Paryžiaus aviacijos paroda - tai neeilinė proga pagerinti savo kompanijos reputaciją ir prisirinkti užsakymų. Tai - svarbiausias komercinės aviacijos renginys pasaulyje, į kurį kasmet nukreipiamos ne tik žurnalistų, aviacijos mėgėjų, bet ir oro linijų akys. Jei ieškotume 2019-ųjų Paryžiaus aviacijos parodos nugalėtojo, tikriausiai neišvengiamai padarytume išvadą, kad „Airbus“ pasiekė daugiausiai. Kompanija Paryžių paliko su 243 naujais užsakymais A321XLR orlaiviui. Bet kas tai per lėktuvas ir kodėl jo visi taip nori?
„Lessor Air Lease“ kompanija pirmoji susiviliojo ką tik pristatyto A321XLR savybėmis. Jau pačią pirmą parodos dieną „Lessor Air Lease“ užsakė 27 naujojo tipo lėktuvus. Pirminė sėkmė buvo geras ženklas, ko „Airbus“ gali tikėtis - užsakymai nesiliovė plūdę visą parodos laiką. 50 lėktuvų nori „American Airlines“, tiek pat užsakė ir „Indigo Partners“, 36 A321XLR lėktuvus savo simboliais norėtų papuošti australų „Quantas“.
Beje, „Indigo Partners“ jums gali būti ir negirdėta. „Airbus A321XLR“ lėktuvai, kuriuos užsakė ši kompanija bus paskirstyti trims oro linijoms, į kurias „Indigo“ investuoja - 18 iškeliaus į JAV ir pateks į „Frontier“ flotilę, 12 pasipuoš Čilės „JetSmart“ logotipais, o 20 skraidys Europoje su „Wizz Air“.
Taigi, „Airbus“ gali džiaugtis užsakymų gausa, tačiau mums dar reikės palaukti, kol šie lėktuvai iš tiesų ims skraidinti keleivius. Juk 2019-ųjų Paryžiaus aviacijos parodoje A321XLR dar tik buvo oficialiai pristatytas - oro linijos anksčiausiai savo pirkinių sulauks tik 2023-aisiais. Tačiau tai yra puiki proga pažvelgti į šį lėktuvą atidžiau - kas nulėmė A321XLR sėkmę?
2014 metais „Airbus“ oro linijoms pradėjo siūlyti A321LR. Raidės LR nurodo lėktuvo gebėjimą nuskristi ilgesnį atstumą („Long Range“). Tiksliau sakant, A321LR nuskrenda 15 % toliau nei standartinis naujos kartos A321. „Airbus“ šiam orlaiviui sumontavo tris papildomus degalų bakus. Rezultatas - maksimalus 7400 km įveikiamas atstumas.
Ne paslaptis, kad A321LR atsirado kaip „Boeing 757-200“ konkurentas. Modernus, taupiais varikliais ginkluotas A321LR yra patrauklus naujas pasiūlymas rinkoje. Izraelio oro linijos „Arkia“ pirmąjį savo A321LR gavo praeitą lapkritį. Oro linijų atstovai teigia, kad tai yra pirmasis siauro fiuzeliažo orlaivis, kuris efektyvumu pralenkia ir „Boeing 757“.
A321LR gali nuskristi 15 % toliau nei standartinis A321. (Gamintojo nuotrauka)
A321 virsmas A321LR nebuvo labai paprastas. Teko montuoti papildomus degalų bakus, dėl kurių išaugo lėktuvo svoris. Dviejų klasių A321LR salone telpa 206 keleiviai, tačiau pasirinkus vienos klasės konfigūraciją lėktuve galima susodinti ir 220 žmonių.
A321LR buvo pirmasis „Airbus“ žingsnis į naują, bet labai perspektyvią ilgų nuotolių siaurų fiuzeliažų lėktuvų rinką. Apie tokių orlaivių naudojimą transatlantiniams skrydžiams įvairios oro linijos užsiminė ne kartą. Jie taip pat labai pasitarnauja kelionėms Okeanijoje ir Pietų Azijoje, o Artimųjų Rytų oro linijos galės efektyviau pasiekti Europą. „Airbus“ tyrimai parodė, kad A321LR galimybes dar galima išplėsti - lėktuvo degalų bakai gali būti ir dar didesni. 2018 metais „Airbus“ ėmėsi rinkos tyrimų ir galiausiai ėmė kalbėti apie A31LR kaip apie realų projektą.
