2025 m. lapkričio mėnesio pasaulio aviacijos apžvalga
Lapkričio 7 d. Ilgojo plento (Long Beach, Kalifornija) oro uostas paskelbė 37 mln. USD modernizacijos projektą: atnaujins keleivių salę, apšvietimo ir klimato sistemas. Projektą finansuoja FAA suteikta 24 mln. USD dotacija, siekiant pagerinti infrastruktūrą prieš 2028 m. Los Andželo olimpines žaidynes.
Lapkričio 8 d. FAA išleido skubią techninę direktyvą (AD), liepiantį nelikti eksploatacijoje visus MD-11 ir MD-11F lėktuvus (apie 110 JAV registracijos) tol, kol bus atlikti specialūs patikrinimai ir remontas. Šį sprendimą lėmė neseniai įvykęs FedEx skrydžio nelaimingas atsitikimas ir analizė dėl konstrukcijos patvarumo.
Lapkričio 15 d. panaši priemonė buvo taikoma ir MD-10/DC-10 klasės lėktuvams (apie 10 JAV egzempliorių): FAA išplėtė AD taikymą šiems orlaiviams dėl atrasto bendro konstrukcijos mazgo trūkumų.
Lapkričio 19 d. JetBlue paskelbė apie naujus vasaros 2026 m. sezoninius transatlantinius reisus: iš Bostono pradės kasdienius skrydžius į Barseloną (nuo 2026-04-16) ir Milaną (nuo 2026-05-11).
Lapkričio 20 d. Frontier Airlines pradėjo šešis naujus maršrutus iš Fort Lauderdale: į Baltimorę, Čikagą (O’Hare), Dalasą, Detroitą, Šarlotę ir Hiustoną (po 1–6 skrydžius per savaitę). Šis plėtimasis vykdomas konkurencingoje aplinkoje, kai Spirit Airlines dėl bankroto mažina pajėgumus ir maršrutus.
Lapkričio 20 d. JAV eVTOL bendrovė Joby Aviation pateikė ieškinį konkurentui Archer, kaltindama buvusį Joby inžinierių George’ą Kivork‘ą išnešus konfidencialią informaciją ir patentuotą technologiją į Archer programas. Šis teisinis žingsnis demonstruoja spartų konkurenciją ir IP saugumo rizikas progresuojant „skraidančių taksi“ rinkai.
Lapkričio 28 d. Anchorage (AK) pagrindu veikianti regioninė aviakompanija New Pacific Airlines paskelbė stabdanti reguliarius maršrutus ir pereinanti prie charterinių paslaugų dėl nuolatinių finansinių nuostolių.
Lapkričio 28 d. Kanados oro bendrovė Air Canada pristatė specialų „Team Canada“ A330 lėktuvo apipavidalinimą – Airbus A330-300 tapo oficialiu Kanados komandos žiemos olimpinės rinktinės lėktuvu. Naujoji olimpinė spalva ant uodegos, tautinės vėliavos motyvus derinanti su spalvų palete, bus panaudota žiemos sporto renginiams vežti.
Lapkričio 28 d. EASA, reaguodama į intensyvią spalio pabaigos Saulės audrą, paskelbė avarines eksploatacines instrukcijas A320 šeimos lėktuvams: būtina nedelsiant pakeisti kai kuriuos elektrinius valdymo kompiuterius (ELAC), nes rizikingai aukšta jonosferos spinduliuotė gali sukelti valdymo nesklandumus.
Lapkričio 29 d. American Airlines pranešė vykdanti Airbus direktyvos reikalavimus: apie 340 A320 šeimos lėktuvų bus atnaujinti programine įranga (po ~2 val. kiekvienam) iki nurodytos datos, atsižvelgiant į skubų SAO plano įgyvendinimą.
Lapkričio 3 d. Venesuelos skrydžių bendrovė Conviasa pradėjo tiesioginį St. Peterburgas (Rusija) – Varadero (Kuba) skrydį. Tuo pat metu Kanados vežėjas WestJet atnaujino skrydžius Toronto–Havana (2× per savaitę) iki 2026 m. balandžio. Be to, nuo 2025 m. gruodžio 2 d. Kuboje atsinaujins Cubana naujas Madridas–Havana maršrutas (dabar grąžinamas po dvejų metų pertraukos). Šie ryšiai stiprina Lotynų Amerikos ir kitų regionų (Europa, Šiaurės Amerika) susisiekimą.
