Kol kas žinomiausias Australijos lėktuvų kompanijos „GippsAero“ gaminys yra aukštasparnis bendrosios paskirties lėktuvas „GA8 Airvan“. Tačiau prieš keletą metų jo pagrindu kompanija sukūrė naują modelį „GA10 Airvan“.
Nors kompanija „GippsAero“ įkurta 1977 m. ir lėktuvų gamyba užsiima ne vieną dešimtmetį, bet per tą laiką buvo sukurti ir gaminti vos keli modeliai. Vienas populiariausių yra jau du dešimtmečius gaminamas aukštasparnis bendrosios paskirties lėktuvas „GA8 Airvan“. Nuo gamybos pradžios 2000 m. „GippsAero“ pagamino daugiau nei 200 šių šešių cilindrų stūmoklinio variklio varomų lėktuvų. Tačiau tuo pačiu metu, kai dar XX a. pabaigoje buvo gvildenama idėja gaminti „GA8 Airvan“, kompanija svarstė ir galimybę sukurti turbopropelerinio variklio varomą lėktuvą.
2009 m. ji ėmė įgauti konkretų pavidalą, kai kontrolinį „GippsAero“ akcijų paketą nupirko Indijos kompanija „Mahindra Group“.
Tačiau gamybos pirmenybė buvo suteikta pirmajam, nes jį buvo galima sukurti ir pagaminti greičiau, juolab kad tuo metu „GippsAero“ finansinė padėtis nebuvo gera. Bet turbopropelerinio variklio varomo lėktuvo idėja nebuvo pamiršta. 2009 m. ji ėmė įgauti konkretų pavidalą, kai kontrolinį „GippsAero“ akcijų paketą nupirko Indijos kompanija „Mahindra Group“. Gavus palaikymą ir finansinę paramą, pradėtas kurti naujas turbopropelerinio variklio varomas lėktuvas.
2009 m. „GA8 Airvan“ jau buvo gana sėkmingas modelis, todėl nuspręsta jį naudoti kaip pagrindą. Naujas, kito tipo varikliu varomas lėktuvas gavo pavadinimą „GA10 Airvan“. Kadangi pagal pirminę idėją jis turėjo būti didesnis, atitinkamai buvo padidinti būsimo lėktuvo matmenys, tačiau dizaino ir konstrukcijos prasme abu jie liko beveik tokie patys.
2012 m. pirmas pagamintas „GA10 Airvan“ atliko pirmąjį skrydį. Netrukus „GippsAero“ ėmė rengtis modelio sertifikavimui. Planuota, kad Australijos civilinės aviacijos administracijos sertifikatai bus gauti 2015 m., tačiau dėl užsitęsusių bandymų „GA10 Airvan“ sertifikuotas tik 2017 m. Tais pačiais metais lėktuvą sertifikavo ir JAV federalinė aviacijos administracija.
Populiariuosiuose bendrosios paskirties panašaus tipo lėktuvuose „Cessna 208 Caravan“, „Quest Kodiak“ ar „Pilatus PC-12“ naudojami kompanijos „Pratt & Whitney“ gaminami turbopropeleriniai varikliai „PT6A“. Tačiau kurdama „GA10 Airvan“ australų kompanija pasirinko visai kito gamintojo variklį – buvo nuspręsta naudoti vieną turbopropelerinį varikl į„Rolls-Royce M250“. Toks „GippsAero“ pasirinkimas yra objektyviai pagrįstas, sprendimui daug reikšmės turėjo skirtingas variklių svoris. Nors variklis „Rolls-Royce M250“ yra šiek tiek mažesnės galios, bet jis mažesnis ir beveik dvigubai lengvesnis už variklį „Pratt & Whitney PT6A“, be to, naudoja mažiau kuro. Todėl, pasak „GippsAero“, kadangi lėktuvas „GA10 Airvan“ yra mažesnis ir lengvesnis už „Cessna 208 Caravan“ ar kitus analogus, variklis „Pratt & Whitney PT6A“ nebūtų buvęs tinkamas sprendimas. Kitu atveju būtų tekę didinti lėktuvo kuro atsargas, o dėl to sumažėtų galimo skraidinti krovinio svoris. Tad nors ir mažesnio galingumo nei įvairūs „Pratt & Whitney PT6A“ variantai, variklio „Rolls-Royce M250“ pasiekiamas maždaug 336 kW galingumas laikomas pakankamu lėktuvui „GA10 Airvan“. Šis variklis per valandą gali sunaudoti apie 100 litrų kuro, o su maksimaliomis 580 litrų talpos kuro atsargomis jis šiam lėktuvui leis ore išbūti iki maždaug 5 valandų. To pakaks, kad „GA10 Airvan“ galėtų nuskristi maždaug 1000–1200 km atstumą.
