Antžeminio orlaivių aptarnavimo įmonė „Litcargus“ Kauno oro uoste pristatė moderniausią orlaivių nuledinimo automobilį su naujos kartos nuledinimo įranga – tai užtikrins efektyvesnį orlaivių aptarnavimo procesą, o aviakompanijoms – pigesnę, greitesnę ir patikimesnę paslaugą.
Antiledodara (De-icing/Anti-icing) orlaiviams dažniausiai atliekama esant nepalankioms oro sąlygoms, ant orlaivio paviršiaus susidarius ledo ir sniego sankaupoms, kurios gali daryti įtaką skrydžio saugai. Dėl susidariusio ledo ir sniego ant orlaivio, pablogėja jo aerodinaminės savybės, todėl kilimo metu orlaivis gali tiesiog neatsiplėšti nuo žemės arba kristi.
Priklausomai nuo oro sąlygų, ant orlaivio gali susidaryti tik plonas sluoksnis šerkšno arba net kelios tonos ledo, kuris turi būti pašalintas per kuo trumpesnį laiką prieš orlaivio skrydį.
„Tam, kad orlaivis galėtų saugiai skristi, jo paviršius turi būti švarus. Antiledodaros metu, kuomet orlaivis nupurškiamas nuo 600 iki 800 laipsnių įkaitintu specialiu skysčiu, pašalinamas ledas, sniegas ir kitos sankaupos. Vaizdą, kai aukštu slegiu nupurškiamas orlaivis, pro orlaivio langą tikriausiai yra matę daugelis keleivių“, – pasakojo bendrovės „Litcargus” generalinis direktorius Saulius Batavičius. Priklausomai nuo oro sąlygų, ant orlaivio gali susidaryti tik plonas sluoksnis šerkšno arba net kelios tonos ledo bei sniego, kuris turi būti pašalintas per kuo trumpesnį laiką prieš orlaivio skrydį.
Orlaiviams antiledodara paprastai atliekama žiemos metu, tačiau yra pasitaikę atvejų, kai ją teko atlikti ir gegužės mėnesį, esant +15 laipsnių temperatūrai, prasidėjus staigiai ledo krušai.
Progresyvesnės hidraulinės ir apsauginių daviklių turinčios sistemos užtikrina orlaivio saugą. Ant Volvo bazės pagaminto nuledinimo automobilio mechanizmai kompiuterių pagalba valdomi tiksliau. Antiledodaros automobilio darbinis aukštis siekia 14 metrų, tai leidžia aptarnauti didesnius orlaivius.
Be to, antiledodaros automobilis yra draugiškesnis gamtai, nes sunaudoja mažiau kuro bei nuledinimo skysčio, darbas atliekamas greičiau, nei naudojant senosios kartos mašinas. Antiledodaros automobilį valdo vairuotojas ir nuledinimą atliekantis operatorius, kuris nuledinimo skystį ant orlaivio iš abiejų pusių turi padengti vienodai. Tik apmokyti ir sertifikuoti darbuotojai gali atlikti šį procesą.
Įdomu tai, kad, priklausomai nuo orlaivio dydžio ir oro sąlygų, sunaudojama nuo kelių šimtų litrų iki 5-6 tonų nuledinimo skysčio, kuris laikomas specialiuose konteineriuose. Antiledodaros automobilis prie orlaivio išvažiuoja prisipildęs 6000 litrų nuledinimo ir antiledodaros skysčių, kurie yra oranžinės ir žalios spalvos.
Antiledodaros skystis veikia prevenciškai – sugeria drėgmę ir neleidžia vėl susidaryti ledui, kol orlaivis pakils esant nepalankioms oro sąlygoms.
Aviakompanijoms svarbu, kad nuledinimo paslauga būtų pigesnė, bet ne mažiau svarbu, kad būtų užtikrintas ir jos greitis bei patikimumas.
Pagal aviakompanijų reikalavimus, antiledodara turėtų būti atliekama per penkiolika minučių, esant itin prastoms oro sąlygoms, pavyzdžiui, dideliam snygiui, laikas gali ilgėti.
Dėl technologinio pažangumo naujoji mašina greičiau pašildo skystį, o tai sutrumpina pasiruošimo laiką ir pagreitina nuledinimo procesą, todėl orlaivis gali greičiau išskristi.
Naujos kartos nuledinimo mašiną bendrovė naudoja ir Vilniuje.
Artūro Steponavičiaus nuotraukos