„Aviacijos Pasaulis“ apie „Flaris LAR01“ rašė ne kartą. Ir ne šiaip sau - tai iš tikrųjų yra įdomus lėktuvas, patenkantis į naują privačių reaktyvinių orlaivių kategoriją. Tai - modernus ir stilingas būdas keliauti, pasižymintis unikaliu dizainu ir konstrukciniais sprendimais. Be to, „Flaris LAR01“ buvo sukurtas Lietuvos kaimynystėje - pirmam skrydžiui 2019 metų pavasarį jis kilo nuo Babimosto oro uosto tako. O dabar paaiškėjo, kad gražuolis „Flaris LAR01“ yra greičiausias vienmotoris verslo klasės lėktuvas pasaulyje.
„Flaris LAR01“ - tai naujas lenkiškas reaktyvinis lėktuvas, kurį gamins „Metal-Master“ kompanija, įprastai užsiimanti elektrinių mašinų detalių gamyba. Pirmasis LAR01 skrydis įvyko 2019-ųjų balandžio 5 dieną ir iki jo „Flaris“ turėjo nueiti ilgą kelią. Tiesą sakant, 2013 metais Paryžiaus aviacijos parodoje pristatant šį inžinieriaus Rafało Ładzińskio ir jo žmonos Sylwios galvose gimusį kūrinį buvo kalbama, kad pirmam skrydžiui jis kils jau 2013-2014 metais. Pakilo tik 2019-ųjų pavasarį.
Nepaisant visko, „Flaris LAR01“ šiuo metu yra intensyviai bandomas ant žemės ir ore. Ir tai išties yra įdomus lėktuvas.
„Flaris LAR01“ turi potencialo būti greičiausiu ir ekonomiškiausiu lėktuvu klasėje. (Gamintojo nuotrauka)
Priešingai nei daugelis lengvų ir labai lengvų verslo klasės lėktuvų, „Flaris LAR01“ turi tik vieną variklį, sumontuotą virš orlaivio liemens. Tai - „Williams FJ33-5“ variklis, kuris turėtų užtikrinti santykinai nedideles degalų sąnaudas ir pakankamai galios dideliam greičiui pasiekti. Tokia variklio padėtis leidžia sumažinti salone jaučiamą triukšmą - skrydžio metu variklio gaudimas tarsi lieka už nugaros.
„Flaris LAR01“ salonas savo apdaila ir konfigūracija labai primena automobilį. Čia susės pilotas ir keturi keleiviai. LAR01 naudoja modernią „Garmin“ avioniką su liečiamais ekranais, o gamintojas didelį dėmesį skyrė ir saugumui. Tai, beje, įprastai įvardijama kaip vienas iš dvimotorių lėktuvų privalumų - juk sugedus vienam varikliui lieka antras. Tačiau „Flaris LAR01“ puikiai sklendžia - su kiekvienu prarastu skrydžio aukščio kilometru orlaivis gali nusklęsti net 18 kilometrų. Nusileidimui jam pakanka 250 metrų ilgio žolinio tako. Galiausiai, jei ištinka rimtesnė problema, pilotas visada gali išskleisti parašiutą, kuris saugiai nutupdys visą lėktuvą.
„Flaris LAR01“ buvo sukurtas patogioms verslo klasės kelionėms. Tai iš tikrųjų yra tarsi skraidantis automobilis. Gamintojas prognozuoja, kad daug LAR01 bus pilotuojami savo savininkų. Tai yra, turtingesni verslininkai pirks šiuos lėktuvus kelionėms po Europą ar JAV. Juos pirks ir įmonės, kurioms svarbu palaikyti glaudžius santykius su partneriais užsienyje.
Šis lėktuvas be sustojimų degalams galėtų nuskraidinti jus ir jūsų šeimą į Italiją ir tada sugrįžtų atgal į Kauną. (Gamintojo nuotrauka)
Maksimalus „Flaris LAR01“ įveikiamas atstumas su pilnais degalų bakais - 3200 km. Aišku, kuo daugiau keleivių salone ir kuo daugiau lagaminų bagažo skyriuje, tuo šis atstumas yra mažesnis. Tačiau LAR01 mielai tūps ir nedideliuose aerodromuose, todėl tai iš tikrųjų yra geras kelionių įrankis. Kreiserinis „Flaris LAR01“ greitis, kaip dabar skelbiama oficialiame gamintojo puslapyje, yra 769 km/val. Tuščio lėktuvo svoris - 900 kg, maksimalus leidžiamas svoris kylant - 1850 kg.
