Garsus ir ginkluotas Juodasis sakalas (3)

Sraigtasparnis „Black Hawk“ priskiriamas aviacijos šedevrams. Karinės tarnybos pradžia yra 1979 metai, ir tęsis iki 2070 metų. Tiek retrospektyvoje, tiek perspektyvoje, žinoma, galima būtų „Black Hawk“ pristatyti ir pompastiškai. Tačiau paprasčiausiai apžvelkime, koks „Black Hawk“ yra šiandien – karinės tarnybos šimtmečio viduryje.

Geometrija, komponuotė, charakteristikos

„Sikorsky S-70i Black Hawk“ pagrindinio sraigto diametras yra 16,36 m. Pagrindinio sraigto sukimosi plokštuma – 2,87 m nuo žemės, o prie mažų apsukų sumažėja iki 2,35 m. Skaičiai svarbūs žinoti įsilaipinant ir išsilaipinant iš „Black Hawk“, arba pakraunant/iškraunant sraigtasparnio krovinį.

Oficialus tuščio sraigtasparnio svoris, skelbiamas „S-70i“ reklaminiuose prospektuose – 5347 kg. Maksimalus kilimo svoris 9997 kg, maksimalus kilimo svoris su kroviniu, pakabintu išorėje – 10658 kg. Standartinė degalų bakų talpa yra 1362 litrų. Maksimalus skrydžio nuotolis 463 km, maksimalus greitis 361 km/val., ekonominis kreiserinis greitis 250 km/val. Sraigtasparnio ilgis yra 19,76 m, aukštis 5,33 m, plotis 4,37 m. Pilonų mostas, kurie atskirai montuojami ginkluotės arba papildomų pakabinamų degalų bakų tvirtinimui, bendrą sraigtasparnio plotį padidina iki 6,4 metrų.
Krovininės kabinos tūris yra 11,22 kubinių metrų, plotas 8,18 kvadratinių metrų. Kabinos plotis 2,14 m, aukštis 1,37 m, ilgis 3,84 m. Šios kabinos geometrinės charakteristikos išlieka ir kitose Juodojo sakalo modifikacijose. Pavyzdžiui „Firehawk“ variante, kuris gali gabenti iki 12 gaisrininkų, evakuoti žmones iš gaisraviečių bei gaisrinės įrangos pervežimui.

Sraigtasparnis turi dvi pilotų kabinos duris ir dvi krovinines duris, o taip pat du kulkosvaidininkų (įgulos šaulių) langus. Abiejų pilotų darbo vietas saugo sraigtasparnio šarvų komponuotė. Be dviejų pilotų ir dviejų šaulių krėslų papildomai gali būt sumontuota 12-13 krėslų pėstininkams. Jų vietas saugo šarvuotos sraigtasparnio grindys. Tačiau sraigtasparnio skrydžių vykdymo instrukcija perspėja: nelaikyti skrydyje jokių daiktų po visais sraigtasparnio krėslais – avarinio smūgio į žemę metu, kas yra ne išimtis mūšiuose, šie daiktai gali rimtai sužeisti skrendančiuosius. Jei smūgis siekia 10 G perkrovą – automatiškai suveikia priešgaisrinės sraigtasparnio sistemos variklių skyriuose. Šiaip instrukcijos nerekomenduoja pilotams „liesti žemę“ tūpimo metu didesniu nei 1,8 m/s greičiu.