Ir taip atkeliaujame iki šio birželio, kuomet „Airbus“ Paryžiuje oficialiai pristatė A321XLR. Šis lėktuvas turi naują nuolatinį 12,9 tūkstančių litrų degalų baką, kuris yra integruotas į orlaivio fiuzeliažą taip sutaupant šiek tiek svorio. Šis degalų bakas yra keturis kartus didesnis nei įprasti papildomi bakai, kurių talpa įprastai siekia 3121 litrą, tačiau sveria praktiškai tiek pat. A321XLR taip pat turi optimizuotus užsparnius. Kai kurie konstrukciniai pakeitimai vėliau bus matomi ir kituose „A321Neo“ modeliuose. Galiausiai, kadangi maksimalus kilimo svoris išaugo iki 101 tonos, „Airbus“ naujajam A321XLR taip pat turės padovanoti tvirtesnę važiuoklę.
A321XLR padės sujungti daug tolimų miestų ir sukurs naują 180-220 keleivių ilgų nuotolių lėktuvų segmentą. Keleiviai galės džiaugtis įprastu komforto lygiu, o oro linijos - žemesnėmis degalų sąnaudomis. „Airbus“ giriasi, kad A321XLR degalų sąnaudos vienai sėdynei yra 30 % mažesnės nei konkurento. Tačiau didžiausi konkurentai gali laukti ateityje.
Nėra nei menkiausios abejonės, jog „Airbus A321XLR“ buvo sukurtas galvojant apie artėjantį „Boeing NMA“. Tai - vis dar svarstomas siauro fiuzeliažo lėktuvas, savo dydžiu „Boeing“ gamoje įsitaisantis kažkur tarp 757 ir 767. „Boeing“ dar nėra tvirtai apsisprendusi, ar naujo tipo lėktuvas bus siūlomas rinkai, tačiau šis sprendimas turėtų būti priimtas dar šiemet. Greičiausiais, kad NMA bus gaminamas. „Airbus“ tai nujaučia, todėl nusprendė keliais metais aplenkti savo pagrindinį konkurentą.
„Boeing“ savo dydžiu įsitaisytų kažkur tarp 757 ir 767. (lkarasawa, Wikimedia)
„Boeing NMA“ savybės dar nėra žinomos, tačiau prognozuojama, kad lėktuvas pirkėjus galėtų pasiekti tik 2025-aisiais. A321XLR pirmąsias oro linijas pasieks jau 2023-aisiais. Tai - gudrus „Airbus“ ėjimas, siekiant užsitikrinti dominavimą naujame rinkos segmente. Tačiau „Boeing“ jau turi atsaką.
Vos tik buvo pristatytas A321XLR, pasirodė žinios, kad „Boeing“ teiks pirmenybę NMA-7X variantui. Tai - 275 vietų laineris, kuris turėtų sugundyti tuos, kuriems A321XLR atrodo per mažas. Anksčiau buvo manoma, kad „Boeing“ prioritetas bus NMA-6X versija, kuri savo dydžiu būtų artimesnė „Airbus A321XLR“, tačiau turint omenyje, kad didžiųjų lėktuvų gamintojų planai prasilenkia laiko juostoje, „Boeing“ tikriausiai nusprendė, kad stoti į tokią tiesioginę kovą tiesiog neverta. Na, bent jau ne iš karto. „Boeing NMA“ gali iš karto pasiruošti ateičiai - kalbama, kad galėtų būti numatyta galimybė orlaivį valdyti vos vienam pilotui.
Taigi, „Airbus A321XLR“ yra naujas, šviežias ir modernus. Didžiausias jo privalumas - taupumas, tačiau oro linijoms patinka ir tai, kad pats tipas yra gerai pažįstamas. Į ilgesnes keliones bus galima paleisti paruoštus A321 pilotus. Dabar telieka palaukti ir pažiūrėti, kaip A321XLR galimybes išnaudos oro linijos ir ar tai patiks keleiviams.