Rugpjūčio 23 dieną Rusijos Tverės regione sudužo privačios karinės bendrovės „Wagner“ vadovo Jevgenijaus Prigožino lėktuvas „Embraer EMB-135BJ Legacy 600“. „Wagner“ kovojo prieš Ukrainą, tačiau birželio 24 dieną leidosi į maišto žygį link Maskvos. Todėl manoma, kad Jevgenijus Prigožinas buvo nužudytas. Kokiu lėktuvu jis leidosi į paskutinį savo skrydį?
„Aviacijos Pasaulis“ yra puslapis apie aviaciją, todėl giliai karinių ir politinių reikalų neaptarinėsime. Tačiau tam, kad suprastumėte, kodėl privatus civilinis lėktuvas galėjo būti numuštas, reikia žinoti kelias detales. Jei jas žinote, važiuokite žemyn iki pagrindinio skyrelio.
Visų pirma, Jevgenijus Prigožinas yra milijardierius, oligarchas, iškilęs per maitinimo paslaugų kontraktus, dėl kurių buvo vadinamas „Putino virėju“. Jis taip pat buvo privačios karinės bendrovės „Wagner“ vadovas. „Wagner“ yra laikoma tarptautine teroristine organizacija. Jos veikla Afrikoje dažnai prasilenkė su bet kokia etika, bet ir invazijos pradžioje persikėlę į Ukrainą jie mažiau žiauriais netapo.
„Wagner“ verbavo kalinius Rusijoje, kad papildytų savo gretas Ukrainoje. „Wagner“ pajėgos iš esmės pačios okupavo Ukrainos Donecko srities Bachmutą. Prigožinas, kovodamas prieš Ukrainą, skundėsi Rusijos palaikymo trūkumu, aršiai kritikavo gynybos ministrą Sergejų Šoigu ir Generalinio štabo viršininką Valerijų Gerasimovą. Ta kritika birželio 24 dieną užvirė ir tapo maištu - „Wagner“ pajėgos iš esmės užėmė Rostovą prie Dono ir žygiavo link Maskvos. Putinas Prigožiną pavadino išdaviku, bet po trumpų derybų „Wagner“ maištas buvo nuslopintas nepasiekęs Rusijos sostinės. Kai kurie „Wagner“ daliniai buvo nuginkluoti ir išformuoti, perkeliant karius į reguliarias Rusijos pajėgas. Kiti buvo perkelti į Baltarusiją, kur mokė Baltarusijos karius.
„Wagner“ 2023-iųjų maišto žemėlapis. Maištininkai keliavo link Maskvos, bet jos nepasiekė. (Rr016, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)
Nors atrodė, kad „Wagner“ ir Prigožinas išsisuko be bausmės už maištą, visas tas birželio 24-osios renginys buvo labai kenksmingas Putinui. Visų pirma dėl to, kad jis pasirodė kaip silpnas vadas - „Wagner“ numušė vieną Rusijos lėktuvą ir šešis sraigtasparnius, taip sukeldami milijoninius nuostolius ir nužudydami daug rusų karių, bet išsisuko be realios bausmės. Be to, niekas nestojo prieš maištininkus - gyvenvietėse „Wagner“ buvo sutinkami gana draugiškai. Galiausiai, Prigožino populiarumas stipriai išaugo - jis pasirodė stiprus, o Putinas - silpnas. Rusijoje tai - pavojingas žaidimas.
„Wagner“ pailsėjo Baltarusijoje ir Prigožinas vėl ėmė žvalgytis kontraktų Afrikoje. Iš Afrikos jis ir keliavo, kai rugpjūčio 23 dieną jo lėktuvas sudužo Tverės regione Rusijoje. Manoma, kad jis skrido į Sankt Peterburgą.
Nors visi ženklai rodo, kad Prigožino lėktuvas buvo numuštas, oficialaus patvirtinimo nėra ir, tikriausiai, nebus. Liudininkai teigia, kad girdėjo du sprogimus, o tada lėktuvas be vieno sparno ir uodegos stabilizatoriaus rėžėsi į žemę. Žuvo visi 10 jame buvusių žmonių - 7 keleiviai ir 3 įgulos nariai. Tarp žuvusiųjų - pats Jevgenijus Prigožinas, „Wagner“ įkūrėjas Dmitrijus Utkinas ir dar keli aukštas pareigas organizacijoje ėję žmonės.