Kolumbija: Future routes: Nuo 2025 m. gruodžio pabaigos įvedamas naujas Air Transat reisų ciklas: Torontas–Kartagena–Medelinas 2× per savaitę (per Kartageną). Taip pat 2026 m. liepos mėn. Ispanijos W2Fly orlaivis pradės naują Madridas–Kartagena (Kolumbija) tiesioginį maršrutą (1× per savaitę). Šios iniciatyvos užtikrina geresnį ryšį tarp Šiaurės Amerikos/Europos ir Kolumbijos, padeda skatinti turizmą ir verslo mainus.
Lapkričio 12 d. Ispanijos „Iberia“ paskelbė plėsti skrydžius į Braziliją: įves Madridas–Resifės reisus nuo 2025-12-13 (3×/sav.) ir Madridas–Fortalezos nuo 2026-01-19 (3×/sav.). Šie du nauji linijiniai maršrutai pakels Iberia kapacitetą Pietų Amerikoje ~25% 2026 m. pirmajame pusmetyje ir suteiks daugiau tiesioginių krypčių keleiviams tarp Ispanijos ir šiaurės rytų Brazilijos.
Lapkričio 14 d. COP30 klimato konferencijos metu (Belem, Brazilija) didžiosios Lotynų Amerikos aviacijos organizacijos (pvz., IATA, ALTA) pasirašė bendrą deklaraciją dėl SAF („žaliųjų“ aviakatilų) plėtros. Deklaracijoje numatyta suvienodinti regioninius SAF reglamentus ir inicijuoti žemdirbystės–pramonės partnerystes, kad būtų užtikrinta vietinių tvaraus kuro tiekimas ir sumažintos CO₂ emisijos per oro transporto plėtrą.
Lapkričio 19 d. LATAM Brazilija patvirtino tris naujus tolimuosius nuotolius iš San Paulo (Guarulhos): reisai į Amsterdamą (nuo 2026-04, 3×/sav.), Briuselį (nuo 2026-06, 3×/sav.) ir Keiptauną (nuo 2026-09, 3×/sav.). Kiekvienam šių maršrutų naudoti “Boeing 787” orlaiviai, 3 kartų per savaitę grafikai padidina Brazilijos ir Europos/Pietų Afrikos jungiamumą.
Lapkričio 5 d. Afrikos Sąjunga paskelbė ambicingą USD 30 mlrd. vertės dešimties metų planą Afrikos aviacijos modernizacijai. Plėtros tikslai apima išnaudotų ir pasenusių oro uostų atnaujinimą, pakilimo-takų ir angarų plėtrą, oro erdvės valdymo vienodinimą bei žemą emisiją mažinančių technologijų (pvz., atsinaujinančios energijos, SAF ir pažangios ATM sistemas) integravimą. Projektui 10 mlrd. USD planuojama skirti iš valstybinių šaltinių, o papildomai privatiems investuotojams traukti – 20 mlrd. USD. Komisijos atstovė akcentavo, kad aviacija – strateginis jungtis verslui ir klimatinei pertvarkai Afrikoje.
Lapkričio 15 d. Alžyro oro linijos „Air Algérie“ gavo pirmąjį iš užsakomų 8 naujų „Airbus A330-900neo“ lėktuvų. Šie platnegie A330neo skirtas tolimųjų reisų plėtrai, leis pratęsti tiesioginius skrydžius į Aziją, Europą ir Ameriką. Pirmasis A330-900neo atskrido penktadienį į Algieriaus oro uostą (Siehles) ir bus naudojamas tolimojo susisiekimo didinimui.
Lapkričio 15 d. Vengrijos „Wizz Air Hungary“ atnaujino ilgalaikius maršrutus į Artimuosius Rytus: paleidusi naujus reisus iš Larnakos (Kipras) 4×/sav. ir iš Sofijos (Bulgarija) 3×/sav. į Abu Dabį (ši veikla anksčiau nutrūko likviduojant Wizz Abu Dhabi). Tai rodo „Wizz Air“ reinvesticiją į perspektyvius maršrutus po struktūrinių pokyčių.
