Cepelino formos „Celera 500L“ - prabangios aviacijos ateitis?

Prabangūs privatūs lėktuvai yra nuostabus būdas keliauti, nors ir prieinamas tik nedaugeliui. Kol vieni svajoja kada nors skraidyti privačiu lėktuvu, išvengiant spūsčių oro uostuose ir ne visada patogios vietos salone tarp nepažįstamų žmonių, kiti protestuoja prieš šias transporto priemones. Juk privatūs lėktuvai skraido beveik tušti, todėl stipriai prisideda prie aplinkos taršos. Bet ar įmanoma tai pakeisti ir išsaugoti privačius lėktuvus ateičiai? Galbūt „Celera 500L“ yra atsakymas į šį klausimą.

Problema - nešvarūs privatūs lėktuvai

Tai, kad pasaulis žengia žaliu keliu, yra akivaizdu. Europoje elektromobiliai pardavimais jau kurį laiką varžosi su senamadiškais burzgiančiais automobiliais. Ir viešasis transportas po truputį atsisako taršių vidaus degimo variklių - hibridiniai ar net elektriniai autobusai nieko nebestebina. Žinoma, aviacija taip pat turės prisitaikyti, nors visiškai elektrinių komercinių lainerių dar teks palaukti - dabar naudojamos baterijos tam dar netinka. Tačiau aplinkosauga susirūpinę žmonės ragina bent jau atsisakyti prabangių privačių lėktuvų.

Privatūs lėktuvai kritikuojami dėl jų poveikio aplinkai. (Alpha 350, Wikimedia)

Kodėl privatūs lėktuvai teršia labiau? Nes skraido beveik tušti, todėl tarša viena keleiviui yra nepaprastai didelė. Tikriausiai esate matę paskatinimus naudotis viešuoju transportu. Vienas autobusas pakeičia 10-20 ar dar daugiau automobilių. Debatai dėl privačių lėktuvų atrodo panašiai - jais keliaujantys žmonės galėtų persėsti į komercinius lainerius, taip sumažindami teršiančių lėktuvų skaičių danguje.

Aviacija yra atsakinga tik už maždaug 2 % visų žmogaus anglies dvideginio (CO2) emisijų. Arba 12 % visų transporto emisijų. Tiesa, pastarasis rodiklis, tikėtina, augs mažėjant antžeminio transporto taršai. Siekiant mažinti žalingą aviacijos poveikį aplinkai reikia naujų idėjų ir „Otto Aviation“ tokią turi - jos vardas „Celera 500L“.

Išeitis - „Celera 500L“

Negalima sakyti, kad bandymų mažinti aviacijos poveikį aplinkai nėra. Yra ir labai daug. Bandomi elektriniai, vandeniliniai lėktuvai, kuriamos naujos sintetinio kuro rūšys. O „Otto Aviation“ pristato „Celera 500L“ lėktuvą.

„Celera 500L“ - tai cepelino formos lėktuvas, kurio forma leidžia net 59 % sumažinti oro pasipriešinimą, lyginant su kitais privačiais verslo klasės lėktuvais. „Otto Aviation“ vadovas Williamas Otto teigia, kad „Celera 500L“ fiuzeliažo forma leidžia pasiekti laminarinį srautą - labai tolygų oro tekėjimą apie lėktuvo formas, kurį NASA kadaise pavadino „Šventuoju mažo oro pasipriešinimo Graliu“. Žemas oro pasipriešinimas leidžia sumažinti judėjimui skiriamus resursus, todėl aptakus lėktuvas gali skristi greičiau arba bent jau sunaudoja mažiau degalų.

„Otto Celera 500L“ nėra tik piešinys ar fantazija - prototipai jau skraido. Tai - bandomas lėktuvas, kuris po kelių metų (jei sertifikacija neužtruktų) galėtų imtis tikro darbo. Bandymų metu „Celera 500L“ naudoja tvarius aviacinius degalus (SAF - „Sustainable Aviation Fuel“), kurie dar labiau sumažina lėktuvo poveikį aplinkai. Bet ir jų šiam orlaiviui reikia iki 80 % mažiau nei artimiausiems jo konkurentams.

Ką gali „Celera 500L“?

