„Q Series“ išliks, bet tikriausiai susigrąžins istorinį vardą.
„Bombardier Q Series“ yra visiems gerai pažįstamas lėktuvas. Tai – turbopropelerinis dvimotoris orlaivis, įprastai naudojamas trumpiems regioniniams maršrutams. Aukštasparnis lėktuvas pasižymi patogia, tylia kabina, ekonomiškumu ir, jei paklaustumėte manęs, pakankamai gražia išvaizda. Tačiau ar žinojote, kad šis lėktuvas ne visada nešiojo „Bombardier“ pavadinimą? Jau visai greitai „Q Series“ gali susigrąžinti „de Havilland Canada“ vardą.
Sakome „susigrąžinti“, nes „Q Series“ nėra „Bombardier“ kūrinys. „de Havilland Canada“ buvo kitas, labai ilgą istoriją turėjęs Kanados lėktuvų gamintojas. Aštuntajame praeito amžiaus dešimtmetyje „de Havilland Canada“ daug investavo į savo „Dash 7“ – regioninį orlaivį su keturiais turborpopeleriniais varikliais. Tačiau šios investicijos davė nedaug grąžos, nes greitas „Dash 7“ sulaukė pakankamai nedaug pirkėjų. Tuo metu dėl išaugusių naftos kainų oro linijos žvalgėsi tik į taupesnius lėktuvus. Taigi, „de Havilland Canada“ pakeitė strategiją ir „Dash 7“ pagrindu sukūrė dvimotorį lėktuvą. Naujasis orlaivis buvo lėtesnis, jam reikėjo ilgesnio pakilimo tako, tačiau jis galėjo pasigirti gerokai žemesnėmis degalų sąnaudomis.
Naujas „Dash 8“ 1984 metais. (Steve Fitzgerald, Wikimedia)
Naujasis dvimotoris, pavadintas „Dash 8“, pirmą kartą pakilo 1983 metais, o jau 1984-aisiais atkeliavo pas pirmuosius pirkėjus. Tai buvo puikus laikas naujo regioninio lėktuvo pristatymui. Anksčiau naudoti populiariausi propeleriniai lėktuvai tuo metu jau buvo gana seni, o po krizių atsigavusios oro linijos išgyveno aukso amžių. Taigi, „Dash 8“ paklausa buvo išties didžiulė. Tokia didžiulė, kad „de Havilland Canada“ net negalėjo su ja susitvarkyti.
1986 metais „Boeing“ įsigijo „de Havilland Canada“ kompaniją. Šis pirkimas buvo didesnės strategijos dalis. „Boeing“ siekė įsitvirtinti Kanadoje ir pelnyti didelį „Air Canada“ užsakymą. Kai tą užsakymą gavo „Airbus“, „Boeing“ staiga prarado susidomėjimą ir paskelbė parduodanti „de Havilland Canada“ kompaniją. 1992 metais ją su visa „Dash 8“ programa įsigijo „Bombardier“, kuriai populiariųjų regioninių lėktuvų gamyba priklauso iki šiol.
„Bombardier“ plėtė programą, nes tuo metu regioninių orlaivių reikėjo vis daugiau, tačiau orlaiviai ne tik didėjo, bet ir modernėjo. Nuo 1996 metų siūlomi „Dash 8“ variantai turi aktyvią triukšmo ir vibracijos slopinimo sistemą. Taip „Bombardier“ norėjo savo lėktuvams suteikti patogumo, kuriuo negalėtų pasigirti kiti turbopropeleriniai konkurentai. Būtent tuomet „Dash 8“ įgavo „Q Series“ pavadinimą – Q raidė serijos pavadinime yra nuo angliško „Quiet“ („Tylus). Nuo 2009 metų „Bombardier“ nebegamina mažesnių serijos lėktuvų – siūlomos tik 82-90 vietų Q400 versijos.
Tačiau dabar ateina laikas, kai „Q Series“ ir „Bombardier“ keliai vėl išsiskirs. Programa jau yra parduota, o sandoris, kaip prognozuojama dabar, greičiausiai bus užbaigtas iki rugsėjo pabaigos.
„Bombardier Q Series“ buvo pakankamai sėkminga programa. Net jei aviacijos rinka labai nesidomite, jūs tai tikriausiai žinote, nes mūsų danguje didžiąją dalį regioninių turbopropelerinių orlaivių sudaro būtent šie lėktuvai. Todėl „Bombardier“ siekis parduoti programą gali pasirodyti truputį keistas. Neseniai „Airbus“ atiteko didžioji „CSeries“ programos dalis, todėl gali kilti abejonių ir dėl pačios „Bombardier“ kompanijos ateities.
