Lėktuvo sutikimo ir išlydėjimo organizavimas, duomenų perdavimas įgulai, išorinė apžiūra, orlaivių antžeminio aptarnavimo įrangos paruošimas, signalas lėktuvui išvykti iš pakilimo tako – dalis pareigybių, už kurias atsakingi keleivių nepastebimi, orlaivių antžeminio aptarnavimo komandos rampos agentai.
Lėktuvo sutikimo ir išlydėjimo organizavimas, duomenų perdavimas įgulai, išorinė apžiūra, orlaivių antžeminio aptarnavimo įrangos paruošimas, signalas lėktuvui išvykti iš pakilimo tako – dalis pareigybių, už kurias atsakingi keleivių nepastebimi, orlaivių antžeminio aptarnavimo komandos rampos agentai. Anot, antžeminio orlaivių aptarnavimo bendrovės „Litcargus“ mokymų instruktoriaus Artūro Cycarevo, tai ypatingo atidumo, sklandžios komunikacijos ir greitos reakcijos reikalaujantis darbas.
Pirmi sutinka lėktuvus, paskutiniai juos išlydi
Pasak „Litcargus“ mokymų instruktoriaus, sklandus lėktuvų nusileidimas ir pakilimas priklauso ne tik nuo pilotų – didelį vaidmenį atlieka ir orlaivių antžeminio aptarnavimo darbuotojai, kurie tam ruošiasi bei specialiai mokosi 2-3 mėnesius. Kaip sako A. Cycarevas, tai vieni svarbiausių ir daugiausiai funkcijų atliekančių darbuotojų, apie kuriuos dažnas keleivis ne tik nesusimąsto, bet ir jų nepastebi.
„Rampos agentai perduoda informaciją įgulai apie keleivius, krovinius, paštą. Atlieka bagažo, siuntų iškrovimo, pakrovimo, krovinių ir bagažo tvarkytojų koordinavimo ir patikros darbus. Atidžiai vykdo vizualinę orlaivio apžiūrą prieš ir po skrydžio, ieškodami defektų, tikrina, ar ant korpuso nėra pažeidimų. Pasirūpina ir elektros maitinimu, kuro papildymu, kad orlaivis turėtų pakankamai degalų būsimam skrydžiui. Taip pat, jie yra paskutiniai asmenys, asistuojantys ir naviguojantys įgulai, kad orlaivis galėtų pajudėti iš aikštelės, ruošiantis pakilti į orą“, – sako jis.
Sklandi komunikacija – svarbiausia
Kaip teigia A. Cycarevas, šiame darbe sklandus informacijos perdavimas įgulos nariams, dispečeriams, laipinimo agentams ir kitiems komandos nariams yra svarbiausias veiksmas, užtikrinantis, kad kiekvienas orlaivio aptarnavimo procesas vyktų laiku, saugiai ir be keblumų.
„Rampos agentai komunikuoja per raciją. Sutartiniai žodiniai signalai dažniausiai naudojami bendraujant su įgula ir apima tokias komandas, kaip variklio užvedimas, įrangos pakėlimas, nuleidimas ar gaisro pavojus. Be žodinių signalų, svarbūs ir vizualiniai ženklai, kad procesai būtų atlikti laiku. Pavyzdžiui, pakeltas nykštys reiškia patvirtinimą, o delnais suformuota „T“ raidė – nurodymą prijungti elektros kabelį. Pastarieji naudoja ir šviečiančias lazdeles tiek dieną, tiek naktį, kad informacija būtų aiškiai perduodama net prasto matomumo sąlygomis. Tai leidžia užtikrinti sklandų lėktuvo aptarnavimą ir saugų bendradarbiavimą tarp komandos narių“, – sako mokymų instruktorius.
Tarp darbo privalumų ir šypseną keliančios situacijos
Pasak mokymų instruktoriaus, dėl minėtų atsakingų pareigybių, rampos agento darbas reikalauja nemažai disciplinos, o ji ypač būtina greitam orlaivių aptarnavimui.
„Pagrindinis iššūkis, su kuriuo dažniausiai susiduria rampos agentai – laiko trūkumas. Vieną orlaivį aptarnauti vidutiniškai užtrunkama apie 30 min. Pasitaiko atvejų, kuomet procesus sustabdyti gali ir ekstremalios oro sąlygos, lietus, snygis arba techniniai trikdžiai, o tai gali turėti įtakos skrydžių vėlavimams“, – teigia jis.
Anot mokymų instruktoriaus, įveikti iššūkiai ar patirtos šypseną keliančios situacijos – vieni privalumų, praskaidrinantys ne tik nuotaiką, bet ir skatinantys įvertinti atliekamų pareigų svarbą: „Yra tekę liudyti atvejį, kuomet keleivis, supainiojęs skrydžių laiką, pats išbėgo į peroną ir skuodė kelis šimtus metrų iki lėktuvo, manydamas, kad dar gali suspėti į skrydį, nors iki jo dar apstu laiko. Tokiais atvejais svarbu ne tik užtikrinti saugumą, bet ir veikti taip, kad nebūtų trikdomi kiti procesai. Vis dėlto didžiausias pasididžiavimo jausmas užplūsta tuomet, kai darbas būna atliktas laiku, saugiai ir be nesklandumų, o visu tuo pasirūpinti – pagrindinė pareiga“, – sako A. Cycarevas.
„Litcargus“ jau daugiau nei 30 metų Lietuvoje teikia orlaivių antžeminio aptarnavimo paslaugas Vilniaus ir Kauno oro uostuose. Bendrovės veiklą 79 proc. sudaro orlaivių antžeminis aptarnavimas, 19 proc. krovinių pervežimas, o 2 proc. kita veikla. Šiuo metu bendrovėje dirba 396 darbuotojai, o iki vasaros jų gretas planuojama išplėsti.