„Boeing“ pagaliau stabdo 737 MAX gamybą: kodėl tik dabar?

„Boeing 737 MAX“ neabejotinai yra garsiausias pasaulio neskraidantis lėktuvas. Koks kitas orlaivis yra taip plačiai žinomas, nors net neskraido? MAX sparnus suglaudė po dviejų šio tipo lėktuvų katastrofų -  „Lion Air“ orlaivis sudužo 2018-ųjų spalio 29 dieną, o „Ethiopian Airlines“ - šių metų kovo 10-ąją. O dabar draudimams niekaip neatsitraukiant bus stabdoma ir šių lėktuvų gamyba.

Pala, „Boeing“ ir toliau gamino 737 MAX lėktuvus?!

Ne vieną aviacijos naujienų atidžiai nesekantį žmogų šis faktas nustebins, tačiau kai kovą buvo sustabdyti MAX skrydžiai, šių lėktuvų gamyba nebuvo nutraukta. Tiksliau sakant, ji sėkmingai vyksta iki šiol. Ir ne šiaip vyksta - lapkričio 22 dieną įvyko 737 MAX 10 debiutas. MAX 10 yra didžiausias šeimos orlaivis, galintis susodinti 230 žmonių. Planuojama, kad pirmam skrydžiui jis pakils kitais metais.

„Boeing 737 MAX“ yra pakankamai jaunas lėktuvas - darbą jis pradėjo tik 2017 metais. Taigi, draudimas skraidyti tada visame pasaulyje paveikė 387 orlaivius, kuriuos oro linijos jau naudojo. Žinoma, tai yra didžiulis skaičius (kartu šie lėktuvai per savaitę pakildavo 8600 kartų), tačiau jei šie draudimai būtų buvę įvesti vėliau, paveiktų lėktuvų skaičius būtų buvęs gerokai didesnis.

Pakilti nebegalintys 737 MAX, 2019-ųjų balandis. (SounderBruce, Wikimedia)

Kodėl „Boeing“ ir toliau gamino 737 MAX? Na, visų pirma todėl, kad naujasis lėktuvas nestokojo užsakymų. Oro linijos net po įvykusių katastrofų laukė savo pirkinių - ir dabar tebelaukia. Šie draudimai, kurie, tikėkimės, iki minimumo sumažins panašių nelaimių tikimybę ateityje, sutrikdė daugybės kompanijų atsinaujinimo planus. „Boeing“ nori pasiruošti draudimų pabaigai, kad tuomet galėtų greitai pristatyti oro linijų lėktuvus, taip sumažindama savo klientų patiriamus nuostolius.

Ir ta MAX draudimų pabaiga iš pradžių atrodė ranka pasiekiama. Labai greitai buvo nustatytas pagrindinis nelaimių kaltininkas - MCAS technologija. Tačiau gamintojo bandymai greičiausiu būdu problemą išspręsti institucijų nebuvo sutikti su dideliu entuziazmu ir net dabar nėra aišku, kada 737 MAX galės pakilti.

Galiausiai, gamybos stabdymas yra susijęs su tam tikrais nuostoliais. Pavyzdžiui, „Boeing“ turi mokėti savo darbuotojams. Jei vos tik įsigaliojus draudimams lėktuvų gamyba būtų buvusi nutraukta, tiems darbuotojams vis tiek tektų mokėti, o orlaiviai nebūtų gaminami. Tiesa, su laiku ši logika nustoja veikusi - dabar jau nebėra protinga gaminti lėktuvus, kai niekas nežino, kada už juos bus galima pasiimti pinigus.

Taigi, „Boeing“ iki šiol pagamina po 40-42 737 MAX per mėnesį. Tačiau jau kitą mėnesį gamyba bus stabdoma.

Kodėl „Boeing“ stabdo 737 MAX gamybą?

Iki gruodžio „Boeing“ pagamino daugiau nei 400 737 MAX lėktuvų, kurių negali pristatyti oro linijoms. Jie šalia gamyklų užėmė visas lėktuvams skirtas parkavimo vietas ir net įsiveržė į darbuotojų automobilių stovėjimo aikšteles. „Boeing“ savo kieme turi daugiau 737 MAX lėktuvų nei įvairios oro linijos kartu sudėjus. Ir dabar „Boeing“ sako „užteks“.

„Boeing“ paskelbė, kad sausį 737 MAX gamyba bus laikinai sustabdyta. Reikia manyti, kad gamyba bus atnaujinta tik tada, kai pavyks resertifikuoti tipą ir lėktuvus bus galima išsiųsti oro linijoms. Gamyba stabdoma dėl kelių priežasčių, tarp kurių - ir minėtas vietos trūkumas.