Viena iš priežasčių, kodėl „Flaris LAR01“ mums yra toks įdomus, yra jo klasė. Dar visai neseniai verslo klasės reaktyviniai lėktuvai buvo dideli ir beprotiškai prabangūs. Jie niekur ir nedingo, tačiau per pastarąjį dešimtmetį vis dažniau girdime apie mažesnius reaktyvinius privačius lėktuvus, kurie plečia verslininkų, kurie gali mėgautis tokia aviacine prabanga, gretas.
Štai pagrindinis „Flaris LAR01“ konkurentas greičiausiai yra „Cirrus Vision SF50“ - amerikietiškas vienmotoris reaktyvinis lėktuvas. Jis yra šiek tiek didesnis, gali skraidinti 5-7 žmones ir daugiau krovinio, bet kartu yra ir sunkesnis. Ir štai kur išryškėja lenkiško orlaivio panašumas.
„Flaris LAR01“ bandymuose kol kas pasirodo puikiai. (Gamintojo nuotrauka)
Kovo viduryje „Flaris LAR01“ gamintojas paskelbė, kad bandymų metu buvo įrodyta, kad LAR01 yra greičiausias vienmotoris reaktyvinis verslo klasės lėktuvas pasaulyje. Mat dabar nurodomas jo kreiserinis greitis - 769 km/val., o SF50 gali pasigirti tik 565 km/val. kreiseriniu greičiu. Tai - didžiulis skirtumas. Palyginimui, dvimotorio „HA-420 HondaJet“ kreiserinis greitis siekia 782 km/val. Tiesa, tame pačiame pranešime spaudai minima, kad bandymų metu 1700 kg sveriantis lėktuvas 3050 metrų aukštyje pasiekė 470 km/val. greitį.
Taigi, bandymai vyksta toliau. „Flaris LAR01“ jau pademonstravo daug įspūdingų galimybių. Pavyzdžiui, per minutę jis gali pakilti į 1800 metrų aukštį - gamintojas teigia, kad toks kilimo greitis tarp lengvų verslo klasės lėktuvų yra nematytas. LAR01 taip pat pademonstravo pakankamai žemą smukos greitį - 107 km/val. Palyginimui, SF50 smukos greitis yra 124 km/val. Be to, „Flaris LAR01“ mielai kyla nuo 200 metrų ilgio tako - jam reikia gerokai mažiau erdvės nei kitiems lengviems verslo klasės lėktuvas. Bent jau teoriškai LAR01 galėtų tūpti ant 180 metrų ilgio tako. Žinoma, šie skaičiai nurodomi be tinkamo saugumo buferio, kuris jį tikrai padidintų.
„Flaris LAR01“ yra savotiškas skraidantis automobilis, kuris bus daugiausia pilotuojamas savo savininkų. (Gamintojo nuotrauka)
Beje, „Flaris LAR01“ yra ir palyginti ekonomiškas lėktuvas. Anksčiau skelbta, kad jis kainuos apie 1,8 milijonus eurų (mažiau nei artimiausi konkurentai). Be to, skrydžio valandai jis sunaudoja mažiau nei 120 litrų degalų, skrisdamas 470 km/val. greičiu. Rafałas Ładziński, „Flaris“ kompanijos vadovas, teigia, kad šis lėktuvas 4 žmones į kelionės tikslą už 2500 km gali nugabenti per 3,5 valandas.
Apskritai, jei skaitytume tik gamintojo pateikiamus duomenis, „Flaris LAR01“ yra pigesnis, greitesnis ir lengviau eksploatuojamas lėktuvas nei jo konkurentai. Tačiau reikėtų pabrėžti, kad „Flaris LAR01“ lyginamas su jau gaminamais ir skraidančiais orlaiviais. LAR01 šiuo metu vis dar yra bandomas ir prireiks dar šiek tiek laiko, kol pirkėjai gaus pirmuosius lėktuvus. Gamintojas teigia, kad variklis veikia puikiai ir jau atlaikė per šimtą skrydžio valandų. Buvo išbandyti ir avionikos prietaisai. Taigi, artėjama prie finišo tiesiosios, kai Lenkija taps vieno iš įdomesnių verslo klasės lėktuvų gamintoja.