Kokių orlaivių kare prieš Ukrainą Rusija neteko daugiausiai?

2022-ųjų vasario 24-oji yra viena tų mūsų gyvenimo datų, kurias prisiminsime labai ilgai. Greitai ji nuguls į istorijos vadovėlius kaip skaudaus karo Europoje pradžia. Rusija nuo tos dienos puola Ukrainą ir nesiruošia palikti jos teritorijos, nepaisydama nuostolių, kuriuos patyria. Kokių orlaivių kare prieš Ukrainą Rusija neteko daugiausia?

Iš tikrųjų, atsakyti į šį klausimą būtų galima labai trumpai - dronų. Ukraina ir Rusija labai plačiai naudoja įvairius bepiločius orlaivius ir nemažai jų prarandama kasdien. Dalis yra numušami, dalis sudūžta, dalis sugenda, dalis yra sukurti taip, kad susinaikintų atakuodami techniką ir karius. Tačiau šįkart pakalbėkime apie didesnius rusų nuostolius - pilotuojamų orlaivių praradimus.

Atvirų šaltinių žvalgybos projektas „Oryx“ nuo pat invazijos pradžios kruopščiai fiksuoja rusų technikos praradimus Ukrainoje. Tai - daug pastangų reikalaujantis darbas, bet rezultatas - tikriausiai patikimiausias Rusijos nuostolių sąrašas, kokį tik galima rasti. „Oryx“ skaičiuoja tik tuos praradimus, kuriuos galima patvirtinti viešai prieinamomis nuotraukomis ir vaizdo įrašais arba kuriuos patvirtina patys rusai.

Ukrainos gynėjai su „Stinger“ raketų sistema (Mil.gov.ua, Wikimedia (CC BY 4.0)

SVARBU! Skaičiai, kuriuos aptarsime, yra konservatyvūs. „Oryx“ neskaičiuoja karo nuostolių, kurių negali nepriklausomai patvirtinti. Kitaip tariant, jei koks nors orlaivis buvo sunaikintas, bet operacija ar bent jau nuolaužos nebuvo nufotografuotos, nufilmuotos ir įkeltos į internetą, šis įvykis neatsidurs „Oryx“ ataskaitoje. Kitaip tariant, tikrieji rusų nuostoliai yra daug didesni.

Kokių lėktuvų Rusija neteko daugiausiai?

„Oryx“ skaičiuoja, kad kare Ukrainoje Rusija jau prarado 91 lėktuvą. Dauguma buvo sunaikinti, kiti - apgadinti. Dauguma apgadintų orlaivių patyrė tokią žalą, kad artimiausiu metu į tarnybą negrįš, o tai Ukrainos gynėjams yra svarbiausia. Į šį skaičių įtraukti ir lėktuvai, kurie buvo prarasti per su karu nesusijusias avarijas.

„Su-25“ nuolaužos Ukrainoje. Kažkas išsipjovė žvaigždę kaip suvenyrą. (Vi Ko, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Rusija kare prieš Ukrainą neteko mažiausiai 30 „Suchoi Su-25 Grač“ šturmo lėktuvų. Šie dvimotoriai reaktyviniai lėktuvai antžeminėms pajėgoms teikia artimą paramą ugnimi. Jie skraido žemai, yra manevringi, bet pagal paskirtį veikia tiesiai virš priešininkų (šiuo atveju, Ukrainos gynėjų) galvų, kur yra pasiekiami įvairiais priešlėktuviniais ginklais.

„Su-25“ pirmam skrydžiui pakilo 1975 metais ir tarnauja nuo 1981-ųjų. 2021 metais buvo skelbiama, kad Rusija turi mažiau nei du šimtus veikiančių „Su-25“ lėktuvų. Tiesa, gar kelios dešimtys „Su-25“ galėjo būti saugyklose ir teoriškai gali būti prikelti tarnybai. „Su-25“ lėktuvus naudoja ir daug kitų šalių, įskaitant Ukrainą.

Rusija kare prieš Ukrainą taip pat prarado 22 „Su-34“. Tai - daug didesnis ir rimtesnis dvimotoris naikintuvas-bombonešis / atakos lėktuvas. Pora jų buvo numušti dar pirmąją karo savaitę. Tai - skaudūs ir brangūs nuostoliai Rusijai, nes „Su-34“ yra gana jaunas.