„Boeing 737 MAX“ kai laikai buvo kitokie - dabar nežinoma, kada šie lėktuvai vėl skraidys. (Steve Lynes, Wikimedia)

Kur kas svarbesnė priežastis - prarandamos lėšos. Lėktuvai yra gaminami negaunant pajamų iš jų pirkėjų. „Boeing“ yra didelė kompanija ir 737 MAX yra tik vienas iš jos produktų - tų pajamų galima ir palaukti. Gamyba buvo tęsiama dėl to, kad jos nutraukimas ir paleidimas kainuoja tikrus nuostolius. Tačiau kuo daugiau lėktuvų pagaminama, tuo labiau auga jų saugojimo ir priežiūros kaštai. Dabar „Boeing“ jau pasiekė tą ribą, kai naudingiau nebegaminti lėktuvų - geriau praryti mažesnius nuostolius, susijusius su gamybos sustabdymu, nei didesnius, susijusius su lėktuvų priežiūra ir saugojimu.

„Boeing“ taip pat teigia, kad reikia susikoncentruoti į lėktuvų pristatymą pirkėjams, o ne jų gamybą. Gamintojui teks samdyti papildomas įgulas, kad tik lėktuvai greičiau patektų į oro linijų bazes. Dabar 737 MAX sėdi automobilių stovėjimo aikštelėse, keliuose ir tarpuvartėse, o tai neišvengiamai sukels papildomų logistinių iššūkių. Geriau jau situacijos neapsunkinti dar labiau didinant saugomų lėktuvų skaičių.

Taigi, paprastai tariant, „Boeing“ pasiekė tą ribą, kai pilnos lentynos jau ne džiugina, o slegia.

Ką palies 737 MAX gamybos stabdymas?

„Boeing“ kuria lėktuvus ir juos surenka - daugybę atskirų komponentų gamina kitos kompanijos. Sėdynių, saugos diržų, variklių, dažų, avionikos įrangos, apdailos detalių ir kitų didesnių ar mažesnių komponentų gamintojai tikrai pajus MAX gamybos pauzę. Tačiau yra ir rimtesnių prastų naujienų.

„Boeing 737 MAX“ pasididžiavimas - „CFM International LEAP-1B“ variklis. (KGG1951, Wikimedia)

Kadangi niekas nežino, kada 737 MAX gamybą pavyks atnaujinti, „Boeing“ gali sukelti visą atleidimų bangą. „Boeing“ pati gali atsisakyti dalies lengvai pakeičiamos darbo jėgos, tą patį gali tekti padaryti ir atskirų komponentų tiekėjams. Simpleflying.com prognozuoja, kad tai gali sukelti tūkstančių darbuotojų atleidimus, nusirisiančius per visą komercinės aviacijos pramonę. „Boeing“ teigia, kad pasistengs kiek įmanoma daugiau darbuotojų pozicijų išlaikyti, bet kurį laiką?

Šios naujienos taip pat nusmukdė ir „Boeing“ akcijų vertę. Iš dalies tai yra ir žiniasklaidos nuopelnas, nes ji pastaruoju metu ne kartą klausia, ar „Boeing 737 MAX“ apskritai dar kada nors skraidys. Iš tikrųjų, aviacijos priežiūros institucijose ir „Boeing“ biuruose šis klausimas nėra svarstomas - tikrasis klausimas yra ne „Ar..?“, o „Kada..?“

Kada 737 MAX vėl skraidys?

O kad kas nors galėtų atsakyti į šį klausimą. Dar visai neseniai buvo manoma, kad „Boeing 737 MAX“ tikrai pakils dar 2019 metais, bet vietoje to tenka stabdyti gamybą. Jei „Boeing“ žinotų tikslią 737 MAX sugrįžimo į tarnybą datą, galbūt gamybos  pauzės nebūtų reikėję apskritai.

Šiuo metu prognozuojama, kad 737 MAX po truputį ims skraidyti kovo-balandžio mėnesiais. Tai, beje, būtų geros naujienos, mat šie lėktuvai labai praverstų vasaros sezoną, kuomet oro linijos uždirba didžiausius pelnus. „Boeing 737 MAX“ gali paimti daugiau keleivių, sudegina mažiau degalų, o nauji lėktuvai visada nudžiugina ir mažesniais priežiūros kaštais. Sunku pasakyti, kiek pagrįstos tokios prognozės, bet visai tikėtina, kad į savo vasaros atostogas jau skrisite 737 MAX pilve.