį aukštį iškelti ne tik žmones ir bombas, bet ir mokslinę įrangą. Taip anksčiau į orą buvo keliami meteorologiniai prietaisai. Benjaminas Franklinas, žymus JAV politikas, rašytojas ir mokslininkas, pasinaudojęs aitvaru įrodė, kad žaibas yra elektra. Su aitvarais eksperimentavo ir kiti garsūs mokslininkai, tarp jų - ir  Alexanderas Grahamas Bellas, žinomas kaip pirmojo praktiškai pritaikomo telefono išradėjas.

5. Be aitvaro nebūtų ir lėktuvo

Wrightų aitvaro replika. (RadioFan, Wikimedia)

Žinote, kas dar eksperimentavo su aitvarais? Ogi broliai Wrightai. 1899 metais Wilburas ėmė skraidinti dvisparnį, 1,5 metrų pločio aitvarą. Šio aitvaro konstrukcija tapo pirmojo lėktuvo pagrindu. Po aitvaro sekė sklandytuvas, po jo - lėktuvas.

6. Aitvarų kovos

Tačiau, žinoma, mes aitvarus geriau pažįstame kaip tuos mielus ir vaikų, ir suaugusiųjų leidžiamus rombo formos objektus. Kita vertus, jie neprivalo būti mieli. Ne vienoje pasaulio šalyje rengiamos aitvarų kovos. Kovotojai stengiasi savo aitvaru numušti priešininko aitvarą ar nupjauti jo virvę. Azijoje tai yra labai populiarus sportas, tačiau po truputį aitvarų kovų entuziastų daugėja ir JAV, ir Europoje. 1996-2001 metais Talibanas aitvarų kovas Afganistane buvo uždraudęs, nes laikė jas nesuderinamas su Islamu.

Koviniai aitvarai yra labai ploni ir manevringi. Dažnai kampuose jie turi kokius nors ašmenis, skirtus priešininko aitvaro virvei nupjauti. Skirtingų aitvarų kovų taisyklių versijų tikriausiai yra keli šimtai. Kartais laimėtojas gauna pralaimėjusiojo aitvarą, o kartais varžomasi ir dėl piniginių prizų. Visgi, dažniausiai vaikai ir paaugliai taip tiesiog leidžia laiką.

7. Rekordiniai skaičiai

Didžiausias aitvaras pasaulyje, ore išsilaikęs bent 20 minučių - „Kuveito vėliava“. Tikriausiai net nereikia sakyti, dėl ko šis aitvaras taip vadinasi. Jo išmatavimai - 40 X 25 m.

Didžiausias pasaulio aitvaras, ore galintis išsialikyti ilgiau nei 20 minučių. (Dave, Wikimedia)

Didžiausias vieno aitvaro pasiektas aukštis - 4,88 km. Šį rekordą 2014 metais pasiekė Robertas Moore’as su komanda. 12 kvadratinių metrų paviršiaus ploto aitvaro skrydis tuomet truko beveik 8 valandas. Aitvaro lyną laikė kompiuterio valdoma gervė, o rekordinį aukštį užfiksavo GPS modulis.

Daugiausiai aitvarų vienu metu ore išlaikė Gazos ruožo vaikai 2011 metais - tuomet jie į ora pakėlė net 12350 aitvarų. Vienas žmogus tiek, žinoma, negalėtų net išlaikyti - daugiausiai aitvarų vienu metu ore laikė kinas Ma Qinghua - jo rekordas yra 43 aitvarai.

O štai jėgos aitvarai stebina savo… jėga. Sunkiausia transporto priemonė kada nors patraukta vienu jėgos aitvaru - 25 tonas sverianti jachta.