Ir mažas gyvūnas gali sukelti didelio lėktuvo katastrofą

Susidūrimas su paukščiais gali priversti lėktuvą leistis avariniu būdu. Bet ar žinojote, kad problemų skrydžių saugumui kelia ir kiti gyvūnai? Štai keletas įdomių istorijų apie gyvūnų sukeltas lėktuvų avarijas.

Beje, kalbant apie paukščius, ar žinote, kaip lėktuvai dažniausiai tvarkosi su jų kelyje pasitaikiusiais paukščiais? Ogi visai niekaip. Paukščiai dažniausiai patenka į variklius (nors kartais koks grifas pramuša ir stiklą), yra susmulkinami ir išpučiami per apeinamuosius kanalus. Apie tai lėktuvo įgula ir keleiviai dažniausiai sužino tik iš ore sklandančio kvapo. Tiesa, jei tai nutinka leidžiantis, varikliai yra apžiūrimi, kad būtų įsitikinta, jog visos ventiliatoriaus mentys tebėra sveikos.

O jos dažniausiai išlieka visiškai sveikos todėl, kad varikliai yra gaminami galvojant apie paukščių keliamą pavojų. Variklių gamintojai atlieka bandymus, kuriems naudojama įvairi vištiena ir kalakutiena. Taigi, atvejų kuomet susidūrimas su paukščiais baigiasi avarija ar avariniu nusileidimu pasitaiko, bet jie yra labai reti. Ir kiti gyvūnai gali sukelti labai rimtas avarijas.

Krokodilas lėktuve

„Filair“ oro linijų „Let L-410 Turbolet“, panašus į tą, kuris 2010-aisiais sudužo Konge. (BlueSalo, Wikimedia)

2010 metais „Filair“ oro linijų „Let L-410 Turbolet“ sudužo artėdamas prie Bandundu oro uosto Kongo Demokratinėje Respublikoje. Iš pradžių viskas vyko kaip numatyta, tačiau staiga, likus 1 km iki tūpimo tako pradžios, lėktuvas nukrito ir sudužo. Žuvo 20 lėktuve buvusių žmonių, tik vienam keleiviui pasisekė išgyventi. Jis, beje, ir atskleidė tikrąją avarijos priežastį.

Kadangi sudužęs „Let L-410 Turbolet“ neužsidegė, buvo spėliojama, kad jam paprasčiausiai baigėsi degalai. Tačiau tas vienintelis išgyvenęs keleivis papasakojo kiek kitokią istoriją.

Pasirodo, kažkas į lėktuvą krepšyje įsinešė krokodilą. Lėktuvui artėjant prie kelionės tikslo roplys kažkaip sugebėjo pasprukti, sukeldamas paniką tarp keleivių ir įgulos narių. Sprukdami nuo krokodilo visi žmonės nuskubėjo į lėktuvo priekį. Tai pakeitė mažo orlaivio svorio pasiskirstymą ir pilotai nebesugebėjo jo išlaikyti ore. Krokodilas, beje, išgyveno katastrofą, tačiau vėliau buvo užmuštas mačete.

Brangūs žirgai sukėlė siaubingą katastrofą

Išbalansuoti lėktuvą gali ne tik žmonės. Štai 1987 metais krovininis „Belize Air“ oro linijų „Boeing C-97G Stratofreighter“ gabeno brangų krovinį - lenktyninius žirgus. Problemos prasidėjo vos pakilus iš Meksiko tarptautinio oro uosto. Orlaivis sunkiai kilo, sugedo aukštimatis ir pilotams teko manevruoti tarp miesto dangoraižių. Buvo priimtas sprendimas tūpti greitkelyje, tačiau tuomet dėl trumpojo jungimo neišsiskleidė lėktuvo važiuoklė. C-97G tūpė ant pilvo, daužydamas automobilius ir šalia greitkelio stovėjusius pastatus.
 

Pasibaidę žirgai sukėlė maždaug tokio krovininio  „Boeing C-97G Stratofreighter“ katastrofą. (aceebee, Wikimedia)

Tai buvo didžiulė katastrofa - C-97G po savęs paliko maždaug 180 metrų ilgio nuolaužų, degančių automobilių, sugriautų pastatų ir negyvų žirgų šleifą. Lėktuve buvo tik 12 žmonių, tačiau katastrofa pasiglemžė 49 žmonių gyvybes - žuvo 44 ant žemės buvę žmonės.

Tyrimas atskleidė, kad lėktuvas negalėjo pakilti į didesnį aukštį todėl, kad žirgai krovinių skyriuje ėmė blaškytis. Tarp šių didingų gyvūnų kilusią paniką dar labiau pakurstė manevravimas tarp dangoraižių, o vėliau - ir trumpojo jungimo sukeltos žiežirbos ar net nedideli gaisrai.

Ištikimasis kompanionas, kuris liko vienas.

