Dažnai kartojame, kad lėktuvai yra nepaprastai saugios transporto priemonės. Atrodo, viskam yra pasiruošta - sugedus vienai sistemai jos vietą mikliai užima kita. Tuo galėjo įsitikinti „Asiana Airlines“ keleiviai, kuomet pusiaukelėje sugedo vienas iš jų „Airbus A380“ variklių. Kas įprastai daroma tokiais atvejais? Ir kaip šiam milžinui sekėsi užbaigti kelionę?
Jei lėktuvas turi du variklius, jis gali skristi toliau net jei vienas iš jų sugenda. Tiesa, su vienu veikiančiu varikliu lėktuvas toli beveik niekada neskrenda - visuomet ieškoma artimiausios patogios vietos nusileisti. Tokia saugumo praktika leidžia išvengti tolimesnių problemų - kam kankinti vieną likusį variklį ir tampyti sėkmę už ūsų?
Viskas vyksta visiškai kitaip, jei lėktuvas turi net keturis variklius. Štai liepos 11 dieną virš Ramiojo vandenyno sugedo vienas iš „Asiana Airlines“ A380 variklių.
„Asiana Airlines“ skrydis OZ201 iš Los Andželo pakilo 12:56 vietos laiku. Kelionės tikslas - Seulas, Pietų Korėja. Tai - labai ilga kelionė, įprastai trunkanti daugiau nei 12 valandų, tačiau skrydis vyko dienos metu ir keleiviai galėjo grožėtis Ramiojo vandenyno vaizdais.
„Asiana Airlines“ valdo šešis tokius „Airbus A380“ lėktuvus. (Glenn Beltz, Wikimedia)
Po pakilimo praėjus daugiau nei 7 valandoms lėktuvo kapitonas pastebėjo gedimą trečiajame lėktuvo variklyje (tai yra arčiau fiuzeliažo esantis variklis po dešiniuoju sparnu). Nors „Rolls Royce Trent 970“ variklis dirbo kaip ir turėtų, perspėjimo sistemos rodė, kad jame išsiliejo tepalai. Taigi, vengdami tolesnių problemų pilotai nusprendę sugedusį variklį išjungti.
Įvairūs skysčių išsiliejimai lėktuvuose pasitaiko retai, nes jie yra atidžiai prižiūrimi. Tačiau negendančios technikos nebūna. Šįkart gedimą patyręs „Airbus A380“ yra gana jaunas lėktuvas - jam nėra nei 6 metų. Nors pirmam skrydžiui šis A380 pakilo dar 2013-ųjų gruodį, „Asiana Airlines“ savo pirkinio sulaukė 2014-ųjų gegužę. Gedimo priežastis nėra skelbiama, tačiau tai nebuvo labai rimta problema.
Išjungę trečiąjį variklį pilotai ėmėsi ir kitų veiksmų saugumui užtikrinti - jie sumažino skrydžio aukštį maždaug 500 metrų iki 9,7 km. Ir viskas - padangių milžinas A380 toliau tęsė kelionę į Seulą lyg nieko nebūtų nutikę. Jei keleiviams buvo pranešta apie gedimą, galima įsivaizduoti, kad dalis jų pasijuto nejaukiai, tačiau pilotai toliau ramiai dirbo savo darbą ir vykdė tą patį maršrutą.
Kaip jau minėta, „Airbus A380“ gali saugiai skristi ir su trimis veikiančiais varikliais. Tiesą sakant, A380 gali palaikyti skrydžio aukštį ir su dviem veikiančiais varikliais, o ir vienas veikiantis variklis suteiktų galimybę paieškoti artimiausio oro uosto tinkamo avariniam nusileidimui.
Tačiau skristi su vienu sugedusiu varikliu visada vengiama ir esant galimybėms ieškoma vietos neplanuotam tūpimui. Lašantis tepalas viename variklyje gali išduoti ir rimtesnes problemas, tačiau šįkart lėktuvas apie jokius kitus gedimus nepranešė. Taigi, įgula ir oro linijos priėmė sprendimą tęsti kelionę iki pat Seulo.