Galinio sraigto diametras yra 3,35 m ir jo sukimosi plokštuma yra pasvirusi 20 laipsnių kampu. Tai yra svarbus aspektas – iš kovinės mašinos kabinos atsitiktinai ar suplanuotai išmetant daiktus – jie galiniu sraigtu neįsiurbiami, o nupučiami. Įvykus nekokybiškam kovinės raketos startui, kai raketa skrieja ne pirmyn, o sąlyginai atgal – galinis sraigtas taip pat jos neįsiurbia, arba nupučia. Koviniams sraigtasparniams, kurių galinis sraigtas stovi statmenai – tokie atvejai baigiasi fatališkai – sraigtasparnis „pats save numuša“. Nors ir nenorint kritikuoti rusiškų „MI8/17/24“ – būtina pažymėti, kad jie turi ir būtent šį, katastrofinėmis pasekmėmis matuojamą trūkumą – praktikoje neretai sraigtasparnis „pats save numuša“ vien tik dėl nekokybiško valdomos ar nevaldomos raketos starto. Juodajam sakalui dėl panašių aplinkybių instrukcijos riboja pakabinamų degalų bakų numetimo maksimalius horizontalaus skrydžio ir vertikalius žemėjimo greičius.

Sraigtasparnis gali būti sukomplektuotas su net keturiais, ant pilonų pakabinamais 870 litrų talpos bakais. Tai netrukdo pėstininkų ar kitų keleivių įlaipinimui ir išsilaipinimui, tad bakų numetimas rekomenduojamas tik ypatingais atvejais. Tačiau, jei bakai pakabinti išoriniuose pilonų pakabos taškuose – draudžiama naudoti šoninius M60D kulkosvaidžius. Montuoti 1700 litrų talpos papildomus degalų bakus reikalingas atskiras Karo aviacijos inspekcijos institucijos leidimas.

„Sikorsky S-70i Black Hawk“ pagrindinė važiuoklė – priekinė, su galiniu ratuku. Važiuoklės provaža  2,71 m, važiuoklės bazė 8,82 m. Daugelis pilotų skraidę lėktuvais „Wilga“ ar „An-2“ žino tokios važiuoklės (su galiniu ratuku) ypatumus. Koviniam sraigtasparniui šie ypatumai yra privalumas. Pirmiausia negresia pavojus ekstremalioje situacijoje „nulaužti“ priekinius ratukus, o užpakalinio ratuko lūžimas niekad nesukelia katastrofinių pasekmių. Sraigtasparnis manevringas tiek ant žemės, tiek mažuose aukščiuose, kai važiuoklė dalinai liečia žemės paviršių. Važiuoklės ypatumas leidžia kilti visomis kryptimis. Be daugelio kitų dinaminių privalumų, leidžiančių sutaupyti sekundžių dalis evoliucijose arti žemės, kas ypač svarbu mūšio sąlygomis – svarbiausia, kad įgula mato pro „Black Hawk“ kabinos langus pagrindinės važiuoklės ratus – sudėtingi žemės, ar kito kieto paviršiaus lietimai sraigtasparnio važiuokle pilotams tampa daug paprastesni. Žinoma, važiuoklė turi ir elektronines pilotų informavimo sistemas: liečia žemę, neliečia, kokiu svoriu liečia, ar koks važiuoklės atstumas nuo žemės. Taip pat tokia važiuoklė turi privalumų manevruojant ant klampaus paviršiaus, pavyzdžiui, smėlio ar šlapios dirvos. Kiti koviniai sraigtasparniai „su priekiniais ratukais“, pvz., jau paminėti „MI8/17/24“, tokio privalumo neturi. Apsisukti Juodajam sakalui, jei vienas pagrindinės važiuoklės ratas tvirtai liečia žemę, reikia 12,7 m spindulio erdvės. Tačiau tai yra daug mažiau už viso sraigtasparnio ilgį.

Sraigtasparnis gali nusileisti ir negiliuose vandens telkiniuose. O kai reikia iš vandens vėl pakilti – važiuoklės ypatumai vėl padeda pilotams. Taip pat tokia važiuoklės komponuotė leidžia nepavojingai paliesti žemę su uodega didesne jėga – visas Juodojo Sakalo korpusas nesideformuoja, o galinti atsirasti sraigtasparnio nedrausminga skrydžio evoliucija yra lengvai pilotų suvaldoma.  Dėl šios ypatybės pagrindinis Juodojo sakalo sraigtas sukasi tik 7,1 cm atstumu nuo galinio sraigto sukimosi plokštumos. Ir tai yra pakankamai saugus atstumas, kad visais sraigtasparnio skrydžio ypatingais ir net avariniais atvejais abiejų sraigtų mentės nesusikirstų.

