Kiek 70-100 vietų turbopropelerinių lėktuvų žinote? Maži regioniniai turbopropeleriniai lėktuvai iš tikrųjų yra pakankamai populiarūs, dažnai yra sutinkami ir mūsų šalies oro uostuose. Tačiau dėl pirkėjų šiame rinkos segmente iš esmės varžosi tik du varžovai - „De Havilland Canada Dash 8“ (Q400 versija) ir ATR 72. Dabar „Embraer“ ruošia jiems naują konkurentą. Kada jį pamatysime?
Turbopropeleriniai komerciniai lėktuvai yra pakankamai maži, tačiau jie turi savų privalumų. Didžiausias iš jų - kaina. To paties dydžio turboventiliatorinis lėktuvas būtų brangesnis ir brangiau prižiūrimas. Be to, mažesni lėktuvai pasižymi mažesnėmis degalų sąnaudomis ir CO2 emisijomis, o tai yra labai svarbu šių dienų aplinkosaugos tendencijų kontekste.
Anksčiau turbopropelerinių regioninių lėktuvų buvo ir daugiau. Galima prisiminti „Saab 2000“ - šis gražus žemasparnis lėktuvas turi 50-58 vietų saloną. „Saab 2000“ buvo gaminamas tik 1992-1999 metais ir dabar yra labai retas. Panašaus dydžio „Fokker 50“ buvo gaminamas 1985-1997 m. O daugiau rimtų konkurentų ATR ir „Dash 8“ serijų lėktuvai kaip ir neturėjo.
Q400 lėktuvai yra naudingi ir geri, bet tai tikrai nėra paskutinis žodis aviacijos technologijose. (Johnnyw3, Wikimedia)
Verta pasakyti, kad ir šie lėktuvai nėra paskutinis žodis komercinėje aviacijoje. Q400 modeliai dirba nuo 2000-ųjų, tačiau „Dash 8“ yra gaminami nuo 1983 metų. Tuo tarpu ATR 72 yra gaminamas nuo 1988-ųjų, bet irgi buvo ne kartą atnaujintas.
Taigi, galbūt ne taip jau ir keista, kad ne vienas gamintojas svajoja atsiriekti dalį šios rinkos. Visiškai naujas lėktuvas galėtų būti taupesnis, saugesnis, lengviau prižiūrimas. Kinijoje per artimiausius kelis metus pakils „Xian MA700“, o ir Pietų Korėjos KAI taip pat šį tą ruošia. Jau keli metai kalbama ir apie judesius Brazilijos „Embraer“, o dabar aiškėja ir daugiau detalių apie naujo orlaivio projektą.
„Embraer“ iš tikrųjų jau gamino turbopropelerinį komercinį lėktuvą. „EMB 120 Brasilia“ vardu vadintas dvimotoris žemasparnis lėktuvas buvo gaminamas 1983-2001 metais. Įprastai jis turi 30 vietų saloną, tačiau nemažai šių lėktuvų buvo krovininiai. „Embraer“ iš viso pagamino 354 „EMB 120 Brasilia“ lėktuvus, o tada jų gamyba buvo nutraukta, nes kompanija nusprendė sutelkti dėmesį į pelningesnius projektus.
„EMB 120 Brasilia“ yra 30 vietų lėktuvas. (ERIC SALARD, Wikimedia)
2018 metais pasigirdo kalbos, kad „Embraer“ gamins naują turbopropelerinį lėktuvą, kuris bus didesnis už senąjį „EMB 120 Brasilia“. Iš pradžių atrodė, kad tos kalbos nevirs realiais planais ir, juo labiau, realiu lėktuvu. Tačiau šiais metais paaiškėjo, kad projektas yra rimtas ir „Embraer“ jau piešia būsimo turbopropelerinio lainerio kontūrus.
Rodrigo Silva e Souza, „Embraer Commercial Aviation“ rinkodaros ir strategijos vadovas, neseniai atskleidė daugiau detalių apie būsimą „Embraer“ turbopropelerinį lėktuvą. Virtualioje Farnboro aviacijos konferencijos prezentacijoje Souza pasakojo, kad naujasis laineris bus skirtas regioniniams oro uostams, į kuriuos sunku atskristi turboventiliatoriniais lėktuvais arba kur keleivių srautai tiesiog yra mažesni. Tai turėtų reikšti, kad naujasis „Embraer“ lėktuvas bus pritaikytas trumpiems ir, galbūt, net neasfaltuotiems oro uostų takams.