„Su-34“ numuštas Černihive 2022-ųjų kovo 5 d. (Dsns.gov.ua, Wikimedia (CC BY 4.0)

Pirmam skrydžiui „Su-34“ pakilo dar 1990 metais, bet tarnybą pradėjo tik 2014-aisiais. Tai yra gana modernus naikintuvas, su rimtomis elektroninės karybos galimybėmis. Rusija jų turi mažiau nei 150, bet „Su-34“ gamyba tęsiasi ir Rusija svajoja šiais naikintuvais-bombonešiais kada nors pakeisti senstančius „Su-24“ ir net „Tupolev Tu-22M“. Vienas iš Ukrainoje sudaužytų „Su-34“ buvo modernizuotas modelis „Su-34M“.

„Su-34“ kenčia ir be ukrainiečių pastangų. Tas minėtas „Su-34M“ praeitų metų vasarą Luhansko srityje greičiausiai buvo numuštas pačių rusų pajėgų. Kitas „Su-34“ šių metų rugsėjo 20 dieną sudužo Rusijoje dėl techninio gedimo.

Trečias lėktuvas šiame sąraše yra „Su-24“. Įskaitant visas šio lėktuvo versijas, Rusija kare prieš Ukrainą jau prarado mažiausiai 12 tokių lėktuvų. „Su-24“ yra keičiamo strėliškumo sparnų bombonešis, naudojamas nuo 1974 metų. Rusija prieš karą turėjo apie 150 tokių lėktuvų. Nemažai šių sunaikintų ir apgadintų „Su-24“ buvo atakuoti ant žemės. Pavyzdžiui, per Ukrainos ataką prieš karinį aerodromą Sakuose laikinai okupuotame Kryme nukentėjo bent keturi tokie lėktuvai.

Rusijos karo aviacija patyrė ir kitų reikšmingų nuostolių. Verta paminėti prarastus strateginius bombonešius - mažiausiai du „Tu-22M3“ ir vienas „Tu-95MS“ šiame kare jau nebedalyvaus ir raketų į Ukrainą nebeleis. Rusija taip pat neteko penkių krovininių „Il-76“ - visi jie buvo sunaikinti atakose prieš aerodromus, įskaitant rugpjūčio 30-osios ataka prieš Pskovo aerodromą toli nuo Ukrainos.

Kokių sraigtasparnių Rusija neteko daugiausiai?

„Oryx“ duomenimis, šio karo metu Rusija jau prarado mažiausiai 105 sraigtasparnius. Absoliuti dauguma jų buvo sunaikinti arba apgadinti taip, kad remontuoti juos būtų neekonomiška.

„Ka-52“ - greitai nykstantis rusų karinis sraigtasparnis. (Vitaly V. Kuzmin, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Jei reguliariai skaitote „Aviacijos pasaulį“, nenustebsite sužinoję, kad Rusija neteko labai daug „Kamov Ka-52 Alligator“ sraigtasparnių. „Oryx“ suskaičiavo, kad Rusija per karą prieš Ukrainą jau prarado bent 43 „Ka-52“. 2022 metais Rusija jų oficialiai turėjo tik 133. Spartaus „Ka-52“ nykimo priežastis yra aiški - jie sukiojasi arti kontakto linijos, kaip ir minėti „Su-25“.

Antroje šio sąrašo vietoje rasime „Mil Mi-8“ - Rusija per karą jau prarado mažiausiai 21 tokį orlaivį. „Mi-8“ naudojamas nuo 1967 metų ir yra labai plačiai paplitęs tiek Rusijoje, tiek kitose posovietinėse šalyse. Šiame kare jie dažniausiai naudojami kaip transporteriai - gabena krovinius ir karius -, bet kai kurie „Mi-8“ leidžia raketas. Įdomu, kad vienas „Mi-8“ iš Rusijos tiesiog pabėgo ir atskrido į Ukrainą pasiduoti.

Rusija taip pat neteko bent 12 „Mi-28“ sraigtasparnių, daugiausia jų buvo sunaikinta ant žemės atakų prieš aerodromus metu. „Mi-28“ yra dvivietis šturmo sraigtasparnis, naudojamas nuo 2009 metų. Rusija prieš karą turėjo vos daugiau nei šimtą „Mi-28“ sraigtasparnių.

Karo aviacija yra labai brangi, todėl čia išvardinti praradimai Rusijai yra labai skaudūs ne tik fasadinio prestižo, bet ir finansine prasme. Ypač turint omenyje, kad ši statistika savyje slepia ir daugybę žuvusių pilotų. Kad ir kaip baigsis šis nereikalingas ir žiaurus karas prieš Ukrainą (o jis baigsis Ukrainos pergale), Rusijai greičiausiai reikės gero dešimtmečio, kad atkurtų prarastus karo aviacijos pajėgumus - pasigamintų naujus orlaivius ir apmokytų naujus pilotus.