Šiandien Juodojo sakalo pagrindinio sraigto mentės turi efektyvius wingletus ir yra padidinto pločio. Tai užtikrina didelę traukos atsargą visame aerodinaminių Juodojo sakalo charakteristikų diapazone. Dėl šios priežasties sraigtasparnyje šiandien montuojami ir žymiai padidintos galios „General Electric“ varikliai T700 GE-T701D.

Juodojo sakalo standartinė įranga ir servisas

Kartu su rusišku „Mi-8“ mūsų kasdienę šnekamąją ir spaudos kalbą papildė žodis „universalus“. Teigti, kad žodis kilęs kaip ir mūsų naudotas kadaise „univermagas“ ar „universalinė parduotuvė“ – gal ir nebūtų tikslinga, tačiau su prasidėjusiais Juodųjų sakalų skrydžiais Lietuvoje – turėtume ieškoti ir tikslesnio lietuviško žodžio „Black Hawk“ sraigtasparnio apibūdinimui. Angliško „utility“ vertimas šiandien yra „utilitarus“, trumpinio „utilus“ nėra. „Multi-role“ ir „multi-purpose“ lietuviškai skambėtų „daugiafunkcinis“, bet ir šiais abiem atvejais anglų kalboje sraigtasparnis yra „utility“, t. y. „utilitarus“, „utilus“.

Standartinę, bei papildomą „Sikorsky S-70i“ įrangą, gamintojas plačiai skelbia savo reklaminiuose prospektuose – tad pateikiame dvi lenteles. Lentelė 1 supažindina su standartine sraigtasparnio įranga, būtina atlikti skirtingo lygmens misijas: nuo „utilitarių“ iki sudėtingų „daugialypių“ misijų, o lentelė 2 detalizuoja šių misijų užduotis ir iliustruoja, kokios konfigūracijos turi būti sraigtasparnis šias misijas atlikti. Taigi Juodasis sakalas nėra „universalus“, o pateikiamos lentelės iliustruoja konkrečiai reikiamą montuoti įrangą, kad „utilitarinę“ misiją praplėsti (kurios taip pat „universalia“ nepavadinsi).

Reiktų paminėti ir įrangą, kurios kariniam eksportui šiandien yra reikalingas atskiras JAV Valstybės departamento leidimas, tai įranga, priskiriama karinei.

