Ignalinos aerodrome – Lietuvos taurės finalas: išaiškėjo trys nugalėtojai

2020-ieji metai Lietuvos pilotams padovanojo išskirtinę galimybę pamankštinti raumenis ir pasivaržyti – Lietuvos čempionatas virto trijų etapų Lietuvos taure. Paskutinis iš jų, per Žolinę vykęs Ignalinos aerodrome, galiausiai atsakė į klausimą, kas metus nešios geriausių ultralengvųjų lėktuvų ir motorizuotų skraidyklių pilotų vardus.

Ignalinos etape – ypatingi navigacijos žemėlapiai

Ignalinos aerodrome navigacijos, tūpimo su įjungtu varikliu ir tikslaus tūpimo išjungtu varikliu užduotyse varžėsi 10 ekipažų lėktuvų ir motoskraidyklių klasėse.

„Surengti paskutinįjį ir finalinį Lietuvos taurės etapą mums buvo itin smagu – azartas pasiekė maksimalią ribą, nes po pirmųjų dviejų etapų laimėtojų trejetas dar buvo visiškai neaiškus. Be to, po pernai metais vykusiu Europos ultralengvųjų orlaivių čempionato, šiemet buvome geriau nei bet kada pasiruošę sukurti intriguojančias užduotis“, - sako Ignalinos aerodromo direktorius Vytautas Rafanavičius.

Pilotai pagal maršrutą skrenda naudodamiesi tik kompasu, žemėlapiu ir laikrodžiu, ir numatytose maršruto vietose gauna taškus.

Navigacijos rungtis – didžiulis iššūkis pilotams, kurio, deja, negali stebėti žiūrovai. Šioje rungtyje pilotai turi skristi jiems iš anksto nurodytu maršrutu (Ignalinos etape jo ilgis – 124 kilometrai) nenukrypstant nuo nurodytos linijos daugiau nei 200 metrų į kiekvieną pusę. Pilotai pagal maršrutą skrenda naudodamiesi tik kompasu, žemėlapiu ir laikrodžiu, ir numatytose maršruto vietose gauna taškus. Savo taškų sąskaitą pilotai gali papildyti ir savo pastabumu – visi ekipažai gauna po 8 nuotraukas, kuriose matomus vaizdus reikia pažymėti žemėlapyje. Ignalinos aerodrome vykusiame etape pilotams reikėjo žymėti nufotografuotus ežerų krantus – taip aviacija „atidavė duoklę“ Ignalinai – 200 ežerų kraštui. V. Rafanavičiaus teigimu, ši rungtis itin kompleksiška, nes reikalauja vienu metu stebėti prietaisus, greitį, aukštį ir atlikinėti užduotis.

Po navigacijos rungties prasideda tikslaus tūpimo su įjungtu varikliu ir tikslaus tūpimo su išjungtu varikliu rungtys. Tai žiūrovų laukiamiausios rungtys, kuriose pilotai demonstruoja ne tik meistrišką orlaivių, bet ir avarinių situacijų valdymą. Ultralengvųjų orlaivių greitis gali svyruoti tarp 65 km/h ir 300 km/h, o tikslaus tūpimo metu reikia orlaivį reikia nutupdyti 5 metrų tikslumu. Aviacijos ekspertų teigimu, sudėtingiausia yra tikslaus tūpimo su išjungtu varikliu rungtis, kuomet pilotas, pakilęs į 300 metrų aukštį, išjungia variklį ir, apsisukęs bei sekdamas ženklus, tūpia ir sustoja per 125 metrus. 

Ignalinos etape ultralengvųjų lėktuvų klasėje (RAL 1 ir RAL 2) daugiausiai taškų surinko Justino Subačiaus ir Arno Malinausko (LY-UCE), Dainiaus Galkio (LY-DCC) ir Šarūno Petraičio (LY-BEY) ekipažai. Sunkiausioje tikslaus tūpimo su išjungtu varikliu rungtyje pasižymėjo Justino Subačiaus, Arno Malinausko ekipažas ir Šarūnas Petraitis – nutupdę lėktuvus 5 metrų tikslumu, jie surinko maksimalų taškų skaičių – 250. 

Motoskraidyklių klasėje (RWL 1 ir RWL 2) aukščiausius rezultatus užduotyse pademonstravo Rytis Paliulis (LY-AUY), Linas Bružikas (LY-SCD), Alberto Guobužo ir Vydo Guobužo (LY-BCZ) ekipažai.

Nugalėtojo komentaras

Redakcija apie čempionato statistiką pakalbino nugalėtojų ekipažo pilotą Justiną Subačių:

„ULO varžybose 2020 metais skridome trijose taurėse: Barysiuose (2 vieta), Paluknyje (1 vieta), Ignalinoje (1 vieta). Treniruotėse suskraidyta 46 valandos. Iš jų varžyboms: 4,5 val., perskridimams: 11,5 val. Daugiausiai treniruočių atlikta Ignalinoje, prieš Ignalinos taurę – apie 20 val. Kuro sąnaudos 15 l/val., iš viso 690 litrų.

