Gali būti, kad Rusija išardys dalį po įvestų sankcijų pavogtų lėktuvų

2022-ųjų vasario 24 dieną Rusija pradėjo neišprovokuotą, neteisėtą ir nepateisinamą invaziją į Ukrainą. Vakarų pasaulis netruko atsakyti sankcijomis, kurių tikslas - Rusijos izoliacija ir ekonominė destabilizacija, kad finansuoti karo mašiną būtų sunkiau. Sankcijos neišvengiamai palietė ir aviacijos sektorių - Rusijos oro linijos nebėra laukiamos Europos oro erdvėje, o ir išnuomotus lėktuvus reikėtų grąžinti. Bet Rusija juos nusprendė pavogti. Ir dabar, tikriausiai, planuoja dalį jų išardyti.

Sankcijos ir lėktuvų vagystė

Oro linijos dažnai nuomojasi lėktuvus. Tai savotiškai patogesnis būdas įgyti norimo dydžio flotiles, vienu ypu neinvestuojant beprotiškai didelių sumų. Tai yra finansinis triukas, leidžiantis oro linijoms atnaujinti savo flotiles neišpučiant savo įsiskolinimų ir neprarandant gerų kredito reitingų. Rusijos oro linijos, įskaitant „Aeroflot“, irgi nuomojosi lėktuvus, kol dar vasario pabaigoje Europos Komisija praktiškai panaikino tokią galimybę.

Beprotiška, neišprovokuota Ukrainos invazija sukėlė didžiulę reakciją Europoje - Rusija grąžino karą į Senąjį žemyną ir už tai turės sumokėti. Vakarai nebenori verslo su Rusija, o politinės institucijos operatyviai skelbė sankcijas. Europos Komisija dar vasario gale uždraudė Europos Sąjungos bendrovėms nuomoti lėktuvus Rusijos oro linijoms. Tuo pačiu uždrausta tiekti ir atsargines dalis, teikti orlaivių priežiūros paslaugas. Rusijos bendrovių valdomi lėktuvai nebėra laukiami Europos oro erdvėje. Panašias sankcijas Rusijai įvedė ir kitos pasaulio šalys, įskaitant JAV bei Kanadą. „Airbus“ yra Europos kompanija, „Boeing“ - amerikietiška, „De Havilland Canada“ - Kanados lėktuvų gamintojas, todėl galite įsivaizduoti, kaip stipriai Rusijai riesta.

Paskelbus sankcijas buvo suskaičiuota, kad Rusijos oro linijos kartu nuomojosi daugiau nei penkis šimtus komercinių lainerių. Nutraukus sutartis, Rusija privalo tuos lėktuvus grąžinti, tačiau nusikaltėliai daro tai, ką nusikaltėliai daro - nusikaltimus. Rusija teigė, kad Europai pavyko sulaikyti ir atsiimti 78 savo lėktuvus, bet tie, kurie sankcijų įsigaliojimo metu buvo Rusijoje, Rusijoje ir liks. Rusijos Federacijos vicepremjeras Jurijus Borisovas tai patvirtino kovo 31 dieną - „Visi užsienio bendrovių išnuomoti lėktuvai, kurie nutraukus sutartis buvo Rusijoje, liks Rusijoje“.

„Visi užsienio bendrovių išnuomoti lėktuvai, kurie nutraukus sutartis buvo Rusijoje, liks Rusijoje“, J. Borisovas

Kaip teigia Euractiv.com, Rusija taip pavogė daugiau nei keturis šimtus lėktuvų, kurių bendra vertė - maždaug 10 milijardų dolerių. Kad geriau suprastumėte, koks tai skaičius - „Aeroflot“ iš viso turi mažiau nei 190 aktyviai naudojamų lėktuvų. Teoriškai Rusija negali naudoti ten įstrigusių orlaivių, nes didžioji jų dalis priklauso Airijos ir Bermudų bendrovėms, o šios šalys anuliavo jų tinkamumo skraidyti sertifikatus. Bet Rusijai tai nerūpi - neseniai Rusija pakeitė įstatymus, kad užsienio šalių lėktuvų registracijos galėtų būti pakeistos į rusiškas. Be jokio pirkimo-pardavimo, perleidimo ar kitokio legalaus nuosavybės pakeitimo. Gegužės 5 dieną Europos Parlamento nariai priėmė rezoliuciją pažyminčią, kad tai - viena iš problemų tarptautiniam transportui, kurią sukėlė Rusija. Rezoliucijoje tokie Rusijos veiksmai atvirai vadinami vagyste, nes kitaip to apibūdinti neįmanoma.

Iki balandžio 16 dienos šis lėktuvas nešiojo registracinį numerė VQ-BFO (Bermudai), vėliau - RA-73142. (N509FZ, Wikimedia)

Rusijos politikai tokį elgesį laiko atsaku į sankcijas, kurias jie laiko ekonominiu karu. Jie teigia, kad taip užsitikrina strategiškai svarbų turtą - lėktuvus. Rusijos oro linijos neteko didelės dalies savo maršrutų. Tai kam joms tiek daug vogtų lėktuvų?

Rusija ardys pavogtus lėktuvus?

Absoliuti dauguma komercinių Rusijoje skraidančių lėktuvų yra pagaminti Europos, JAV arba Kanados kompanijų. Dėl paskelbtų sankcijų jos nebesiųs naujų lėktuvų ar jų detalių Rusijai, nebetieks techninio aptarnavimo paslaugų. Rusija turi savo lėktuvų pramonę, bet ji tiesiog nėra pajėgi patenkinti vidinį šalies poreikį, ypač turint omenyje, kad apribotas visų technologijų eksportas į Rusiją.

