Į gyvenimo kasdienybę vis sparčiau beldžiantis naujai ūkinės veiklos sričiai – kosmoso turizmui – būtų naudinga skaitytojus trumpai supažindinti su šio reiškinio istorinėmis ištakomis.
Alanas Bartletas Šepardas
Atsiradus tokioms sąvokoms kaip civilis astronautas, privatus astronautas, astronautas turistas arba kitaip astroturistas ir netgi visiškai naujai astronautų kategorijai kaip parastronautas (angl. parastronaut), tikslinga išsiaiškinti, kaip viskas prasidėjo.
2021 metai yra dvigubai jubiliejiniai. Minime pirmuosius kosminius skrydžius, o taip pat naujo tipo pirmuosius kosminius turistinius skrydžius. Pirmieji jubiliejai — tai prieš 60 metų kosmose pabuvojo pirmasis pasaulyje kosmonautas, rusas Jurijus Gagarinas, o po nepilnų dviejų mėnesių į suborbitinį skrydį kilo pirmasis JAV astronautas Alanas Šepardas (Alan Shepard).
Denis Tito (NASA nuotrauka)
Antrasis jubiliejus — prieš 20 metų kartu su dviem rusų kosmonautais į kosmosą kilo pirmasis civilis kosmoso turistas milijardierius Denis Tito, dirbęs Tarptautinėje kosminėje stotyje (TKS) pagal jam sudarytą programą.
Civilių kosminių skrydžių temos išplėtojimui reikia paminėti vieną labai specialų skrydį, kurio 60-metis taip pat artėja. Tai pirmojo JAV civilio Džozefo Alberto Volkerio (Joseph Albert Walker) skrydžiai raketiniu lėktuvu „X-15“.
D. Volkeris tapo pirmuoju pasaulyje civiliu žmogumi, du kartus pabuvojusiu kosmose.
D. Volkeris 1963 metais faktiškai tris kartus pabuvojo kosmose, vieną kartą viršydamas JAV Federalinės aviacijos administracijos ir NASA nustatytą 80 km aukščio ribą, ir net du kartus skridęs ir viršijęs Tarptautinės aviacijos federacijos nustatytą 100 km aukščio (Karmano linija) ribą. D. Volkeris tapo pirmuoju pasaulyje civiliu žmogumi, du kartus pabuvojusiu kosmose.
Taip pat reikėtų trumpai paminėti vieną būsimą, pirmą kartą privačios kompanijos numatomą įvykdyti misiją. 2022 metų pradžioje „SpaceX“ planuoja į TKS nuskraidinti 4 asmenų įgulą, kurią sudarys tik civiliai asmenys.
Laiko spiralė apsisuko, ilgainiui atsirado turtingų verslininkų, kurie investuoja į kosmosą, turi nuosavus kosmodromus ir naujausių technologijų pagalba kuria kosmoso turizmui tinkamą infrastruktūrą.
Šią vasarą konkuruodami tarpusavyje milijardieriai Ričardas Bransonas su privačiu raketiniu lėktuvu „Unity 22” ir Džefas Bezosas su privačia kapsule „New Shepard” pabuvojo kosmose ir taip prisidėjo prie kosmoso turizmo eros pradžios. Tikėtina, kad abu stengėsi aplenkti šį rudenį į kosmoso turizmo sritį pilna jėga pasiruošusį įsiveržti milijardierių Eloną Muską.
Netrukus kompanija „SpaceX” į kosmosą pirmą kartą istorijoje išskraidins civilių asmenų įgulą, kuri misijos „Inspiration4” metu suks ratus aplink Žemę aukštesnėje orbitoje nei randasi TKS ir net Hablo teleskopas. Pažymėtina, kad misijos „Inspiration4” vadas yra milijardierius Džaredas Aizekmenas (Jared Isaacman).
Praėjus 60 metų nuo kosminių skrydžių pradžios, atsirado galimybė palyginti praeities skirtingų tipų skrydžius (orbitinį, suborbitinį ir raketiniu lėktuvu), kuriuos vykdė išskirtinai tik kosmoso valstybės, o 2021 metais jau ir privačios kompanijos.