Mano priskraidymo bagažas –  apie 500 val. sklandytuvais („L13“, „Jantar standard3“), „Cessna152/172/310“ – daugiau nei 200 val., ultralengvaisiais lėktuvais –  1750 val.

Kolegos Arno Malinausko priskraidymas: 500 val. ultralengvaisiais lėktuvais. Techniką ruošiame jau pavasarį, tenka skirti apie savaitę, kad lėktuvas skristų saugiai ir nebūtų gedimų. Lėktuvas pagamintas ir registruotas 2014 m. lapkričio 27 d. Pirktas kaip rinkinys ir surinktas Šilutėje. 

Lėktuvas varžybose skrenda ir lėtai, ir greitai, mažiausias greitis buvo 45 km/val., didžiausias 185 km/val. Užduotis varžybose pasidaliname taip: aš atsakingas už navigacijos skaičiavimus, navigavimą, tupimus. Arnas ieško nuotraukų ir maršrute pilotuoja orlaivį.  Šioms varžyboms svarbiausia daug treniruočių.“

„Lėktuvas varžybose skrenda ir lėtai, ir greitai, mažiausias greitis buvo 45 km/val., didžiausias 185 km/val."

Ant nugalėtojų pakylos

2020 metų Lietuvos taurės, priskiriamos Tarptautinės aeronautikos federacijos (FAI) antrajai kategorijai, varžybų laimėtojais ultralengvųjų lėktuvų klasėje per visus tris etapus iš viso surinkęs 3264 taškus surinkęs Justino Subačiaus ir Arno Malinausko ekipažas. Pilotai itin džiaugėsi tiek rezultatais Ignalinos aerodrome (1350 taškai), tiek ir galutiniu rezultatu, kadangi pagal abu jiems teko pirmoji vieta. 

Antroji vieta, surinkus 3005 taškus, atiteko Dainiui Galkiui. Šis pilotas vienintelis per tris varžybų etapus „pasimatavo“ visas tris nugalėtojų vietas – Barysių aerodrome jis užėmė pirmąją vietą, o Paluknyje – trečiają.

Galiausiai ant nugalėtojų pakylos pakilo ir sezono staigmena tapęs Šarūnas Petraitis. Nepaisant to, jog varžybose debiutavo tik šį sezoną, pilotas Lietuvos taurėje gali pasigirti solidžiu, trečia vietą lėmusiu 2600 taškų skaičiumi.  

Motoskraidyklių klasėje ant nugalėtojų pakylos išsirikiavo Linas Bružikas (3761 taškas), Rytis Paliulis (3468 taškai),  ir Albertas Guobužas su Vydu Guobužu (1960 taškų).

Nugalėtojai – ne tik pirmas vienas užėmę pilotai

Apdovanojimų renginį pradėjusi Lietuvos aeroklubo prezidentė Eglė Paužuolienė džiaugėsi dalyviais ir dėmesiu aviacijai. Tokie renginiai kaip Lietuvos taurė, anot jos, idealiai atitinka Lietuvos aeroklubo prioritetus padėti organizuoti ir dalyvauti aviacijos sporto renginiuose, įgyvendinti įvairias aviacines iniciatyvas. Būtent dėl to, per šį renginį buvo galima išvysti ir pasaulį savo darbais stebinančio, radijo bangomis valdomų aviamodelių dukart pasaulio ir daugkartinio šalies čempiono Donato Paužuolio pasirodymus.

Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų federacijos prezidentas Povilas Kalinauskas sakė, jog pilotams Lietuvos taurė 2020 ypatinga, o varžybose pirmą kartą dalyvavo ir moteris pilotė – Deimantė Pelenytė.

Ignalinos aerodromo įkūrėjas Rimvydas Maciulevičius karštai palaikė idėją, jog ši pilotė yra kuo tikriausia varžybų nugalėtoja. 

„Savo nuosavą lėktuvą „Savannah“ pilotuojanti Deimantė Pelenytė kartu su kolega Kęstučiu Jurkėnu šiose varžybose pralenkė net savo instruktorių Arūną Rupkų. Tik įsivaizduokite, kokie pasiekimai jos laukia ateityje! Ji tikrai šiandien yra nugalėtoja”, – džiaugėsi aviacijos entuziastas. 

Varžybų dalyvius, aviacijos entuziastus ir svečius sveikino Ignalinos rajono savivaldybės mero pavaduotojas Juozas Rokas. Savivaldybės atstovas apdovanojo varžybų laimėtojus, pilotę Deimantę Pelenytę bei įteikė padėkos raštą varžybų organizatoriui Ryčiui Paliuliui. 

Apdovanojimų šventę užbaigė Seimo narys Gintautas Kindurys linkėdamas aviacijos bendruomenei toliau augti ir stiprėti.

Naujienomis besidžiaugianti Ignalinos aerodromo aviacijos bendruomenė primena, kad nors vasara jau juda link pabaigos, jie visuomet laukia pilotavimu besidominčių būsimų pilotų ir piločių bei kitų entuziastų.