Lietuvoje atnaujinama civilinės aviacijos priežiūros sistema – taip siekiama išlaikyti aukštus skrydžių saugos rodiklius ir sukurti profesionalią, inovatyvią, į verslo poreikius orientuotą sistemą. Nuo 2019 m. sausio 1 d. nebelieka biudžetinės įstaigos Civilinės aviacijos administracijos (CAA), kurios funkcijos perduodamos dviem kitoms transporto sektoriaus įstaigoms.
„Atnaujinta civilinės aviacijos priežiūros sistema sudarys sąlygas į šį sektorių pritraukti aukštos kvalifikacijos specialistus, teikti daugiau inovatyvių, į verslo poreikius orientuotų paslaugų bei užtikrinti tvarų finansavimo modelį, leidžiantį taupyti valstybės biudžeto lėšas“, – sako susiekimo ministras Rokas Masiulis.
Naujosios agentūros veiklą skrydžių saugos srityje, kaip iki šiol CAA, ir toliau kontroliuos Europos saugios aviacijos agentūra (EASA).
Reorganizuojama CAA bus prijungta prie Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA), jai pavedant dalį iki šiol CAA vykdytų aviacijos valstybinio valdymo funkcijų, tokių kaip valstybės atstovavimas tarptautinėje aviacijos bendruomenėje, civilinės aviacijos inspektavimas, teisėkūra, administracinių sankcijų skyrimas, keleivių teisių apsauga, aviacijos triukšmo valdymas ir oro vežėjų finansinė priežiūra. Šias funkcijas perdavus LTSA, toliau bus vykdoma veikla ir teikiamos tos pačios paslaugos, tačiau naudojant mažiau resursų.
Didžioji dalis CAA atliekamų funkcijų, t. y. techninės-ekspertinės civilinės aviacijos priežiūros paslaugos (licencijavimas, sertifikavimas, auditavimas) perduodamos vykdyti Susisiekimo ministerijai pavaldžiai veiklą pradedančiai VšĮ Transporto kompetencijų agentūrai (buvusi VšĮ Kelių ir transporto tyrimo institutas). Naujosios agentūros veiklą skrydžių saugos srityje, kaip iki šiol CAA, ir toliau kontroliuos Europos saugios aviacijos agentūra (EASA). Tai užtikrins aukštus skrydžių saugos rodiklius ir paslaugų atitiktį Europos Sąjungos reikalavimams.
Vienas iš reformos tikslų yra užtikrinti „vartotojas moka“ principą, todėl VšĮ Transporto kompetencijų agentūros aviacinė veikla bus finansuojama išimtinai iš pajamų, gautų už aviacijos subjektams teikiamas paslaugas. Įstaiga teiks paslaugas ir tarptautinėje aviacijos paslaugų rinkoje. Jos veiklai finansuoti iš esmės nebus naudojamos valstybės biudžeto lėšos, todėl įstaiga bus suinteresuota teikti kokybiškas, efektyvias ir į naudotojų poreikius orientuotas aviacijos priežiūros paslaugas.
Pažymėtina, kad iki šiol didžioji dalis aviacijos priežiūros paslaugų buvo finansuojamos naudojant valstybės biudžeto lėšas, nors aviacijos pramonė Lietuvoje auga sparčiai ir yra pasirengusi mokėti už teikiamas priežiūros paslaugas tiesiogiai, kaip yra daugelyje Europos šalių.
Toks pertvarkos modelis pasirinktas įvertinus Jungtinės Karalystės ir Airijos civilinės aviacijos priežiūros institucijų veiklos modelius bei geriausius Lietuvos viešajame sektoriuje veikiančių įstaigų pavyzdžius. Planuojama reorganizacija leis sumažinti valstybės tarnautojų skaičių apie 40 etatų ir taupyti valstybės biudžeto lėšas. Vietoje šiuo metu CAA išlaikyti metams skiriamų 460 tūkst. eurų jos LTSA perduodamoms funkcijoms vykdyti pakaks apie 220 tūkst. eurų, o Transporto kompetencijų agentūrai perduodamoms funkcijoms vykdyti – apie 60 tūkst. eurų, taip sutaupant apie 180 tūkst. eurų per metus.