Trys Lietuvos sklandytojai pasiekė Ukrainą: bemotoriais sklandytuvais įveikė neįmanomą atstumą

Rugpjūčio 7 d. trys Lietuvos sklandytojai Algirdas Šimoliūnas (32 metai), Sakalas Uždavinys (56 metai) ir Ignas Bitinaitis (21 metai) finišavo Odesoje ir per 5 dienas įgyvendino istorinį skrydį „Sklandytuvais nuo jūros iki jūros: Lietuva – Ukraina“. Tai ilgiausias sklandytuvais įveiktas atstumas Lietuvos sklandymo istorijoje – sklandytuvais nuskristas iš pirmo žvilgsnio neįmanomas 1800 km atstumas.

Sklandytojai iš Kartenos aerodromo, Kretingos raj. startavo rugpjūčio 1 d., toliau sekė Suvalkų (PL), Liublino (PL), Rivnės (UA), Vinycios (UA) ir Odesos (UA) aerodromai. Nors visa kelionė iš viso truko 7 dienas, 2 iš jų sklandytojai neskrido dėl blogų oro sąlygų.

Skrydžio idėjos iniciatorius ir vadovas A. Šimoliūnas po skrydžio džiaugėsi, jog skrydį jiems pavyko įgyvendinti pakankamai greitai. „Skrydį pavadinčiau sėkmingu, oro sąlygos mums buvo gana palankios. Įdomiausia buvo tai, jog Ukrainos pilotai netikėjo, jog pasieksime Odesą, visi kaip susitarę kartojo, jog tai neįmanoma, nes niekas iki šiol ten sklandytuvu neskrido. Mes 360 km. įveikėme per tris valandas“, - kalbėjo pilotas.

Oro sąlygos buvo itin sunkios, sklandytojams pakilti pavyko tik iš antro karto, o Lenkija buvo pasiekta po sudėtingo 6 valandų skrydžio.

Skrydis - kupinas iššūkių

Skrydžio metu netrūko iššūkių ir net kritinių momentų, kuomet atrodė, jog finišuoti Odesoje visiems trims sklandytojams nepavyks. Vienas sunkiausių kelionės etapų buvo išskridimas iš Kartenos aerodromo, Lietuvos. Oro sąlygos buvo itin sunkios, sklandytojams pakilti pavyko tik iš antro karto, o Lenkija buvo pasiekta po sudėtingo 6 valandų skrydžio.

Sunkios oro sąlygos lėmė, jog sklandytojas S. Uždavinys pirmą skrydžio dieną tūpdamas į aikštelę (laisvą žemės plotą) sklandytuvu kliudė metalinį kuoliuką ir nestipriai įbrėžė sklandytuvo sparną. Sklandytojai A. Šimoliūnas ir I. Bitinaitis maršrutą Kartena – Suvalkai – Liublinas įveikė dviese. S. Uždavinys su sutvarkytu sklandytuvu prie jų prisijungė Ukrainoje trečiąją skrydžio dieną.

Vienas iš iššūkių buvo lėktuvų, kurie iškeltų sklandytuvus į dangų, paieškos. Nors ir viskas buvo suderinta prieš skrydį, lėktuvai skrydžio metu gedo, jų pritrūko. Bialystoko aerodromo, Lenkijoje dieną prieš skrydį sugedo lėktuvas, turėjęs iškelti pilotus į dangų, todėl, pirmajam tūpimui Lenkijoje buvo pasirinktas Suvalkų aerodromas. Tiesa, ir jame neradus vietinio lėktuvo, prireikė kreiptis į lietuvius. Iš Kauno per 40 min. atvykę pilotai  ultralengvuoju lėktuvu pakėlė į dangų A. Šimoliūną ir I. Bitinaitį.

Taip pat, viena daugiausiai kantrybės ir jėgų pareikalavusių dienų buvo skrydis Vinycia – Odesa. Diena prasidėjusi itin entuziastingai dėl puikų oro sąlygų netruko subjurti atsiradus biurokratiniams nesklandumams. Sklandytojai S. Uždavinys ir I. Bitinaitis sėkmingai į orą pakelti 11:30 val., tačiau, išsprendus visus klausimus, A. Šimoliūnui pakilti pavyko tik po 3 valandų.

„Nors viską buvome susiderinę iš vakaro, prieš pat mano pakilimą paskambinę karininkai uždraudė mums skristi į Odesą, teigdami, jog virš Odesos yra draudžiama skraidyti erdvė. 3 valandas aiškinomės situaciją, 4 kartus perrašėme skrydžio planą, o kai jau gavome oficialų leidimą kilti, lėktuvui, kuris turėjo mane iškelti, baigėsi oras, užtruko laiko kol lėktuvas buvo parengtas kilti. Diena buvo pilna nuotykių, bet viskas galiausia baigėsi gerai“, - su šypsena veide pasakojo A. Šimoliūnas.

Skrydis „Sklandytuvais nuo jūros iki jūros: Lietuva – Ukraina“ įgyvendintas rugpjūčio 1 – 7 d. Pilotai skrido maršrutu: Kartena (LT) – Suvalkai (PL) – Liublinas (PL) – Rivnė (UA) – Vinycia (UA) – Odesa (UA).

AVIACIJOS SKELBIMAI /287/