Lapkričio 22 d. Kinijos „Hainan Airlines“ pradėjo naują 3×/sav. tiesioginį reisą Čongčingas–Bruselis (Boeing 787). Tai jau ketvirtasis „Hainan“ maršrutas į Belgijos sostinę (be Pekino, Šanchajaus ir Šendženo), leidžiantis pigiai susisiekti Kiniją su Vakarų Europa, pasinaudojant greita aplinkiniu Rusijos oro erdvės maršrutu.
Lapkričio 25 d. Jungtinė Karalystė oficialiai patvirtino „Heathrow“ oro uosto plėtros planą: trečiasis pakilimo takas su nauju terminalu bus statomas (~£49 mlrd. investicijų), o naujasis takas turėtų pradėti veikti iki 2035 m. Tai svarbus žingsnis siekiant padidinti Londono aviacijos talpą iki 130 mln. keleivių per metus. Paraleliai vyriausybė leido suaktyvinti Gatwick oro uosto uždarytą taką nuo 2026 m. rugsėjo ir patvirtino naujo terminalo statybą Luton uoste, taip pat didinant Jungtinės Karalystės oro jungčių infrastruktūrą.
Lapkričio 28 d. EASA išleido skubią avarines direktyvas dėl Airbus A320 šeimos lėktuvų (A319/A320/A321): dėl 30 spalio naktį įvykusios intensyvios Saulės spinduliuotės orlaivių valdymo kompiuterių atmintyje rasti sutrikimai, todėl reikia nedelsiant pakeisti atitinkamus ELAC blokų komponentus. Ši direktyva veikia visus operatorius Europoje ir už jos ribų, turinčius A320 šeimos lėktuvus, ir numato skubų atnaujinimą.
Lapkričio 28 d. Lufthansa Group paskelbė 2026 m. vasaros tvarkaraštį: iš Frankfurto nuo kovo–balandžio įvesti nauji kasdieniai reisai į Sent Luisą ir Nairobiną, taip pat kasdieniai skrydžiai į Reilį (Bransvike) ir papildomi skrydžiai į Rio de Žaneirą (6×/sav.) bei Keiptauną (5×/sav.). Be to, Miuncheno oro uostas pratęsė žieminius tolimojo nuotolio maršrutus ir vasarą: nuo 2026 m. Miunchenas 3× per savaitę skraidys į São Paulą (GRU) ir Johanesburgą, naudojant A350 platformą.
Lapkričio 9 d. China Eastern atnaujino Šanchajus (Pu Dong) – Naujasis Delis (Indija) reisą. Skraidys 3× per savaitę (A330-200), o nuo 2026 m. sausio planuojama didinti dažnumą iki 5×/sav. Tai pirmasis Kinijos avialinijų žingsnis po penkerių metų pertraukos atnaujinti tiesioginį susisiekimą su Indija.
Lapkričio 15 d. Indijos pigioji aviakompanija IndiGo paleido naują reiso Niudelis – Mančesteris (JK) maršrutą (kasdieniais skrydžiais Boeing 787-9). Šis žingsnis atspindi stiprėjančią Indijos ir Jungtinės Karalystės kelionių paklausą ir IndiGo tarptautinės plėtros strategiją.
Lapkričio 24 d. Filipinų „Philippine Airlines“ atnaujino sezonišką Manila–Saporo (Japonija) reisą. Skrydžiai vykdomi 3× per savaitę (A321neo) iki 2026 m. pavasario sezono. Šis maršrutas sustiprina Filipinų ir Japonijos (Hokkaido regiono) ryšius.
Qantas plėtra: Australijos flagmanas Qantas ruošiasi didinti tiesioginių reisų į Indiją pasiūlą. Įsigijus naujuosius Airbus A350-1000 ir A321XLR, planuojama įvesti daugiau nonstop linijų iš Perto, Sidnėjaus ir Melburno į Bengalūrą, Delį bei kitas Indijos vietas. Taip Qantas sieks išnaudoti sparčiai augančią kelionių paklausą tarp Australijos ir Indijos bei sumažinti priklausomybę nuo persėdimų per Artimuosius Rytus.
Perth Airport infrastruktūra: Perth oro uostas parengė ~5 mlrd. AUD vertės terminalų konsolidacijos projektą. Numatyta sujungti tarptautinį ir regioninį terminalus į vieną „centrinę zoną“, taip sukurti sklandų keleivių srautą. Šis didžiulis modernizacijos planas pagerins skrydžių pralaidumą ir padės aptarnauti augantį tarptautinių ryšių srautą (pvz., naujus Qantas maršrutus į Indiją, kurie planuojami iš Perto).
