Baltijos aviacijos žinių suvestinė
2025 m. lapkričio 24–30 d.
Kauno oro uostas. Lapkričio 21 d. iškilmingai atidarytas išplėstas keleivių terminalas – pajėgumai padidėjo dvigubai (800 keleivių/val., ~2 mln./metus). Terminalo plėtros metu įrengti šeši laipinimo vartai (buvę 4) ir gerokai išplėstos registracijos, bagažo atsiėmimo bei laisvalaikio zonos. Plėtros darbai taip pat apėmė technologijų atnaujinimą – į naujas bagažo praleidimo ir tikrinimo sistemas investuota ~4,5 mln. Eurų. LTOU vadovas S. Bartkus skelbia, kad Kaune šiemet turėtų būti pasiektas 1,6 mln. keleivių srautas (rekordas) ir per artimiausius trejus metus tikimasi 2 mln. keleivių.
Lapkričio 29 d. LOT Embraer E175 lėktuvas, atskridęs iš Varšuvos, nuslydo nuo tūpimo tako. Keleiviai nenukentėjo, bet takas buvo uždarytas ~2 val., skrydžių tvarkaraščiai koreguoti. Įvykį tiria LTSA.
Vilniaus oro uostas. Lapkričio 30 d. vakare virš VNO įvesti laikinieji oro erdvės ribojimai dėl į Vilnių artėjusio bepiloto objekto („baliono“). Dėl to buvo paveikta per 7,400 keleivių ir 50 skrydžių – atšaukta 31 skrydis, 10 nukreipta į kitus oro uostus, 9 – pavėlinti. Laikini ribojimai atšaukti Gruodžio 1 d. ryte, o aviacijos įgulų rotacija šiek tiek vėlavo.
Lietuvos–Baltarusijos siena. Lapkričio 19 d. Vyriausybė nusprendė anksčiau nei planuota atidaryti paskutinius pasienio punktus su Baltarusija. Nuo lapkričio 20 d. atnaujinti autobusų reisai Vilnius–Minskas (pvz. „Eurolines“, „Ecolines“), o Baltarusijos „Minsktrans“ pranešė nuo lapkričio 21 d. atgaunantys reisus į Vilnių ir Rygą. Pastangas atverti sieną lėmė meteorologinių „kontrabandinių“ balionų protrūkis spalį – dėl jų buvusi laikinai ribota pasienio kontrolė.
Keleivių srautai. Lietuvos oro uostuose spalį aptarnauta 706 tūkst. keleivių – 9 % daugiau nei pernai. Vilniaus oro uoste suaugęs srautas iki 507 tūkst. (+7 % per metus), Kaune – apie 152 tūkst. (+11 %), Palangoje – ~47 tūkst. (+32 %). Rekordiškai įkrauti paklausai skolinti sezoniniai užsakomieji skrydžiai (į Turkiją, Egiptą ir kt.). LTOU prognozuoja šiemet Lietuvos oro uostuose peržengiant pirmą kartą 7 mln. keleivių ribą.
Rygos oro uostas. Iki lapkričio pradžios aptarnauti ~6,0 mln. keleivių, o metų pabaigoje planuojama siekti apie 7,1 mln. Spalį Rygos oro uoste aptarnauta ~646 tūkst. keleivių (+2,8 % metams palyginti). Oro uosto atstovai pristatė naują 2025–2050 m. plėtros viziją: numatyta nauja pietinė terminalo dalis, papildomas takas, pažangūs orlaivių apledėjimo aikštelės sprendimai bei multimodalinio susisiekimo projektai (sąsaja su „Rail Baltica“ geležinkeliu, didelis verslo-logistikos rajonas „RIX Airport City“). Tokie sprendimai užtikrins augantį pajėgumą, skrydžių tęstinumą ir tvarumą regioninėje aviacijoje.
Aviakompanijos. Latvijos pilno aptarnavimo skraidymo ir lėktuvų nuomos bendrovė „SmartLynx Airlines“ lapkričio 24 d. paskelbė stabdanti veiklą. Vadovas E. Demenius paaiškino, kad nepaisant praėjusių metų rekordinio 10,66 mln. keleivių kiekio (+62,5 % plėtra), dabartinės finansinės perspektyvos neleidžia tęsti veiklos. Po savininkų pasikeitimo įmonė planavo koncentruotis į ACMI (skraidyti, aptarnauti kitas oro linijas), bet bankrotas tapo neišvengiamas.
Talino oro uostas. Šį rudenį rekordiniai keleivių srautai – spalį aptarnauta 348 215 keleivių (+2,8 % per metus), o lapkritį jau per 248 300 (13 % daugiau nei pernai). Populiariausios kryptys – Frankfurtas, Ryga, Helsinkis, Stokholmas. Regioniniuose Estijos oro uostuose (Tartu, Kuressaare, Kärdla) kartu beveik 8,700 keleivių. Oro operacijų per mėnesį ~2,8 tūkst. (vid. 94 skrydžiai per parą).
Nauji maršrutai. Skelbiama, kad nuo 2026 m. birželio 8 d. Finlandijos „Finnair“ pradės sezoninius reisus Kuressaare (Saaremos saloje)–Helsinkis (3×/sav., vasaros sezonu), pagerindama Susisiekimą su Helsinkio centro sankryža. Taip pat „Air Baltic“ plečia veiklą Estijos kryptimis (pvz. nuo 2026 m. vasaros – tiesioginis Ryga–Klaipėda bei Talinas–Hamburgas skrydžiai).
