Aviacijoje – sutrikimas: dėl galimo ELAC gedimo sustabdyta 6 000 „Airbus A320“ orlaivių

Pasaulio aviaciją šiandien supurtė precedento neturinti situacija: „Airbus“ pranešė apie skubų daugiau kaip 6 000 A320 šeimos lėktuvų patikrinimą ir privalomą programinės įrangos atnaujinimą, dėl kurio daugelis šių orlaivių buvo nedelsiant nutupdyti.

Tai – didžiausias A320 programos veiklos sutrikimas per visą jos istoriją.

Kas įvyko?

Incidentų tyrėjai nustatė gedimą, kilusį po pavojingo JetBlue skrydžio virš Atlanto, kurio metu A320 orlaivis staiga ėmė smigti žemyn be jokio piloto valdymo.

Paaiškėjo, kad kaltininkas – ELAC skrydžio valdymo kompiuteris, atsakingas už horizontaliosios uodegos (elevatorius) ir aileronų valdymą.

Tiriant rastas retas aplinkybių derinys:

  • saulės spinduliuotės poveikis elektronikai,

  • didelė programinės įrangos spraga,

  • duomenų korupcija sistemoje, galėjusi išprovokuoti klaidingas autopiloto komandas.

Tai nėra teorinė rizika – ji jau pasireiškė realiomis skrydžio sąlygomis.

Koks mastas?

A320 šeima yra pagrindinė pasaulio aviacijos darbo jėga: šie lėktuvai kasdien gabena milijonus keleivių.

Dabar paveikti:

  • tiek A320ceo, tiek A320neo modeliai,

  • pagrindiniai vežėjai JAV, Europoje, Indijoje, Pietryčių Azijoje ir Australijoje,

  • tūkstančiai suplanuotų skrydžių artimiausiomis dienomis,

  • didžiausi kelionių pikai – savaitgaliai ir šventinės datos.

Japonijos ANA, Jetstar Australia, keli JAV ir Europos vežėjai jau paskelbė apie plataus masto atšaukimus.

Ką privalo atlikti oro linijos?

EASA ir FAA išleido avarinį nurodymą:

  • neleisti skristi nė vienam A320, kol neįdiegtas privalomas programinės įrangos atnaujinimas;

  • senesniems orlaiviams papildomai reikalingi aparatinės įrangos (hardware) patobulinimai;

  • prieš kiekvieną išskridimą turi būti atlikti ELAC sistemos veikimo testai.

Techninės komandos visuose žemynuose šiuo metu dirba be pertraukų, tačiau susidaręs eiliškumas reiškia, kad normalus tvarkaraštis gali neatsistatyti dar kelias dienas ar net savaites.

Pamoka šiuolaikinei aviacijai

Šis įvykis primena akivaizdžią tiesą: modernūs orlaiviai yra sudėtingos skaitmeninės sistemos, kurių patikimumą gali paveikti net ir iš pirmo žvilgsnio tolima aplinka, kaip kosminiai orai ir saulės aktyvumas.

A320 serija – viena saugiausių kada nors sukurtų, tačiau net ir ji nėra apsaugota nuo retų, sudėtingų ir iki šiol mažai tikrintų sąveikų tarp elektronikos ir kosminės spinduliuotės.

Aviacijos sektorius dabar susiduria su rimtu iššūkiu – užtikrinti, kad tokia situacija nepasikartotų, o skaitmeninių skrydžio valdymo sistemų atsparumas būtų dar labiau sustiprintas.