Lapkričio 30 d. Australijos ir Naujosios Zelandijos bendradarbiavimo projektas peržengė svarbų slenkstį: ChristChurch oro uoste (NZ) pirmą kartą operatyviai įpylė sunkiąsias suslėgto vandenilio (LH₂) talpas, pagamintas specialiai orlaiviams. Vietos įmonė Fabrum su partneriais (AMSLaero, Stralis) įdiegė unikalią LH₂ infrastruktūrą (liudytojo bakų, dujų generatorių ir refueler’ių sistemą) – dabar pradedami bandymai skraidančiais prototipais, įskaitant AMSL Aero hibridinį eVTOL „Vertiia“ su vandenilio varikliu. Šis demonstravimas rodo, kad vandenilis tikrai gali tapti aviacijos kuro ateitimi Australazijos regione.
Lapkričio pradžia: Etihad Airways pristatė keturis naujus reguliarius reisus iš Abu Dabio: Tunisas (Lapkričio 1 d., 3×/sav.), Hanojus (Lapkričio 2 d., 6×/sav.), Čiangmajus (Lapkričio 3 d., 4×/sav.) ir Honkongas (Lapkričio 3 d., 5×/sav.). Šie maršrutai – didžiausias vienu metu paleidžiamas Etihad plėtimasis per vieną mėnesį – grąžina jungtis į Šiaurės Afriką ir Aziją (būtent, Hanojus ir Chiange mai naujos Azijos kryptys) ir stiprina Etihad padėtį globalioje rinkoje. Visos naujos trasos didina Abu Dabio ryšius su pasauliu ir atspindi aviakompanijos plėtros strategiją.
Lapkričio 19 d. Kinų gamintojas EHang atliko pirmuosius pilotą neturinčius miesto eVTOL skrydžius Kataro sostinėje Doha. Mėginimo skrydžiu pavyko susieti Dohos uostą su Katara Kultūros kaimu (per 8 min. skrydį), vykdant „porašo“ UAM (urban air mobility) bandymus. Tai pirmas sėkmingas panašus skridimas Vidurio Rytuose ir žingsnis arčiau oro taksi paslaugų įgyvendinimo regione.
Lapkričio 19 d. Emirates pasirašė kontraktą dėl dar 8 naujų Airbus A350-900-ų. Tai papildys bendrovės parką iki 160 šių orlaivių – daugiau nei bet kurios kitos aviakompanijos pasaulyje. Tuo pat metu Emirates paskelbė aktyviai plėsti SAF tiekimą: aviakompanija sieks padidinti tvaraus kuro atsargas, įgyvendindama dekarbonizavimo strategiją ir bendradarbiaudama su kuro gamintojais bei investuotojais.
Lapkričio 27 d. JAV eVTOL bendrovė Archer pasirašė memorandumą su Saudo Arabijos „Taikos projektų fondais“ (THC/PIF) ir Red Sea Global valdyba išbandyti savo „Midnight“ skraidytuvą turizmo zonose. Projektas apims eksperimentinę „smėlio dėžės“ zoną šalyje, skirtą inovacijoms; Archer įgyja galimybę integruoti elektrinius vertikalius keltis ir leistis (eVTOL) orlaivius į būsimus Saudo Arabijos turizmo ir infrastruktūros projektus pagal Vision 2030 planą.
Šaltiniai: Reuters, FAA, EASA, ICAO, aviacijos naujienų portalaiairlinegeeks.comairlinegeeks.comlongbeach.govreuters.comfaa.govfaa.govfaa.govairserviceone.comairserviceone.comvisit-latin-america.comvisit-latin-america.comvisit-latin-america.comvisit-latin-america.comvisit-latin-america.comaerospaceglobalnews.comaviation24.becop30.brnewsroom.lufthansagroup.comnewsroom.lufthansagroup.comreuters.comreuters.comreuters.comaaminternational.comaaminternational.comainonline.comainonline.cometihad.cometihad.comenergycapitalpower.comttgasia.comttgasia.comttgasia.comtravelandtourworld.comtravelandtourworld.comtravelandtourworld.comairnewzealandnewsroom.comairnewzealandnewsroom.comthedriven.iothedriven.io