Marijampolės aeroklubo gyvenimas verda jau 45 metus

Marijampolės aeroklubas jau 45 metus jungia parašiutinio sporto entuziastus, sportininkus ir puoselėja aviacines tradicijas. Kuo gyvena šiandien klubo žmonės, sužinojome pakalbinus Marijampolės aeroklubo vadovą aviatorių Alvydą Danilaitį.

—Alvydai, papasakok apie svarbiausius šių metų klubo sporto įvykius – varžybas aerodrome ir išvykose: ką veikėte sezono metu, kokie jūsų klubo pasiekimai ir patirtys?

—Kiekvienas skrydžių laikotarpis yra kitoks, nešantis naujo, papildantis aeroklubo istoriją. Šie metai pusiau jubiliejiniai — užbaigėme 45-ąjį Marijampolės aeroklubo sezoną.

Alvydas Danilaitis, ilgametis Marijampolės aeroklubo vadovas.

Sezono pradžioje surengėme sporto treniruočių savaitinę stovyklą, kurios metu buvo sudaryta komanda, atstovausianti Lietuvą Pasaulio parašiutų sporto čempionate. Džiugu, jog atrenkant sportininkus yra nemenka konkurencija, išryškėja stipriausi parašiutininkai ir iki išvykos, t. y. rugpjūčio mėnesio, aeroklubas šiai komandai sudarė išskirtines sąlygas tęsti treniruotes.

Dar prieš Pasaulio čempionatą Sasnavos aerodrome įvyko atviras Lietuvos čempionatas, tarsi finalinis pasirengimas. Tarp dalyvavusių Latvijos ir JAV sportininkų, aeroklubo rinktinė užtikrintai pateisino save nugalėdami savo varžovus.

Planetos čempionatas buvo surengtas Rusijoje, Kemerovo srityje. Labai norisi paminėti finansavimą: valstybinis lėšos iš Lietuvos sporto centro per Lietuvos aeroklubą atstovauti komandai Lietuvą sudarė 44 proc. Likusi dalis iš Marijampolės aeroklubo šaltinių. Turime ambicijų pasaulyje papulti į dešimtuką, tačiau tikrovė kitokia: su mūsų atliktais treniruočių 100-u šuolių, varžytis su sportininkais, vien per metus atlikusiais 500-600 treniruočių šuolių, buvo sudėtinga. Šiame sporte talento nepakanka, būtinos sistemingos treniruotės. Reikalingos piniginės lėšos.

Turime ambicijų pasaulyje papulti į dešimtuką, tačiau tikrovė kitokia: važytis su sportininkais, vien per metus atlikusiais 500-600 treniruočių šuolių, buvo sudėtinga.  

Tikriausia dėl pandemijos ar politinių priežasčių čempionate dalyvavo ne visos šalys, bet stipriausieji planetos parašiutininkai susirinko visi. Mūsų komanda liko 11-oje pozicijoje. Geriausia pasirodė jaunimo (iki 24 metų amžiaus) įskaitoje Romas Šmigelskis, užėmęs 9-ąją vietą.

Sasnavos aerodromas.

Tuo sporto renginiai nesibaigė. Aeroklubo sportininkai dalyvavo klubinių Pasaulio taurės varžybų trejuose etapuose, vykusiuose Italijoje, Vokietijoje ir Šveicarijoje. Tai antros kategorijos varžybos, tačiau lygis labai aukštas, kadangi susirenka daugybė klubų komandų iš įvairių šalių. Marijampoliečių komanda dalyvavo ne pirmos sudėties, tad aukštų vietų nesitikėta, tačiau žinomumas apie mūsų klubą iš Lietuvos ir sportininkams patirtis yra neįkainojama.

Jau tradiciškai sezono sportinę veiklą užbaigėme parašiutininkų varžybomis tiksliam žymeklio numetimui. Tai daugelio sportininkų laukiamas renginys, kadangi jame gali dalyvauti ir žemesnės kategorijos sportininkai. Ir varžybų taisyklės, ir varžybų eiga sukelia daug azarto bei gerų emocijų.