Teoriškai Rusija galėtų gaminti savo lėktuvų variklius ir visus lėktuvus, bet praktiškai tam tiesiog reikia vakarietiškų mikroschemų, lustų, programinės įrangos ir kitų technologijų. Greitai Rusijai apskritai ims trūkti kompiuterių, o ką jau kalbėti apie detales, tarkim, „Suchoi Superjet 100“ varikliams. Be to, šio lėktuvo varikliai „SaM146-1S18“ buvo sukurti kartu su prancūzais. Buvo planuojama, kad kitas rusiškas lėktuvas „Irkut MC-21“ darbo imsis jau kitais metais. Jis irgi naudoja rusišką variklį „Aviadvigatel PD-14“ (minėto „SaM146-1S18“ giminaitį) , bet dabar sunku prognozuoti, kad jau kitais metais „Irkut MC-21“ galėtų būti gaminamas kažkokiomis reikšmingomis apimtimis.

„Irkut MC-21“ pora - vienas su vakarietiškais PW1400G-JM varikliais, kitas - su rusiškais PD-14. (Rulexip, Wikimedia)

Net jei Rusija gaus reikiamų komponentų nelegaliais keliais ar bendradarbiaudama su Kinija, pagreitinti lėktuvų kūrimą ir gamybą bus labai sunku. Ir štai dėl ko, gali būti, kad Rusija pavogė tiek daug vakarietiškų lėktuvų - tokią versiją kelia Simpleflying.com.

Gali būti, kad Rusija ardys neteisėtai pasisavintus lėktuvus. Donorais tapę lėktuvai padės ilgiau ore išlaikyti likusią flotilės dalį. Tai, žinoma, reiškia, kad tikrosios lėktuvų savininkės savo orlaivių nebematys. Be to, turint omenyje visą šio reikalo nelegalumą, kas gali užtikrinti, kad Rusija nekirs kampų ir nesumažins saugumo/techninės priežiūros detalumo standartų?

Neseniai internete pasirodė galimai nutekėjęs pranešimas, kuriame teigiama, kad Rusija tuoj pat investuos 9,7 milijardus dolerių į lėktuvų pramonės skatinimą. Tikslas - iki 2030-ųjų į rusiškų oro linijų flotilę pridėti maždaug 1000 vietinės gamybos orlaivių. Taip Rusija savotiškai sumažintų savo priklausomybė nuo vakarietiškų technologijų, bet sunku įsivaizduoti, kad Rusijai pavyktų įgyvendinti tokį ambicingą planą. Ypač dabar, kai technologijų eksportas į Rusiją yra stipriai apribotas.

Bet kuriuo atveju, panašu, kad toks didelis išnuomotų lėktuvų skaičius buvo pavogtas dėl dviejų priežasčių:

  • Norint atkeršyti „nedraugiškoms valstybėms“
  • Siekiant palaikyti vietinę komercinę aviaciją.

Taigi, kaip automobilių vagys ardantys savo grobį dalims, Rusija greičiausiai išardys dalį lėktuvų, kuriuos pavogė.

Ar pavogtus lėktuvus įmanoma atsiimti?

„S7 Airlines“ lėktuvas su Bermudų registracija VP-BSL. (N509FZ, Wikimedia)

Nebent Rusijoje kažkas po pralaimėto karo Ukrainoje pasikeis, atgauti lėktuvus mažai šansų. Atvogti jų praktiškai neįmanoma. Vakarai seks pasikeitusias lėktuvų registracijas, kad galėtų juos areštuoti pasitaikius progai, bet senais maršrutais jie nebeskraido. Tikriausiai vėliau bus išbandyti ir derybiniai keliai, bet tiesa yra ta, kad Rusijai reikia tų lėktuvų, todėl jie jų neatiduos.

Ypač turint omenyje, kad dalis tų lėktuvų bus išardyti dalims. Tiesa, Rusija turi ir kitų būdų gauti atsarginių detalių savo naudojamiems lėktuvams. Pavyzdžiui, nelegaliai per draugiškų šalių įmones. Pasak „Reuters“, Kinija jau atmetė rusų oro linijų prašymą tiekti atsargines dalis. Kinai greičiausiai patys bijo sankcijų, nes tos detalės yra ne kinų kūriniai - jos būtų perparduodamos, o tai gali supykdyti šalis, kuriose lėktuvų gamintojai yra registruoti.

AVIACIJOS SKELBIMAI /422/
SPARTAN TECH GROUP RETRIEVAL — EXPERT CRYPTO RECOVERY & HACKING SERVICES
In the complicated and frequently dangerous world of Bitcoin trading, the promise of possible gains...
HOW TO HIRE A HACKER TO RECOVERY STOLEN BITCOIN. CONSULT A CERTIFIED CRYPTO RECOVERY EXPERT FASTFUND RECOVERY.
After countless hours of research and desperate attempts to find a solution, I stumbled upon...
HOW TO HIRE A HACKER TO RECOVERY STOLEN BITCOIN. CONSULT A CERTIFIED CRYPTO RECOVERY EXPERT FASTFUND RECOVERY.
After countless hours of research and desperate attempts to find a solution, I stumbled upon...
Dunamis Cyber Solution: An In-Depth Look at Wallet Recovery Success Stories
The occasional misplacement or loss of access to these crucial accounts can mean disaster for even...