Toks sprendimas priimtas visų pirma todėl, kad trečiąjį variklį teko išjungti virš Ramiojo vandenyno. Vietų saugiai nutūpti čia nėra daug. Juk A380 yra labai didelis ir sunkus lėktuvas - jam reikia ilgo ir tvirto tako.
„Asiana Airlines“ A380 su trimis veikiančiais varikliais skrido į oro linijų bazę Seule. (wiltshirespotter, Wikimedia)
Antra, Seule yra „Asiana Airlines“ bazė. Čia dirbantys mechanikai gali apžiūrėti ir sutaisyti lėktuvą. Šio A380 maršrutas driekėsi virš Japonijos, kur toks lėktuvas tikrai surastų, kur nusileisti, tačiau čia tektų samdyti kitų kompanijų mechanikus arba atsiskraidinti savus. To daryti tiesiog neapsimoka, ypač turint omenyje, kad kelias nuo Japonijos iki Pietų Korėjos jau nebėra toks tolimas.
Taip tas A380 pasiekė savo kelionės tikslą ir praėjus kelioms valandoms po trečiojo variklio išjungimo sėkmingai nusileido Seule. Čia prasidėjo lėktuvo remontas. Vieną skrydį „Asiana Airlines“ turėjo atidėti, tačiau jau po 23 valandų A380 sugrįžo į įprastą darbo režimą.
Sprendimas tęsti kelionę neabejotinai yra malonesnis ir keleiviams, kurie turi savų planų - visi visada kur nors skuba. Tačiau ne visos sugedusio variklio istorijos baigiasi būtent taip.
Šių metų kovo 10 dieną „Air France“ A380 pakilo iš Abidžano Dramblio Kaulo Krante ir pasuko link Paryžiaus. Tačiau pasiekus 11 km aukštį sustreikavo vienas iš lėktuvo variklių - lūžus dviem ventiliatoriaus mentims visas variklis ėmė vibruoti. Lėktuvas apsisuko ir sugrįžo į Abidžaną.
Sprendimas sugrįžti buvo priimtas dėl minėtų vibracijų - tokie mechaniniai pažeidimai tolesnį skrydį paverčia praktiškai neįmanomu. Kadangi A380 nebuvo toli nuskridęs, jis tiesiog apsisuko ir grįžo.
2005 metais vienas „British Airways“ priklausantis 747 visą transatlantinį skrydį įvykdė su trimis veikiančiais varikliais. (Aldo Bidini, Wikimedia)
2005-aisiais metais vienas „British Airways“ „Boeing 747“ pakilo iš Los Andželo skrydžiui į Londoną. Vos pakilus sugedo vienas iš keturių lėktuvo variklių. Gedimai ankstyvosiose skrydžio stadijose yra itin skausmingi, nes tuomet orlaiviai yra sunkiausi dėl pilnų degalų bakų. Nors šiam 747 buvo siūloma sugrįžti, su oro linijomis pasitarę pilotai nusprendė tęsti kelionę į Londoną.
Jei būtų priimtas sprendimas apsisukti ir grįžti, šis „Boeing 747“ būtų turėjęs atsikratyti viršsvorio - lėktuvui būtų tekę išpurkšti dalį degalų. „British Airways“ priėmė sprendimą to nedaryti ir vykdyti maršrutą įprastai. Tiesa, tas 747 Londono nepasiekė - avariniu būdu nutūpė Mančesterio oro uoste. Sprendimas tęsti kelionę tiesiog norint išvengti degalų praradimo (taigi, finansinių nuostolių), buvo kritikuojamas, tačiau nuobaudų oro linijos nesulaukė.
Keturių variklių lėktuvai yra labai tvirti ir atsparūs įvairioms negandoms. A380 galėtų ir visą maršrutą skristi su vienu neveikiančiu varikliu. Todėl nauji ilgų distancijų dvimotoriai dažnai yra kritikuojami. Ir be reikalo - tikimybė, kad iš karto suges abu varikliai yra visai maža.