AirBaltic pletra. Latvijos oro bendrovė AirBaltic toliau stiprina pajėgas: nuo š. m. lapkričio 1 d. bendrovė pradėjo vykdyti „Air Serbia“ užsakytus skrydžius A220-300 orlaiviais (žiemos sezonui – 2 lėktuvai, vasarai 2026 – 4 lėktuvai), taip jungdama Baltijos šalis su Balkanų regionu. Oro linija taip pat aktyviai plečiasi Taline ir Vilniuje – buvo paskelbta apie iki 200 naujų kabinos įgulos vietų atidarymą Rygos, Talino ir Vilniaus bazėse (kandidatams suteikiamas pilnas apmokymas).
Keleivių judėjimas. „Wizz Air“ grąžins reguliarų Vilnius–Reikjaviko (Islandijos) reisą: tiesioginiai skrydžiai prasidės 2026 m. kovo 30 d. (du kartus per savaitę). Tai suteiks lietuviams naujas galimybes keliauti po Islandijos gamtos regionus. Taip pat vyksta tradicinių vasaros maršrutų atnaujinimas: pvz. įprastai aukštos paklausos rekreacinės kryptys (Turkija, Egiptas) žiemos laikotarpiu ir toliau aptarnaujamos čarteriais, o vasaros sezonui planuojamos naujos kryptys Europoje ir už jos ribų.REGIONAS / SAUGUMAS
Meteorologiniai balionai – išlieka regionine grėsme. Per lapkritį fiksuoti 6 oro erdvės pažeidimai virš Lietuvos, Latvijos ar pasienio zonų. NATO ir „Oro navigacija“ vertina naujas neutralizavimo galimybes.
NATO BAP: Lenkijos F-16 pakilimai Estijoje – 2 kartus šią savaitę. Reaguota į padidėjusį orlaivių aktyvumą ties Kaliningrado AIDZ riba.
NATO oro policija. Lapkričio 27 d. Šiaulių aviacijos bazėje surengta NATO oro policijos pasikeitimo ceremonija – misiją Baltijos šalyse perėmė Ispanijos karinės oro pajėgos. Ispanai atgabeno 8 „Eurofighter Typhoon“ naikintuvus (4 jų budės oro policijos misijoje, 4 – rotaciniame gynybos modelyje). Iki tol misiją vykdė Vengrijos ir Ispanijos kontingentai (naudoję 4 „Gripen“ ir 4 „Eurofighter“). Tai jau 70-oji NATO oro policijos misija Baltijos regione nuo 2004 m..
Oro erdvės incidentai. Per pastarąją savaitę NATO naikintuvai triskart skrido atpažinti ir lydėti Rusijos karinių orlaivių Kaliningrado link. Kasdien Baltijos erdvę saugančios NATO pajėgos reagavo į: lapkričio 17 d. – Rusijos žvalgybinį lėktuvą IL-20; 18 d. – mokomuosius Tu-134UBL ir kovinius Su-30 orlaivius; 20 d. – vėl IL-20. Visų šių orlaivių skrydžiai vyko be radiolokacinių atsakiklių ir be koordinuojamo skrydžio plano, nors radijo ryšys su Baltijos šalių skrydžių valdymu buvo palaikytas.
Dronų gamyba. Estijos kompanija „Meridein Grupp“, veikianti dronų sprendimų srityje, planuoja statyti didelę dronų gamyklą Baltijos regione. Planuojama, kad gamykla iš pradžių galėtų pagaminti iki 2 000 dronų per dieną. Joje bus kuriami įvairūs karo ir civilinės paskirties bepiločiai – FPV atakos dronai, bombas nusileidžiantys dronai ir ISR (žvalgybiniai) dronai. Projekto partneriai yra žinomi Europos dronų gamintojai (įskaitant Ukrainos bendroves), o pirmieji dronai turėtų gamykloje pasirodyti iki 2026 m. vidurio. Tai stiprina Baltijos šalių indėlį į šiuolaikines gynybos technologijas.
Oro uostų apsauga. Rygos oro uostas tęsia anti-dronų įrangos diegimą – paleisti nauji sensoriai ir radaro stotys aplink oro uostą, pagerintas stebėjimo valdymo centras greičiau identifikuoja neatpažintus UAV. Vidutiniškai kasdien fiksuojami apie 2 įskriejantys į oro uosto zoną dronai (šiemet tokių incidentų suskaičiuota ~100). Artimiausioje ateityje, bendradarbiaujant su Krašto apsaugos ministerija, planuojama įrengti ir dronų signalų slopinimo įrangą bei papildomus radarus, kad būtų užkertamas kelias neteisėtiems bepiločių skrydžiams oro uostų rajone.
EANS testuoja AI pagrįstą UAS konfliktų prevenciją. Intelektualus modulis prognozuoja trajektorijų kirtimus BVLOS zonoje – testuose pasiektas >94 % tikslumas.
Latvijos meteorologai pradėjo eksperimentinį oro zondavimą bepiločiais. Duomenys perduodami EUMETSAT centrui; projektas truks 1 mėn., siekiant įvertinti alternatyvą tradiciniams balionams.