„Celera 500L“ šiuo metu yra intensyviai bandomas. (Gamintojo nuotrauka)

Daugiau nei penkias dešimtis skrydžių sėkmingai įvykdęs „Celera 500L“, kaip teigia jo gamintojas, pasižymi visomis dinaminėmis charakteristikomis, kurių iš jo buvo tikimasi. Kitaip tariant, kol kas bandymų rezultatai yra labai geri, nors ir verti tik atsargaus optimizmo.

„Celera 500L“ turi vieną RED A03 variklį, sukantį stumiantį propelerį. Tai - dyzelinis stūmoklinis V12 variklis, kuris be problemų veiktų ir naudodamas tik 6 cilindrus. Tiesa, kritikai pastebi, kad toks variklio pasirinkimas tikriausiai apribos maksimalų „Celera 500L“ skrydžio aukštį iki maždaug 7,6 km. „Otto Aviation“ su tuo nesutinka - turbokompresoriai leis skristi ir retesniame ore. Dviejų turbokompresorių konfigūracija leis pasiekti 12 km, trijų - 15 km aukštį. Ateityje lėktuvas gaus ir efektyvesnę variklio aušinimo sistemą, kuri šilumokaičių dėka sumažins radiatorių angas.

„Celera 500L“ ilgis - 11 m, sparnų ilgis - 17 m. Visas lėktuvo fiuzeliažas ir sparnai yra pagaminti iš kompozitinių medžiagų. Erdviame „Celera 500L“ salone galės įsitaisyti šeši keleiviai. Ten, beje, bus pakankamai tylu - fiuzeliažo aptakumas ir uodegoje sumontuotas propeleris leidžia mažinti triukšmą. Maksimalus lėktuvo greitis, kaip rodo skaičiavimai, sieks apie 740 km/val., maksimalus skrydžio nuotolis - 7242-8300 km. Bandymų metu „Celera 500L“ kilo tik į maždaug 5 kilometrų aukštį - užbaigtas lėktuvas galės skristi ir 9 km aukštyje, o galbūt ir dar aukščiau, priklausomai nuo turbokompresorių konfigūracijos.

11 metrų ilgio „Celera 500L“ fiuzeliaže bus prabangus 6 vietų salonas. (Gamintojo nuotrauka)

Aišku, visas geriausias savo savybes „Otto Celera 500L“ dar turės įrodyti. Laminarinis oro srautas yra labai sunkiai pasiekiamas - daugybė ankstesnių bandymų buvo nesėkmingi. Taigi, 59 % mažesnis oro pasipriešinimas dabar atrodo kaip labai optimistinė hipotezė. Nors norisi tikėti, kad „Celera 500L“ bus sėkmingas ir galės bent šiek tiek sumažinti privačių lėktuvų išskiriamas emisijas.

Kada „Celera 500L“ imsis darbo?

„Otto Aviation“ prioritetinių darbų sąrašas dabar turėtų būti labai ilgas - „Celera 500L“ kelias į aerodromus bus vingiuotas. Tuoj bus pradėtas JAV Federalinės Aviacijos Administracijos sertifikacijos procesas, kuris tikriausiai truks porą metų. Tuo pačiu kompanija turi pasirūpinti gamybos technologijomis, rangovais ir, aišku, pradėti rinkti užsakymus.

Prognozuojama, kad „Celera 500L“ galėtų būti pasiruošęs skrydžiams pas pirkėjus dar 2025 metais. Vikipedijoje rašoma, kad lėktuvo kaina turėtų siekti apie 4,5-5 milijonus dolerių. Tai - nemaža suma, pastatanti „Celera 500L“ prieš tokį populiarų lėktuvą kaip „HondaJet“. Tačiau „Celera 500L“ iš tikrųjų gali padėti sutaupyti.

Mažas oro pasipriešinimas reiškia, kad „Celera 500L“ degalus gers saikingai. 11,3-15,7 l/100 km degalų sąnaudos, nurodomos gamintojo puslapyje, atrodo kaip tikra svajonė. Prie to pridėkime faktą, kad „Celera 500L“ turi vieną pakankamai pigiai prižiūrimą stūmoklinį variklį ir gausime tikrai ekonomišką lėktuvą. Jo priežiūros ir naudojimo kaštai bus tris kartus mažesni nei minėto „HondaJet“.