Lėktuvas - braziliškas „Embraer EMB-135BJ Legacy 600“, vienas iš kelių su Prigožinu sietų prabangių orlaivių (jis turėjo ar bent jau valdė kelis lėktuvus ir sraigtasparnius). Tai - 26,33 metrų ilgio dvimotoris žemasparnis lėktuvas, kuriame įprastai telpa du pilotai ir 13-14 keleivių. Toks lėktuvas be sustojimų gali įveikti 6300 km.
Prigožino „Embraer EMB-135BJ Legacy 600“, sudužęs 2023-iųjų rugpjūčio 23 d. Čia jis nufotografuotas 2022-ųjų kovą. (Anna Zvereva, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)
Konkrečiai šis lėktuvas, nešiojęs registracijos numerį RA-02795, buvo pagamintas 2007 metais. Jis kelis kartus keitė savininkus ir paskutinį savo registracijos numerį gavo tik 2019 metais. Beveik 16 metų tokiam lėktuvui nėra labai daug, jei jis yra gerai prižiūrimas. „Embraer Legacy 600/650“ buvo gaminami nuo 2002 iki 2020 metų, šis tipas buvo sukurtas sutrumpinant regioninį „Embraer ERJ“ ir garsėja savo patikimumu.
„Embraer Legacy 600“ turi puikią saugumo istoriją. Iš viso „Embraer“ pagamino 288 tokius lėktuvus (įskaitant „Legacy 650“). Per dvidešimt metų iki lemtingosios rugpjūčio 23-iosios avariją buvo patyręs tik vienas toks lėktuvas ir tas incidentas nebuvo susijęs su techninėmis lėktuvo problemomis. 2006 metų rugsėjo 29 dieną amerikiečių užsakomųjų skrydžių bendrovei „ExcelAire“ priklausantis „Embraer Legacy 600“ virš Brazilijos susidūrė su „Boeing 737“. „Legacy 600“ sparno galas nupjovė maždaug pusę 737 kairiojo sparno, ko pasekoje 737 pradėjo byrėti ore ir nukrito į tankias džiungles. Žuvo visi 154 „Boeing 737“ buvę žmonės. Nepaisant rimtai pažeisto kairiojo sparno ir uodegos, „Legacy 600“ saugiai nusileido ir septyni jame buvę žmonės nebuvo sužeisti. Ši katastrofa, kurią sukėlė oro eismo kontrolės klaidos, iki šiol buvo vienintelė visoje „Embraer Legacy 600“ istorijoje.
Brazilijos lėktuvų gamintojas „Embraer“ teigia, kad dėl sankcijų neteikia lėktuvų techninės priežiūros paslaugų Rusijoje nuo 2019 metų. Tiesa, tai nereiškia, kad Prigožino lėktuvas buvo neprižiūrimas. Nemažą dalį techninės priežiūros darbų galima atlikti vietinėmis pastangomis, o ir detalių Rusija gauna per trečiąsias šalis. Prieš paskutines 30 savo skrydžio sekundžių, Prigožino „Legacy 600“ netransliavo jokių problemas nurodančių duomenų - lėktuvas skrido tiesiai, nesiblaškė.
💥 The plane was shot down by Russian air defense! https://t.co/57QR7FnZ2y pic.twitter.com/iICrTCeTum
— MAKS 23 👀🇺🇦 (@Maks_NAFO_FELLA) August 23, 2023
Kita vertus, niekas nenustebs, jei bus oficialiai paskelbta, kad Prigožino lėktuvas sudužo dėl techninio gedimo, susijusio su amžiumi ir prasta priežiūra. Rusijos valdžia dėl Prigožino lėktuvo katastrofos dar gali apkaltinti ir Ukrainą. Tačiau bent jau dabar labiausiai tikėtina, kad po dviejų mėnesių Prigožinas galiausiai buvo nubaustas už maištingą žygį į Maskvą. Ar už augantį populiarumą. Ar vien dėl to, kad turėjo privačias ir tik sau ištikimas ginkluotas pajėgas.