• Greito išorinių trosų suvyniojimo išvyniojimo sistemos komplektas „Fast Rope Insertion-Extraction System“ (FRIES) – skirtas SOP karių ar kitų aeromobilių jėgos struktūrų pajėgoms desantuotis ir evakuotis.
• Radar warning system (RWS) arba Radar signal detecting set (RSDS) – sistema informuoja, kada ir kaip Juodasis sakalas yra apšviestas priešininko radarų, ar priešininko raketų radiolokacinių taikiklių. Informacija pateikiama prietaisų lentoje, atitinkamas garsinis signalas sugeneruojamas ir į pilotų ausines. Įskrendant į priešo zenitinių galimybių zonas, reikia nepamiršti šios sistemos įjungti, nes visapusiškai sistema aktyvuojasi tik po 1 minutės. Sistema jautri – įjungiant reikia įsitikinti, kad bet koks žemės radaras yra toliau 55 metrų, o aeroradarai, kurių paskirtis veikti ore (pvz., kitų orlaivių raketų) – ne arčiau 5 metrų.
• Missle/laser warning system – raketų/lazerių perspėjimo sistema. Reaguoja į raketų aeroradarų ir aerolazerių signalus, jei Juodasis sakalas atsiduria jų „taikiklyje“.
• Chaff and flare dispenser – šiluminių raketų (panašių į signalines) paketai. Valdoma iš pilotų kabinos, rankinių būdu. Jei pirma neiššauna, sekančios raketos startas vyksta po 75 milisekundžių, jei ir ši neindentifikuojama kaip iššovusi – trečia startuoja po 75 milisekundžių taip pat. Sutrikus trijų raketų startui – sekančią salvę reikia aktyvuoti vėl rankiniu būdu.
• IR countermeasures – ifraraudonųjų spindulių trikdžių sistema skirta klaidinti priešininko raketoms su šiluminėmis galvutėmis. Į veikiančią sistemą negalima žiūrėti ilgiau 1 minutės, o aptarnavimo metu įsitikinti kad ji atvėsusi. Žemėje sistema turi būt išjungta, nes jau paminėtos „Chaff and flare dispenser“ sistemos raketa gali iššauti ir automatiškai.
• Hover Infrared Suppressor System (HIRSS) – šiluminio spinduliavimo slopinimo sistema.
• SATCOM – sistema skirta dirbti su Wideband SATCOM, MILSATCOM, MILSTAR ir kitomis karinių satelitų girliandomis.
• HF Radio – tai specialiai karinių sraigtasparnių parkui skirtos skaitmeninio ryšio stotys taktinei komunikacijai.
TACAN – taktinė navigacinė sistema. Dirba panašiai, bet tiksliau už civilinės aviacijos VOR/DME sistemas.
• TCAS (traffic alert collision avoidance system) – karinio orlaivių parko eismo identifikavimo ir susidūrimų vengimo sistema.
• Communication security – ryšio apsaugos priemonės, pvz., AN/ARC-231, AN/ARC-210, AN/ARC-220 ir  AN/ARC-201D radijo stotys.
• Digital data link – šia sistema užtikrinamas karinės paskirties aukšto dažnio ir didelio greičio skaitmeninis ryšys tarp kovinių vienetų.
• Armored floor – sraigtasparnio grindų balistinė apsauga.

Sraigtasparnio servisą gamintojas teikia 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę, 365 dienas per metus. Naudojamos nuotolinės avangardinės elektroninės skaitmeninės sistemos: Helotrac 2X Maintenance Management Tool, Integrated Vehicle Health and Usage Monitoring System, Interactive Electronic Technical Manuals (IET MS). Tai sutaupo laiko, logistikos elementus apskaičiuoja kompiuteriai, o svarbiausia, sutaupo tonas rašomojo popieriaus, kurio trūkumu skundžiasi visos pasaulio Gynybos ministerijos.

Kulkosvaidžiai

Dalis Juodojo sakalo ginkluotės.

Sraigtasparnyje gali būti sumontuoti du M60D kulkosvaidžiai, šauliui kairėje ir dešinėje. Pritvirtinti kulkosvaidžiai šaudymui gali būti palenkiami: į viršų 1,5 laipsnio, žemyn 70 laipsnių, į priekį 85 laipsnius, atgal 75 laipsnius. Leidžiama naudoti amunicija yra: 7,62 mm: NATO M59, Ball; 7,62 mm: NATO M61, Armor pierce; 7,62 mm: NATO M62, Tracer; 7,62 mm: NATO M63, Dummy; ir 7,62 mm: NATO M80, Ball.

General Electric M134 Minigun – šešiavamzdis kulkosvaidis, naudojantis taip pat NATO 7,62 mm amuniciją.

Trivamzdis GAU-19/A/B kulkosvaidis, naudojantis 12,7 mm NATO amuniciją. Vienvamzdis FN M3M (GAU-21) kulkosvaidis, naudojantis 12,7 mm NATO amuniciją. Šie kulkosvaidžiai gali būti pakabinami ir ant pilonų, šaudymui sraigtasparnio skrydžio kryptimi.

