Aviacijos diena Telšiuose 1937 m.

Minint LAK gyvavimo dešimtmetį buvo surengtos net aštuonios aviacijos šventės. Paskutinioji tais metais vyko Telšiuose rugsėjo 19 d. ir ji buvo tikrai įsimintina.

1937 metais, Lietuvos Aero Klubui minint jubiliejų, buvo išleistas proginis ženkliukas, surengtos aštuonios Aviacijos dienos įvairiuose miestuose ir miesteliuose. Tokie renginiai tarpukariu buvo ne vien puikiausia reklama aviacijai, bet ir nuostabi galimybė iš arti pamatyti,  paliesti ir išbandyti tuomet dar tokius paslaptingus plieninius dangaus paukščius.

Į nedidelio provincijos miestelio Aviacijos dieną 1937-aisiais sulėkė net penki skraidantys aparatai su vienuolikos žmonių įgulom.

Aviacijos populiarinimas

1927 m. įsteigtas Lietuvos Aero Klubas (LAK) kaip vieną iš pagrindinių savo tikslų įvardijo aviacijos populiarinimą bei siekį suteikti platesnes galimybes visuomenei užsiimti aviacija. Šiems tikslams įgyvendinti buvo skaitomos paskaitos, steigiamos aviacijos mokyklos, leidžiamos knygos. Tačiau drąsiai galima sakyti, jog veiksmingiausia priemonė buvo LAK organizuotos Aviacijos dienos provincijoje. Didžioji dalis tų renginių lankytojų pirmą kartą savo gyvenime turėdavo galimybę pamatyti aviacinę techniką: lėktuvus, sklandytuvus, sraigtasparnius. Be kita ko, stebėti kvapą gniaužiančius pasirodymus ore – aukštąjį pilotažą, šuolius su parašiutais. Bene svarbiausia, jog nebuvo apsiribojama vien stebėjimu iš šalies: Aviacijos dienų lankytojai turėjo galimybę gauti „oro krikštą“ – susimokėję tam tikrą pinigų sumą buvo skraidinami lėktuvu, o pageidaujantiems lengvas pasiskraidžiojimas buvo paįvairinamas aukštojo pilotažo figūromis.

Puiki technika – į Telšius

Pažvelkime iš arčiau į vieną Lietuvos Aero Klubo organizuotą Aviacijos dieną. Paskutinė 1937 metų šventė buvo surengta Telšiuose rugsėjo 19 d. Į Telšius iš vakaro lėktuvu De Havilland D.H. 82 „Tiger Moth“ – „Kregždė“ atskrido LAK „avangardas“ – lakūnai Jonas Jasinskas ir Tomas Zauka. Jie susitiko su policijos viršininku ir tenykščiu minėjimo komitetu, apžiūrėjo aerodromą, sutarė dėl renginio detalių (saugumo, nakvynės ir pan.). 
Rugsėjo 19 d. anksti ryte iš Kauno į Telšius skrydžiui pakilo gausios LAK pajėgos: malūnsparnis Cierva AVRO C 30 A su Jonu Pyragium ir Juozu Gauču, De Havilland DH 60 T „Moth“ – „Karvelis“, pilotuojamas Jurgio Steikūno ir Leono Peredniaus. „Karvelio“ velkamas atskrido Grunau Baby IIa tipo sklandytuvas „Nida“ su pilotu Povilu Žaltausku; paskutinysis ekipažas – Leonas Taunys, J.Obelenis ir du mechanikai į Telšius atskrido suCaudron „Phalene“. Taigi į anuomet nedidelį provincijos miestelį sulėkė net penki skraidantys aparatai su vienuolikos žmonių įgula.

1937 m. plakatas, skirtas Aviacijos dienai Telšiuose. 

Stebinantys pasirodymai

Aviacijos diena vyko 1,5 km nuo miesto nutolusiame aerodrome. Nepasiteisinus nuogąstavimams dėl blogo oro, dienos programa prasidėjo LAK aviacinės technikos apžiūrėjimu. Kaip jau tradiciškai buvo įprasta, skraidymų programos pradžia – valstybinių vėliavų išskleidimas skrendant lėktuvu. Šį numerį pademonstravo lakūnai J.Steikūnas ir J.Obelinis su „Karveliu“. Antruoju numeriu pasirodė aviacinės technikos naujiena – malūnsparnis, pilotuojamas J.Pyragiaus. Vėliau sekė sklandytuvo „Nida“ figūrinis sklandymas, pademonstruotas lakūno sklandytojo Žaltausko. Sklandytuvas nuo velkančios jį „Kregždės“, pilotuojamos Peredniaus, atsikabino 600 m aukštyje, atliko keletą kilpų, pervertimų ir kiek pasisukiojęs nutūpė. Tada į orą pakilo guminėmis virvėmis surišti „Karvelis“ ir „Kregždė“ (pilotai Pyragius ir Perednis) ir atliko porą grupinio aukštojo pilotažo figūrų. (Jonas Pyragius yra grupinio aukštojo pilotažo pradininkas Lietuvoje). Po šio sudėtingo pasirodymo sekė lakūno J.Jasinsko aukštasis pilotažas su „Kregžde“ – lakūnas pademonstravo pikiravimą, suktuką, keletą lėtų „bačkų“, skridimą apvertus lėktuvą. Parodomųjų skrydžių kulminacija tapo P.Žaltausko šuolis su parašiutu.
Visos programos metu lakūnai per garsiakalbį stengėsi žiūrovams paaiškinti demonstruojamų figūrų sudėtingumą bei atlikimo subtilybes. Programai pasibaigus visi norintieji iki pat tamsos turėjo galimybę paskraidyti. Tada lakūnai buvo pakviesti vakarienės, apnakvydinti ir ryte išskrido į Kauną.