2017 metais 90 metų piloto Jerry Nayloro valdomas vienmotoris lėktuvas sudužo kukurūzų lauke visai netoli oro uosto tako. Turėdami omenyje piloto amžių, daugelis manė, kad katastrofą galėjo sukelti sveikatos problemos. Tačiau įvyko visai kitokia nelaimė.

Patyręs, anksčiau komercinius lėktuvus pilotavęs Nayloras, mėgo keliauti su savo 30 kg svėrusiu šunimi. Šįkart ištikimasis kompanionas sėdėjo šalia piloto, tačiau lėktuvui leidžiantis užgulė šturvalą ar kitus valdymo įrenginius ir orlaivis sudužo. Nayloras žuvo, o netiesioginis avarijos kaltininkas šuo išgyveno.

Kai ant oro uosto tako ganosi karvės

2013 metais „Lion Air“ oro linijų lėktuvas su 110 keleivių leidosi viename regioniniame oro uoste Indonezijoje. Jau nutūpęs lėktuvas staiga ėmė slysti ir sustojo tik pievoje. Visi keleiviai ir įgulos nariai išgyveno - niekas net nebuvo sužeistas. Na, žinoma, ta viena karvė neišgyveno.

Su karve susidūrė štai toks „Lion Air“ lėktuvas. (Aldo Bidini, Wikimedia)

Tupdydamas lėktuvą „Lion Air“ pilotas pamatė, kad ant oro uosto tako vaikštinėja trys karvės, tačiau viskas įvyko per greitai, kad susidūrimo pavyktų išvengti. Tiesą sakant, pilotas vėliau pasakojo, jog iš pradžių pamanė, kad pavojingai lėktuvo kelyje vaikštinėjantys gyvūnai yra šunys. Orlaivis ratu sutraiškė vieną karvę ir nuslydo nuo tako. Pilotas taip pat minėjo, kad lėktuve iš karto pasklido keptos mėsos kvapas.

Miško gyvūnai oro uoste nėra laukiami

Galbūt pastarasis incidentas šiandien atrodo kaip makabriškai juokinga istorija, tačiau gyvūnai ant oro uostų takų yra rimta problema. Karvės lėktuvų kelyje pasitaiko retai - dažniau čia vaikštinėja elniai. 2017 metais „Piper PA-460 350“ tūpdamas mažame oro uoste Frankline, Virdžinijoje, vos išvengė susidūrimo su elniu, tačiau nuriedėjo nuo pakilimo tako ir stipriai apgadino savo lėktuvą. Ir tai nėra unikalus incidentas - mažesniuose aerodromuose ir regioniniuose oro uostuose miško gyvūnai vaikštinėja gana dažnai.

Kodėl? Ogi todėl, kad oro uostuose dažnai yra dideli atviri žolės plotai, kurie patinka raguotiems miško gyventojams. Ir didesni lėktuvai yra susidūrė su elniais ir kitais miško žvėrimis. Tiesa, kuo lėktuvas didesnis, tuo apgadinimai yra menkesni.

Švelniai tariant, paskleistos elnio, karvės ar kito didesnio gyvūno liekanos yra sunkiai išvalomos, ypač jei tai tenka daryti paskubomis. Taigi, ant pakilimo tako lieka šiokių tokių likučių, kurie paukščius traukia kaip gėlės bites. Todėl oro uostai stengiasi baidyti užklydusius žvėris įvairiais garsais ir automobiliais.

Žmogus yra tik pasipūtęs gyvūnas. Mes sukūrėme tiek daug, kad kartais pamirštame, kad vis tiek gyvename gamtoje. Ne stirna ateina į oro uostą, o oro uostas yra pastatytas ten, kur ganosi stirnos. Ir ne žirgai, ne šuo ir ne krokodilas sukėlė minėtas avarijas, bet žmonės, kurie su šiais gyvūnais netinkamai elgėsi. Visų paminėtų avarijų būtų išvengta, jei žmonės būtų tinkamai įvertinę gyvūnų elgesį ir su tuo susijusius pavojus.
 

AVIACIJOS SKELBIMAI /286/
CRYPTO RECOVERY—HOW TO RECOVER LOST CRYPTOCURRENCY → CONTACT HACKATHON TECH SOLUTION
Navigating the Storm: My Journey from Despair to Financial Recovery The digital landscape offers...
Crypto Withdrawal Issues? Don't Let Scammers Win! Contact iBolt Cyber Hacker
I was facing significant issues with my bitcoin account, where I was unable to make withdrawals and...
Testimony on How Lee Ultimate Hacker Helped Me Recover My Money
Hello, my name is Rodney, and I am from Turkey. I want to share my experience and how Lee Ultimate...
Revolutionizing Recovery: Washington Recovery's Pro Role in Bitcoin Asset ReclamationRevolutionizing Recovery: Washington Recovery's Pro Role in Bitcoin Asset Reclamation
In the ever-evolving landscape of cryptocurrency, the challenge of recovering lost or stolen...