Souza taip pat pabrėžė, kad „Embraer“ stengsis sukurti kiek įmanoma taupesnį ir aplinkai draugiškesnį lėktuvą. Tai Brazilijos lėktuvų gamintojui suteiktų pranašumą prieš senamadiškus rinkos senbūvius. Galiausiai, Souza atskleidė ir būsimo lėktuvo dydį - jame susės 70-100 keleivių. Taigi, „Embraer“ neria į rinką, kurią dabar dalinasi ATR 72 ir „Dash 8“.
E190 talpins tik šiek tiek daugiau keleivių nei naujasis turbopropelerinis laineris. (Anna Zvereva, Wikimedia)
„Embraer“ prekės ženklu jau žymimi keli tokios talpos modeliai „E-Jet“ gamoje. Štai E175 talpina 70-80, o E190 turi 96-100 vietų keleiviams. Tačiau, žinoma, naujasis turbopropelerinis lėktuvas atliktų kitokias užduotis.
Visų pirma, tai būtų sąlyginai mažesnis orlaivis, kuriam pakaktų trumpesnių oro uosto takų. Turbopropelerinis „Embraer“ būtų skirtas trumpesniems, regioniniams reisams. Minėti „E-Jet“ serijos orlaiviai gali nuskristi 4-4,5 tūkstančius kilometrų. Naujas turbopropelerinis lėktuvas būtų skirtas maždaug dvigubai prumpesnėms kelionėms. Be to, jis galėtų būti pritaikytas ir kitoms užduotims - galėtų tapti valstybių vadovų transportu, mažu krovininiu lėktuvu ar pakrančių apsaugos priemone. Q400 pavyzdys rodo, kad tokie lėktuvai gali atlikti įvairius vaidmenis - Q400-MR padeda gesinti gaisrus, o Q400CC yra kombinuotas keleivinis-krovininis lėktuvas.
„Embraer“ nebegamins tokio mažo turbopropelerinio lėktuvo kaip „EMB 120 Brasilia“. Tai yra per mažas orlaivis, kuris tiesiog neturėtų paklausos. Tiesą sakant, ir tiesioginiam „De Havilland Canada Dash 8“ bei ATR 72 konkurentui sėkmė nėra garantuota. Ypač dabar, kai dėl COVID-19 keisis žmonių keliavimo įpročiai. Kita vertus, kai „Embraer“ turbopropelerinis lėktuvas pagaliau pasirodys rinkoje, pandemija jau gali būti tolimas prisiminimas.
Kol kas naujojo „Embraer“ lėktuvo projektas yra pačiose pirminėse stadijose. Tai reiškia, kad jo dizaino kūrimas dar nėra užbaigtas, „Embraer“ nėra pasirinkusi variklių tiekėjo, dar nesikalbėjo su potencialiais užsakovais. Tačiau reikėtų nepamiršti, kad „Embraer“ nėra pavienė kompanija. Dar sausio mėnesį buvo pranešta, kad turbopropelerinis lėktuvas būtų kuriamas kartu su „Boeing“ - amerikiečių milžinu, su kuriuo buvo siejama „Embraer“ komercinių orlaivių divizijos ateitis. „Embraer“ ir „Boeing“ sąjunga galiausiai neįvyko, tačiau brazilai planų neatsisako.
Tai kada galima tikėtis naujo turbopropelerinio „Embraer“ žengimo į rinką? Rodrigo Silva e Souza teigia, kad jis galėtų būti prieinamas nuo 2025-ųjų metų. Kitaip tariant, po 5 metų. Tai - labai mažas laikas lėktuvo kūrimui. Tokia prognozė leidžia manyti, kad „Embraer“ turi aiškų planą, iš kokių komponentų lėktuvas bus gaminamas. Kita vertus, vien sertifikacijos užima nemažai laiko, todėl pirmasis naujojo lėktuvo skrydis turėtų įvykti per ateinančius kelerius metus.