Be parašiutininkų, aeroklube aktyvią veiklą vysto aviamodeliuotojai ir jaunieji sklandytojai, vadovaujami Mindaugo Karčiausko, dažnai iš nacionalinių varžybų parveždami medalius. Šią vasarą aerodrome atliktas išskirtinis jaunųjų sklandytojų pasirodymas: 3 sklandytuvų grupinis skrydis praskrendant po 53,6 m pločio ir 7,8 m aukščio arką. Taip buvo užfiksuotas nacionalinis rekordas, kurį patvirtino Lietuvos rekordų akademija. Sklandytuvus „LAK-16“ pilotavo trylikamečiai marijampolietis Mantas Černiauskas, kaunietis Jonas Burčikas ir Nelija Prapuolenaitytė iš Zarasų eskadrilės.

—Kiek Marijampolės klube yra narių, kaip atsinaujinate? Kas gali tapti klubo nariu? 

—Šiandien aeroklube yra 63 nariai, iš jų 11 moterų. Tai parašiutininkai, pilotai, techninio aptarnavimo specialistai, sporto teisėjai,  garbės nariai. Trumpai tariant, mes visi kartu ir visi skrydžių aptarnavimui reikalingi specialistai vietoje. Narių kaita nėra didelė, jau daug metų skaičius svyruoja apie 60.

Kasmet atsiranda vienas kitas naujas narys, kaskart kažkas iškrenta. Tapti aeroklubo nariu nesudėtinga, bet yra keletas sąlygų: priėmimo procedūra aprašyta aeroklubo įstatuose, be to, dar reikia „viena koja“ būti aviacijoje: skraidymai, šuoliai parašiutu, aviamodeliavimas ir pan.

Šiandien aeroklube yra 63 nariai, iš jų 11 moterų. Tai parašiutininkai, pilotai, techninio aptarnavimo specialistai, sporto teisėjai,  garbės nariai.

—Paminėk apie infrastruktūrą, jos vystymą, ką nuveikėte šiemet, o kokie darbai laukia kitąmet? Kokiomis lėšomis realizuojate plėtros projektus?

—Sasnavos aerodromas randasi pakankamai geroje geografinėje padėtyje: tarp Kauno ir Marijampolės miestų, netoli kaimyninės Lenkijos sienos. Aerodromas užima 85  ha žemės plotą, yra patogus tuo, kad kilimo-tūpimo takai turi visas keturias kryptis.

Kasmet aeroklubas savo lėšomis ar vykdydamas Europos remiamus projektus bei Marijampolės savivaldybės pagalba plėtoja aerodromo infrastruktūrą, kad atitiktų šio laikotarpio reikalavimus ir taptume patraukliais.

Joninių šventė aerodrome.

Šiais metais, po įvairių suderinimo procedūrų, pašalinta dalis miškelio, augančio kilimo ir tūpimo tako prieigose. Atliktas remontas administraciniame pastate, kuriame įrengta 35 vietų konferencijų salė, darbo kabinetai. Užbaigtas asfaltuoti aerodromo įvažiavimo kelias. Tai pagrindiniai didieji darbai nevardinant smulkių.

—Koks šiuo metu yra klubo lėktuvų parkas, kokiais lėktuvais keliat į padangę parašiutininkus?  Kaip vyksta jų priežiūra? 

—Aeroklubas parašiutininkų šuoliams naudoja vieną lėktuvą „An-2“. Dar planuojama antrą tokį pat orlaivį paruošti ir paleisti skrydžiams. Džiaugiamės, kad mūsų tarpe turime kvalifikuotą techniką ir studentą, siekiantį gauti techninio aptarnavimo licenciją. Šių specialistų dėka lėktuvai yra gerai prižiūrimi. Be to, aviacinės technikos klausimais bendradarbiaujame su Klaipėdos aerouosto, Kauno aeroklubo specialistais.

—Kiek lakūnų dirba klube dirba, ar jie vietiniai? Kokia tų lakūnų patirtis ir ką galėtum pasakyti apie specifinį darbą — „mėtyti“ padangėje parašiutininkus?

An-2 ruošiasi kelti parašiutininkus

—Aeroklube pasikeisdami skraido keturi lakūnai, visi jie marijampoliečiai, aeroklubo nariai, pilotuojantys jau keliolika ar net keliasdešimt metų ir įvaldę daugiau lėktuvų tipų nei „An-2“. Parašiutininkų desantavimas turi specifinių ypatumų nei paprastas skrydis: kylama su pakrautu lėktuvu, reikalingas itin tikslus skrydžio planavimas pagal aukščius ir vietovę, galimi ypatingi atvejai ir panašiai.

—Paminėk geriausius, labiausiai patyrusius klubo sportininkus.

