Lenkijoje sukurtas „Flaris LAR01“ pagaliau pakilo pirmajam skrydžiui

Pagaliau jis pakilo! Dar pernai rugsėjį rašėme apie pirmajam skrydžiui besiruošiantį lenkų „Flaris LAR01“, tikėdami, kad jis pakils dar neatėjus žiemai. Šio istorinio momento sulaukėme tik balandžio pradžioje, tačiau negalime nesidžiaugti, kad tai pagaliau įvyko. „Flaris“ skraido ir jau ruošiasi vytis konkurentus.

Iš tiesų dažnai pagalvodavau apie „Flaris LAR01“. Dar rugsėjį rašydamas straipsnį apie planuojamą pirmąjį lėktuvo skrydį maniau, kad jis įvyks per kelias ateinančias savaites – taip kalbėjo ir lėktuvo kūrėjai. Tačiau tuomet skrydis neįvyko. LAR01 neskubėjo atsiplėšti nuo žemės ir šių metų pradžioje, ir net kovą nebuvo girdėti jokių naujienų. Savanaudiškai baiminausi, kad tada skelbdamas apie tikrai tikrai tuoj įvyksiantį pirmą labai lengvo privataus reaktyvinio lėktuvo skrydį padariau klaidą. Bet dabar jau ramu – balandžio 5 dieną „Flaris LAR01“ atsiplėšė nuo Zeliona Guros apskrityje esančio Babimosto oro uosto tako.

Reikėtų pasakyti, kad baiminausi ne be reikalo. 2013 metais „Flaris LAR01“ programa buvo oficialiai pristatyta Paryžiaus aviacijos parodoje. Tuomet buvo teigiama, kad pirmasis prototipas pakils dar tais pačiais metais, tačiau nepakilo. Antžeminiai bandymai tęsėsi per visus 2014-uosius, o 2015-aisiais buvo paskelbtas piloto-bandytojo vardas. Kai jau visi manė, kad rimtai ruošiamasi orlaivio skrydžiui, „Pratt & Whitney Canada PW610“ variklis buvo pakeistas „Williams FJ33-5A“ jėgaine. Taigi, dėl tokio radikalaus pokyčio reikėjo naujų bandymų ir pirmasis skrydis buvo dar labiau atidėtas.

Didžioji dalis antžeminių konstrukcijos bandymų buvo užbaigta 2015 m.

„Flaris LAR01“ nepakilo ir 2016 metais, ant žemės praleido ir 2017-uosius, ir 2018-uosius, o kai aš jau maniau, kad klydau patikėjęs rugpjūčio 30 dieną skelbta žinute apie artimiausiu metu planuojamą skrydį, jis ėmė ir pakilo. Pasirodo, pirmąjį skrydį atidėjo ir biurokratinės kliūtys.

Kelias iki šio istorinio momento, žinoma, nebuvo lengvas. Kaip galite nuspėti iš „Flaris LAR01“ pavadinimo (lėktuvas taip pat dažnai vadinamas tiesiog LAR1), tai yra pirmasis šios markės lėktuvas. Jo gamintoja „Metal-Master“ yra metalo apdirbimo įmonė ir „Flaris“ prekės ženklas buvo sukurtas specialiai šiam ypatingam lėktuvo dizainui. Balandžio 3 dieną buvo pranešta, kad Lenkijos Civilinės aviacijos administracija išdavė leidimą skrydžių bandymams, o jau vėjuotą balandžio 5-ąją „Flaris LAR01“ pirmą kartą atsiplėšė nuo pakilimo tako. Galima būtų pagalvoti, kad pirmajam skrydžiui bus pasirinkta graži, saulėta diena, tačiau LAR01 iš tikrųjų pakilo pučiant gūsingam nepastovios krypties vėjui. Tai rodo  pasitikėjimą konstrukcija ir norą išbandyti orlaivį skirtingomis sąlygomis. Dabar prasideda tikrosios įdomybės.

Šiuo metu vykdomi tolimesni „Flaris LAR01“ lėktuvo bandymai, kurie, jei viskas eisis gerai, užtruks kelis mėnesius. Pirmieji bandymai yra skirti sustyguoti lėktuvo pakilimo ir tūpimo konfigūracijai, patikrinti valdymo sistemų efektyvumą bei bendrą orlaivio stabilumą. „Flaris LAR01“ jau atliko kelias dešimtis trumpų skrydžių.

