JAV transporto departamento Federalinė aviacijos administracija (FAA) birželio 15 d. paskelbė siūlomą nuostatą, kuria siekiama sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį. Pagal šią nuostatą būtų reikalaujama, kad nauji ikigarsiniai reaktyviniai ir dideli turbosraigtiniai bei sraigtiniai orlaiviai, kurie dar nėra sertifikuoti, ir nauji lėktuvai, pagaminti po 2028 m. sausio 1 d., turėtų efektyviau naudoti degalus.
„Šiandien žengtas svarbus žingsnis į priekį mažinant šiltnamio efektą sukeliančių dujų, kurias išmeta mūsų šalies lėktuvai, kiekį. Siekiama ambicingo prezidento J. Bideno tikslo — iki 2050 m. pasiekti nulinį išmetamųjų teršalų kiekį“, — sakė JAV transporto sekretorius Pete'as Buttigiegas.
Šiandienos veiksmais yra siekiama iki 2050 metų JAV aviacijos sektoriaus išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį sumažinti iki nulio.
Komerciniai orlaiviai turės atitikti siūlomus standartus, pavyzdžiui, būsimas „Boeing 777-X“ ir būsimos „787 Dreamliner“ versijos; „Airbus A330-neo“; verslo lėktuvai, tokie kaip „Cessna Citation“; civiliniai turbosraigtiniai lėktuvai „ATR 72“ ir „Viking Limited Q400“. Siūloma nuostata netaikoma jau eksploatuojamiems lėktuvams. Tokie civiliniai orlaiviai iki pandemijos sudarė 10 proc. visų šalies transporto išmetamųjų teršalų ir 3 proc. visų JAV išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų.
Šiandienos veiksmais yra siekiama iki 2050 metų JAV aviacijos sektoriaus išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį sumažinti iki nulio. Praėjusiais metais FAA paskelbė apie daugiau kaip 100 mln. dolerių vertės mokslinių tyrimų sutartis, kurias įgyvendinus bus padidintas orlaivių efektyvumas, mažinamas triukšmas ir orlaivių išmetamų dujų kiekis, taip pat bus kuriama nauja programinė įranga, leisianti trumpinti lėktuvų laiką ant žemės. Šios pastangos grindžiamos Bideno-Harris administracijos pernai paskelbtu didžiuoju tvarių aviacinių degalų iššūkiu.
Siūlomoje nuostatoje nustatytas išmetamųjų teršalų standartas, pagal kurį degalų naudojimo efektyvumas ir sąnaudos prilyginamos anglies dioksido (CO2) kiekio sumažinimui. Taip pat atsižvelgiama į įvairias degalų naudojimo efektyvumą didinančias priemones, taikomas gaminant lėktuvus, įskaitant aerodinamikos gerinimą, variklio varomosios jėgos efektyvumą ir tuščios orlaivio masės prieš pakrovimą sumažinimą.
FAA pasiūlymas atitinka Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) nustatytus orlaivių išmetamo CO2 kiekio standartus ir USEPA taisykles, kuriomis įgyvendinamas ICAO standartas. Todėl juo užtikrinamas JAV pagamintų lėktuvų ir lėktuvų variklių pripažinimas visame pasaulyje.
Informacijos šaltinis: https://www.faa.gov/newsroom/faa-proposes-requiring-more-efficient-jets-and-turboprops-lower-climate-impacts