Pirmasis valstybės vykdytas orbitinis skrydis su kosmonautu skriejant eliptine orbita (perigėjus 181 km, apogėjus 327 km) truko 108 minutes ir Žemė buvo apskrieta vieną kartą. Pirmame privačios kompanijos orbitiniame skrydyje iš karto skris keturi civiliai asmenys, kurie 3 dienas suks ratus aplink Žemę 590 km aukščio orbitoje.
X-15 paleidimas iš B-52.
Pirmojo valstybės vykdyto suborbitinio skrydžio su astronautu metu buvo pasiektas 187 km aukštis, o skrydžio trukmė tęsėsi vos 15 minučių. Pirmojo privačios kompanijos suborbitinio skrydžio metu kapsulė su 4 asmenimis pasiekė 107 km aukštį, o visa „turistinė kelionė“ truko apie 11 minučių. Pirmuoju atveju kapsulė parašiutų pagalba buvo nuleista į Atlanto vandenyną, antruoju leidosi į netoli nuo starto vietos esantį D. Bezoso privatų kosmodromą Vakarų Teksaso dykumoje.
Pirmųjų valstybės vykdytų raketinių lėktuvų vieno iš trijų skrydžių metu aukščiausiai pasiektas taškas buvo 108 km aukštyje, o jį pasiekus raketinis lėktuvas „X-15“ atgal į aerodromą grįžo po 11 minučių. Tokių raketinių lėktuvų iškėlimą į startinį aukštį, kur jie įjungdavo raketinį variklį, užtikrindavo lėktuvas nešėjas „Boeing B-52A Stratofortress 52-003“.
Pirmojo privačios kompanijos skrydžio su raketiniu lėktuvu „Unity 22“ metu, kuriuo skrido 2 pilotai ir 4 kosmoso turistai, buvo pasiektas 85 km aukštis, o visa kelionė, atsiskyrus nuo lėktuvo nešėjo „SpaceShipTwo“ iki nusileidimo aerodrome užtruko beveik 15 minučių. Pirmuoju atveju raketinis lėktuvas ilgai planiravo, o prieš leidžiantis į Mohavių dykumoje esantį Edvardso Karinių oro pajėgų bazės aerodromą buvo panaudotas stabdymo parašiutas (panašiai kaip buvo stabdomi ervėlaiviai „Space shuttle“), antruoju – raketinis lėktuvas leisdamasis ilgą laiką planiravo ir nusileido Jornada del Muerto dykumoje esančiame privačiame R. Bransonui priklausančiame kosmodrome „Spaceport America“.
(Aut. pastaba: „X-15“ skrydį į kosmosą galima pažiūrėti paspaudus čia)
Pirmojo valstybės vykdyto vieno civilio asmens (kosmoso turisto), mokėjusio už nuskraidinimą į TKS 20 mln. dolerių, kosminė misija truko beveik 8 dienas. Pirmojo privačios kompanijos civilių skraidinimo į TKS metu bus 4 asmenų įgula, kurių kiekvienas už skrydį susimokėjo po 55 mln. JAV dolerių.
„Inspiration4“ misijos startas numatytas 2021 metų rugsėjo 16 dieną, ketvirtadienį, 3 val. Lietuvos laiku. Misijos metu vyks įvairūs užsiėmimai, pvz. grojama muzikiniais instrumentais ir pan. Numatomas siurprizas ir Lietuvai.
Tiesioginė transliacija suderinta per Netflix.com, per šį tinklą bus galima stebėti startą ir skrydžio eigą. Šiuo metu čia galima peržiūrėti dokumentuotą pasirengimo misijai medžiagą.
Komentarus apie šios misijos eigą galėsite sekti portalo „Aviacijos pasaulis“ Facebook paskyroje Facebook.com/AviacijosPasaulis/.
Laukite temos tęsinio, pateiksiu įvairių kosmoso valstybių reikalavimus pasirengusiems skristi į kosmosą, taip pat trumpai pristatysiu pirmuosius civilius žmones, pabuvojusius kosmose.
Rašykite pasiūlymus, komentuokite, klauskite, dalinkitės mūsų straipsniais, o prisidėti prie kokybiško turinio kūrimo galite čia (spauskite ir skirkite keletą eurų paramos) Contribee.com/https-wwwaviacijospasaulislt