Tiesa ta, kad Q400 yra pakankamai brangus lėktuvas. Na, bent jau brangesnis už tiesioginį konkurentą ATR 72, gaminamą Prancūzijoje ir Italijoje. „Bombardier“ nuo 2017 metų stengiasi sumažinti lėktuvo gamybos kaštus. Buvo nuspręsta, kad didžiąją „Q Series“ orlaivio dalį reikia gaminti ne Kanadoje. Pagal naująjį planą, sparnai turėjo būti gaminami Kinijoje, o kabina – Meksikoje. Tačiau skaičiavimai rodo, kad „Q Series“ vis tiek bus brangesnis už europietiškus pasiūlymus. Gera strategija būtų dar kartą pailginti fiuzeliažą, kad salone tilptų dar daugiau keleivių. Apie tai buvo galvojama – 2007 metais imtas svarstyti Q400X orlaivis, turėjęs laisvai sutalpinti 90 keleivių. Tačiau šiems planams sutrukdė susitarimas su Pietų Korėjos kompanija „Korea Aerospace Industries“ (KAI). Kanadiečiai ir korėjiečiai ketino kartu kurti visiškai naują turbopropelerinį orlaivį, tačiau vėliau šie planai nugrimzdo užmarštin kaip ir Q400X.
„Q Series“ viduje yra labai patogu, bet lėktuvas yra pakankamai brangus.
Taigi, 2018 metų lapkritį „Q Series“ buvo parduota „Longview Aviation Capital“ korporacijai. Ji, tikėtina, jums nėra girdėta, tačiau tai yra kompanija, kuriai priklauso „Viking Air“, gaminanti „DHC-6 Twin Otter“ ir ugniagesių naudojamą „Canadair CL-415“. Tos DHC raidės jums šį tą turėtų priminti – „Longview Aviation Capital“ 2006 metais įsigijo „de Havilland Canada“ vardą ir tipų sertifikatus. Dar šių metų pradžioje būsimi „Q Series“ savininkai paskelbė, kad Ontarijuje įkurs „de Havilland Aircraft Company of Canada“ įmonę, kuriai ir atiteks regioninių orlaivių programa.
300 milijonų dolerių vertės sandoris bus užbaigtas ir patvirtintas iki metų pabaigos. Iki 2021 metų „Dash 8“ bus gaminamas toje pačioje gamykloje, o vėliau turės išsikelti. Tačiau kaip „Bombardier“ laikysis atsisakiusi dviejų svarbių regioninių orlaivių programų?
Didžioji „Bombardier“ korporacija, kuriai priklauso toli gražu ne tik lėktuvų gamintojas, paskelbė, kad visame pasaulyje atleis apie 5000 darbuotojų (iš 70 tūkstančių). Tai labiausiai palies Kanadoje veikiančias gamyklas ir biurus, tačiau darbuotojai taip pat bus atleidžiami Kinijoje, Meksikoje ir kitose šalyse. Šie atleidimai nėra susiję tik su „Q Series“ gamyba – „CSeries“ jau pavirto „Airbus A220“, o verslo klasės orlaivių pilotų programa buvo parduota CAE kompanijai. Tačiau neskubėkite laidoti „Bombardier“ – ši kompanija niekur nedings.
Skaičiuojama, kad „Q Series“ pardavimas kasmet leis sutaupyti po 250 milijonų dolerių. „Bombardier“ taip pat pasilieka ir plečia privačių reaktyvinių lėktuvų diviziją ir CRJ seriją. Beje, pastaroji programa neseniai buvo išplėsta – „Bombardier“ pristatė 50 vietų CRJ550. Taigi, tai, ką išlaiko, „Bombardier“ stengsis daryti geriau. Verslo klasės lėktuvų paklausa pasaulyje vis auga, tačiau kartu didėja ir konkurencija. Didesnis šiam segmentui skiriamas dėmesys „Bombardier“ tikrai nepamaišytų.
Negalima pamiršti ir to, kad „CSeries“ programa nebuvo visiškai parduota. „Airbus“ gavo didžiąją programos dalį ir pervadino lėktuvą, tačiau „Bombardier“ išlaiko nemažą akcijų dalį, kuri generuos nemažas pajamas. Tačiau neapleidžia nuojauta, kad „Bombardier“ ne tik atsisako nuostolingų programų, bet ir atsiriša rankas.
Ar gali būti, kad „Bombardier“ ateityje pasiūlys dar vieną naują orlaivį? Tokia nuojauta iš tiesų sklando. Atsisakiusi nepelningų programų „Bombardier“ galėtų daugiau investicijų skirti naujoms. Juk su korėjiečių KAI planuotas lėktuvas vis tiek būtų iš esmės pakeitęs „Q Series“. Kita vertus, tai sunku prognozuoti, žinant, kad „Bombardier“ atleidžia darbuotojus ir atsisako gamyklos, kurioje iki šiol surinkti „Q Series“ lėktuvai. Taigi, kas laukia „Bombardier“ ir „Q Series“ programos naujose rankose, sužinosime ateityje.