—Mūsų klubas pasirinko tikslaus nusileidimo discipliną varžybose. Šia parašiutų sporto rūšimi treniruojasi 22 aeroklubo sportininkai. Iš jų dalis sudaro rinktinę, kuri atstovauja šalį Europos, Pasaulio čempionatuose, kiti — artimi kandidatai rinktinės komandai, treti — sekdami pripažintų sportininkų meistriškumo pėdomis siekia tapti lygiaverčiais. Kaip ir kitoms parašiutų sporto disciplinoms, taip ir šiai reikalinga parašiutinė įranga. Dauguma ją įsigyja savo lėšomis, pradedantiesiems tikslaus nusileidimo sportininkams įrangą skiria klubas. Norisi paminėti šių metų rinktinės sudėtį, kuri atstovavo mūsų šaliai Pasaulio čempionate, tai — Edgaras Danilaitis, atlikęs 3360 šuolių, Gediminas Jankauskas – 2965 šuoliai, Deividas Raguckas — 3530 šuolių, Juozas Kriščiūnas – 1760 šuolių ir Romas Šmigelskis — 825 šuoliai.

—Pats esi instruktorius ir treneris. Kiek be tavęs dirba žmonių klube?

—Aš kažkada galvojau, kad sportuosiu kol pajėgsiu, tačiau avarija, įvykusi prieš 16 metų, šiek tiek pakoregavo mano likimą ir tapau administratoriumi, kuris kuruoja Sasnavos aerodromo ir Marijampolės aeroklubo veiklą. Be to, dar turiu instruktoriaus, parašiutinės įrangos priežiūros specialisto kvalifikacijas, tai retkarčiais tenka ir tose srityse padirbėti.

Avarija, įvykusi prieš 16 metų, šiek tiek pakoregavo mano likimą ir tapau administratoriumi.

Taip pat stengiuosi perduoti savo sporto žinias jaunimui ir ne tik, atlikdamas trenerio darbą. Nors jau išauginome aukšto meistriškumo sportininkus, kurie mane puikiai vaduoja treniravimo srityje. 

Įprastai skrydžių, šuolių dieną pluša daug specialistų, darbuotojų: instruktoriai-parašiutininkai, šuolių vadovas, aviatechnikas, pilotai, skrydžių koordinatorius, raštininkas fiksuoja šuolius, skrydžius. Dalis jų dirba pagal darbo sutartis, bet, deja, dauguma — savanoriškais pagrindais. 

—Lietuvoje veiklą vykdo 5 parašiutininkų klubai (be jūsų, Marijampolės klubo, dar yra Klaipėdos, Kauno, Mažeikių ir Šiaulių). Kuo jie skiriasi, kokie jūsų klubo išskirtiniai bruožai? Minėjai, kad esate vienintelis stipriai sportuojantis klubas.

Parašiutininko tūpimas

—Taip, Lietuvoje yra 5 veikiantys parašiutininkų klubai. Visi jie puikūs mūsų kolegos, bendradarbiaujame tarpusavyje. Mes išsiskiriame tik tuo, kad daug dėmesio skiriame aukšto meistriškumo sportininkų rengimui, tam sukurdami sau nemažai finansinių problemų, kurias nelengvai, bet sprendžiame. Tačiau mūsų vienas iš tikslų — sporto klube sudaryti sąlygas parašiutininkams tapti tikrais sportininkais, patirti varžybų dvasią, įtampą ir siekti tobulybės.

—Vadovo darbo diena nenormuota... Kam daugiausiai tenka skirti laiko vadovaujant klubui?

—Dirbant aeroklube sau daug laiko nebeturiu. Užjaučiu ir savo šeimą... Darbo laukas didžiulis (aerodromas, aeroklubo veikla), o etatinių darbuotojų nedaug. Tad kiekvieną dieną ir įvairiai: nuo kastuvo iki kostiumo ir dokumentų krūvos. Bet gerame kolektyve dirbti nėra sunku. Ir ilgametė patirtis bei noras Suvalkijoje turėti aviacijos židinį viską atperka.

—Papasakok ir tai, ko nepaklausiau.

—Turiu svajonę: kad įvyktų stebuklas ir Vyriausybė suprastų, jog sportininkai, atstovaujantys Lietuvai kitose šalyse, daro didelę sklaidą apie mūsų mažą šalį. O supratę, sudėstytų teisinę finansavimo tvarką ne tik olimpinio, bet ir neolimpinio aukšto meistriškumo sporto rėmimui.