Žinoma, nuskrendamo atstumo ilgis gali keistis priklausomai nuo to, kiek žmonių skris ar kokia krovinių masė bus gabenama lėktuvu. Pranešama, kad „GA10 Airvan“ vietos bus devyniems keleiviams ir vienam pilotui. Jei lėktuvas bus naudojamas ne keleiviniams skrydžiams, o krovinių gabenimui, tai maksimali skraidinti galimų krovinių masė turėtų sudaryti ne daugiau nei 630 kg. Tokios masės krovinys į lėktuvą bus įkraunamas per 1,2 m pločio slankiojančias šonines duris.
Tikimasi, kad ši avarija bus menkas stabdis siekiant pradėti serijinę „GA10 Airvan“ gamybą.
Nors „GA10 Airvan“ jau atliko ne vieną skrydį ir buvo sertifikuotas, tačiau gamintojas šį modelį vis dar laiko eksperimentiniu. Taip yra todėl, kad tebevykdomi lėktuvo bandomieji skrydžiai. Serijinė gamyba, anot „GippsAero“, turėtų prasidėti jau netrukus. Vis dėlto tokiems planams sutrukdyti gali visai neseniai, šią vasarą, įvykusi vieno iš dviejų pagamintų „GA10 Airvan“ avarija. Birželio pradžioje lėktuvas buvo naudojamas bandomiesiems skrydžiams JAV Mohavių dykumoje. Vieno skrydžio metu pilotas prarado lėktuvo kontrolę, dėl to „GA10 Airvan“ (VH-XMH) rėžėsi į žemę ir sudužo. Nors bandomasis lėktuvas buvo nepataisomai sugadintas, pilotas ir dar vienas kartu skridęs asmuo liko sveiki – jie krentantį lėktuvą paliko ore ir sėkmingai parašiutais nusileido ant žemės. Šiuo metu vyksta avarijos tyrimas, o gamintojas neatskleidžia detalių, kodėl lėktuvas sudužo. Kad ir kaip būtų, pranešama, kad ši nelaimė gali sutrukdyti „GippsAero“ įgyvendinti planus ir šiemet pirmąjį serijinės gamybos lėktuvą „GA10 Airvan“ perduoti pirmam užsakovui.
Tikimasi, kad ši avarija bus menkas stabdis siekiant pradėti serijinę „GA10 Airvan“ gamybą. Dar sunku prognozuoti, ar šis lėktuvo modelis bus toks pat sėkmingas, kaip ankstesnis „GA8 Airvan“, tai priklausys nuo įvairių faktorių.
Tai yra bendrosios paskirties lėktuvas, kurį bus galima naudoti tiek kroviniams, tiek keleiviams gabenti. Šiuo metu tokiai paskirčiai jau ne trumpą laiką yra naudojami populiarieji „Cessna 208 Caravan“, „Quest Kodiak“ ir kiti lėktuvai. Tačiau kurdamas maždaug 1,7 mln. JAV dolerių kainuojantį „GA10 Airvan“ gamintojas nesiekė pagaminti tiesioginio konkurento. Neverta pamiršti, kad australiškas lėktuvas yra šiek tiek mažesnis už minėtus lėktuvus. Todėl nors paskirtis ir panaši, jis gali užimti tarpinę vietą tarp mažesnių stūmoklinių variklių varomų „Cessna 206“ ar „GA8 Airvan“ ir didesnių lėktuvų, turinčių vieną turbopropelerinį variklį.
Tuo pačiu metu, kai dar tik ketino gaminti lėktuvą su stūmokliniu varikliu, „GippsAero“ svarstė ir galimybę sukurti turbopropelerinio variklio varomą lėktuvą.
Pranešama, kad „GippsAero“ yra numatęs, kad pagrindinės rinkos, kur sėkmingiausiai gali būti realizuoti lėktuvai „GA10 Airvan“, yra Australija, Indija ir JAV – ten jau kuris laikas stebimas nedidelių turbopropelerinių variklių varomų keleivinių / krovininių lėktuvų poreikis, ypač atokesniuose šių šalių regionuose. Standi neįtraukiama lėktuvo važiuoklė, nereikalaujanti lygaus kilimo ir tūpimo tako paviršiaus, solidus skridimo nuotolis ir kitos savybės gali būti sėkmingai išnaudojamos regionuose, kur daug mažai išvystytų aerodromų. Todėl tikėtina, kad bent jau šiose šalyse lėktuvus „GA10 Airvan“ galėtų naudoti tiek mažos oro bendrovės, tiek ir vietinės siuntų tarnybos. Ar tokia gamintojo vizija pasitvirtins, paaiškės po kelerių metų, kai bus prasidėjusi lėktuvo „GA10 Airvan“ serijinė gamyba.
Įgula | 1 |
Keleiviai | Iki 9 |
Ilgis | 10,2 m |
Aukštis | 3,86 m |
Sparnų mojis | 12,4 m |
Maks. greitis | 290 km/val. |
Maks. masė | 2150 kg |
Maks. pakilimo aukštis | 6100 m |
Skridimo nuotolis | 1000–1290 km |
Variklis | Vienas „Rolls-Royce M250“, 336 kW |