Hellfire 

Gamina „Lockheed Martin“, „Boeing“ ir „Northrop Grumman“. Preciziškai valdoma raketa, kurios kovinis nuotolis yra nuo 500 m iki 11 km. Raketos ilgis 1,6 m, diametras 17,8 cm, svoris iki 49 kg. Greitis iki 445 m/s, kas prie žemės sudaro 1,3 Macho. Tad ne klaida, Hellfire priskirti viršgarsiniam ginklui. Vienos raketos kaina – iki 120 tūkstančių USD. Politiniame folklore raketos „AGM-114 HELLFIRE“ priskiriamos „šimtatūkstantinės vertės „bomboms“, naudojamoms prieš 100 dolerių vertės palapines“. Raketomis ginkluojami sraigtasparniai, lengvi SOP lėktuvai ir didesni koviniai bepiločiai orlaiviai. Valdymas lazerinis. AGM-114K modifikacija skirta kovai su šarvuota technika, AGM-114M naudojama prieš nešarvuotus taikinius. AGM-114N skiriama miestų pastatams, bunkeriams, radarų aikštelėms, tiltams. Longbow HELLFIRE (AGM-114L) yra precizinė prieštankinės paskirties raketos modifikacija, kurios valdymas ne lazerinis, o vykdomas milimetrinio diapazono aeroradaru. Ar Hellfire raketa priklauso madingai ginkluotės šeimai „iššauk ir pamiršk“ ? „Taip“, galima taip parašyti ir „pamiršti“.

Raketa tobulinama Lockheed Martin (Ocala, FL), raketos varikliai ir kovinės galvutės gaminamos Alliant Techsystems (Rocket City, WV), raketos valdymo sistemos Moog Inc. (Salt Lake, UT), o raketos paleidimo sistemos ir komponentai gaminami  L-3 Communications (Chicago, IL)

Hydra 70

Viena AGM-114 Hellfire ir keturios Hydra 70 M261. (Dammit, Wikimedia)

Nevaldoma raketa Hydra 70, tokia kokia yra šiandien, aviacinėje ginkluotėje jau tampa nebeperspektyvi. Pakabinamuose raketų paleidėjų konteineriuose talpinama 7 arba 19 raketų.

Raketos yra 70 mm skersmens, ilgis nuo 1,39 m iki 1,79 m. kiekvienos raketos svoris 10-12 kg. Kovinis nuotolis 0,3 – 8 km.

Viso Juodasis sakalas gali būt apginkluotas net septyniasdešimt šešiomis Hydra 70 raketomis. „Lockheed Martin“ vysto šios raketos valdomą variantą. Raketa liktų tokių pat gabaritų, tačiau kovinės galimybės būtų artimos Hellfire.

Volcano

Minavimo sistema Volcano montuojama sraigtasparnyje vadinama „heliborne“. „Black Hawk“ yra vienintelis sraigtasparnis pritaikytas gabenti Volcano. Minų paskleidimo valdymas vykdomas iš pilotų kabinos, be papildomo personalo. Pilotai nustato ir minų susinaikinimo laiką – 4 valandos, 48 valandos, 15 dienų. Prietaisai indikuoja turimų minų skaičių. „Black Hawk“ per 17 sekundžių gali užminuoti 1 kilometro ruožą, paskleidžiant 930 minų. 

Nusiginklavimo procedūros

XX a. antroje pusėje, grįžtant dideliam kiekiui JAV kovinių sraigtasparnių iš karų, „Bell Helicopters Textron“ turėjo susitarimą su Federaline aviacijos administracija, kad nebereikalingi „valstybiniai“ sraigtasparniai neplūstels į JAV Civilinių orlaivių registrą. XXI a. pradžioje, susikaupus dideliam kiekiui naudotų kovinių „Black Hawk“ – taikoma kita filosofija. Buvę kariniai Juodieji Sakalai parduodami civilinei rinkai. Bet ... apsiginkluoti Juodasis Sakalas gali per tris valandas, tačiau jį „nuginkluoti“ reikia net trijų savaičių ar net mėnesių, kad taptų „civilinis“. Išmontuojama labai daug ginkluotės valdymo ir kitų kovinės paskirties elementų. Tik tada JAV valstybinės institucijos juos pateikia civiliniams vartotojams aukcionuose.

(Bus daugiau)