Bandymus atliekanti komanda teigia, kad lėktuvas yra stabilus, patikimas ir nesunkiai valdomas, tačiau skrydžiai nėra patys lengviausi. Iššūkis yra ne tik oro sąlygos, bet ir tai, kad „Flaris LAR01“ iš tiesų yra pirmasis savo giminės atstovas – panašių orlaivių tiesiog nėra. Įmonės vadovas Rafałas Ładzińskis pasinaudojo proga paminėti ir vieną iš didžiausių LAR01 privalumų – „Flaris LAR01“ kaina ir išlaikymo kaštai bus keturis kartus mažesni nei kitų lengvųjų reaktyvinių lėktuvų“. Tai yra rimtas teiginys, galintis suteikti LAR1 didžiulį pranašumą prieš artimiausius konkurentus. Tačiau kas tie konkurentai ir kokiais kitais privalumais nešinas LAR1 ateina į rinką?

„Flaris LAR01“ pirkėjus vilios gausybe privalumų

Žinoma, artimiausias „Flaris LAR01“ konkurentas privačių lėktuvų rinkoje yra „Cirrus Vision SF50“. Šis vienmotoris reaktyvinis lėktuvas ore sukiojasi jau kurį laiką ir yra labai gausiai perkamas. Tai taip pat yra prabangus verslo klasės lėktuvas, siūlantis nedidelius išlaikymo kaštus ir pasižymintis naujausiomis technologijomis. SF50 yra šiek tiek didesnis už konkurentą iš Lenkijos –  talpina 7 keleivius (LAR01 turės 5 sėdynes), tačiau „Flaris“ yra šiek tiek greitesnis ir gali nuskristi šiek tiek toliau.

Konkurencija tarp šių orlaivių turėtų būti gana įdomi, tačiau „Flaris“ laukia nelengva kova dėl pirkėjų. „Cirrus“ vardas yra gerai žinomas aviacijos rinkoje, o dėmesys, kurio sulaukė pirmasis vienmotoris reaktyvinis lėktuvas, pelnęs JAV Federalinės aviacijos administracijos sertifikatą, tikriausiai lenkų orlaivio neaplankys. Kita vertus, „Flaris LAR01“ gali naudotis žoliniais takais, yra lengvai prižiūrimas ir pigiai išlaikomas, todėl gali būti populiarus centrinėje ir rytų Europoje, kuri nėra taip gausiai nusagstyta asfaltuotais aerodromais kaip JAV.

Su pilnais bakais „Flaris LAR01“ galės įveikti iki 3200 km.

Vienas iš esminių faktorių, galinčių nulemti LAR1 sėkmę, yra kaina. Prognozuojama, kad LAR1 kainuos apie 1,8 milijonus eurų. Tuo tarpu „Cirrus Vision SF50“ kainuoja apie 2,2 milijonus eurų.  Taigi, lenkų orlaivis bus šiek tiek pigesnis už savo pagrindinį konkurentą ir gerokai pigesnis už kitus lengvuosius privačius reaktyvinius lėktuvus. Tiesa, jie įprastai turi po du variklius. 

„Honda HA-420 HondaJet“ talpina 4-6 keleivius, bet šio lėktuvo kaina gali siekti 4,5-5 milijonus eurų. Jis yra greitesnis, tačiau jo išlaikymo kaštai yra gerokai didesni. Juk „HondaJet“ turi dvigubai daugiau variklių nei LAR1 ir jiems abiems reikia reguliarios priežiūros. Dvimotoriai lėktuvai turi savų privalumų, tačiau kai „Flaris“ siūlo tokią patrauklią kainą, ir vienmotoris LAR1 atrodo kaip pakankamai geras pasirinkimas.

Taigi, pagrindiniai „Flaris LAR01“ privalumai yra saugumas (net du balistiniai parašiutai), kaina, žemi išlaikymo kaštai ir galimybė naudoti mažus aerodromus su 250 metrų ilgio takais. LAR1 yra pakankamai mažas, kad jį galėtų valdyti jo savininkas – jam pakanka vieno piloto. Tai reiškia, kad šis lėktuvas galėtų tapti ir prabangiu šeimos kelionių įrankiu, ir lanksčiu įmonių transportu. Šio lėktuvo sparnai bus lengvai nuimami, kad jis tilptų ir nedideliame garaže. Galiausiai, „Flaris LAR01“  yra labai modernus, pagamintas iš anglies pluoštu sutvirtinto polimero ir aprūpintas „Garmin G600 TXi“ avionikos įranga.

Ar šių privalumų pakaks, kad „Flaris LAR01“ pasiektų sėkmę gyvybingoje lengvų privačių reaktyvinių lėktuvų rinkoje? Sužinosime per artimiausius kelerius metus, kai pirmieji lėktuvai pasieks savo pirkėjus. Galbūt kelias į sėkmę bus nulemtas susikoncentravimo į Europos rinką („Cirrus Vision“ yra labai populiarus JAV), o galbūt šis lėktuvas siūlo daug privalumų, kurie palengvins konkurencinę kovą.