„Boeing“ ėjimas prieš „Airbus A220“: amerikiečiai perima „Embraer“ komercinius orlaivius

„Boeing“ priklausys net 80 % „Boeing-Embraer“ bendrovės akcijų

Kai „Airbus“ perėmė „Bombardier CSeries“ programą, „Boeing“ turėjo pergalvoti savo tolesnius ėjimus. Šis globalus žaidimas šachmatais tarp dviejų didžiausių lėktuvų gamintojų tiesiog neišvengiamai turėjo įtraukti ir brazilų „Embraer“. Juk būtent „E-Jet-E2“ yra tiesioginis „Airbus A220“ pavirtusio „CSeries“ konkurentas. Ir dabar „Boeing“ ir „Embraer“ sandoryje jau dedami paskutiniai taškai – nors nebuvo lengva, „Embraer“ komerciniai lėktuvai atsidurs po „Boeing“ sparnu.

„Bombardier CSeries“ buvo tikras koziris kanadiečių gamintojo rankoje. Mažas, praktiškas, patogus ir, svarbiausia, nedaug degalų sudeginantis regioninis lėktuvas traukte traukė pirkėjus. Dar daugiau – kai kuriais atvejais „CSeries“ tapo rimtu konkurentu ne kam kitam, o „Boeing 737 MAX 7“. Amerikiečių gamintojas į tai pažiūrėjo rimtai ir pabandė išstumti „CSeries“ iš JAV rinkos. Protekcionistinė politika kišo pagalius į naujausio „Bombardier“ keleivinio lėktuvo sparnus, tačiau viskas apsivertė, kai programą perėmė „Airbus“. „CSeries“ jau yra pervadintas į A220, Alabamoje statoma nauja gamykla, o amerikiečių oro linijos reiškia vis didesnį susidomėjimą šiuo regioniniu lėktuvu.

„Boeing“, aišku, taip lengvai nepasiduos – tiesiog neturi kito pasirinkimo. „AirInsight“ prognozuoja, kad per 20 metų A220 gali užimti ir 55-60 % regioninių 100-150 vietų lėktuvų rinkos. Tai reiškia, kad „Boeing 737 MAX 7“, „Airbus A319“, „Embraer E190-E2“, E195-E2, galimi nauji „Mitsubishi“ ir „Comac“ orlaiviai dalintųsi likusius 40-45 %. Tikėtina, kad tokios prognozės yra šiek tiek perdėtos, tačiau bet kuriuo atveju „Boeing“ negali ignoruoti akivaizdaus „Airbus“ pranašumo regioninių lėktuvų rinkoje. Taigi, „Boeing“ nusprendė įsigyti „Embraer“ komercinių lėktuvų diviziją. Sprendimas buvo akivaizdus, tačiau jo vykdymas – labai sudėtingas.

„Boeing“ kelias į „Embraer“

Pagal dydį brazilų „Embraer“ yra trečias lėktuvų gamintojas pasaulyje po „Boeing“ ir „Airbus“.  „Embraer E-Jet“, kuris yra šiek tiek panašus į dabartinį A220, pirmam skrydžiui pakilo dar 2002 metais. Kurį laiką tai buvo regioninių lėktuvų etalonas, tačiau 2010 metais kompanija turėjo reaguoti į besikeičiančią situaciją rinkoje. „Bombardier CSeries“ programa jau judėjo link pirmųjų skrydžių, „Airbus“ pristatė atnaujintą „A20Neo“ šeimą su 124 vietų A219 versija, o „Boeing“ patobulino nesenstantį lyderį 737, paleisdama „737 MAX“ šeimą. Taigi, „Embraer“ irgi ėmėsi darbo ir jau 2016 metais pirmam skrydžiui pakėlė pirmuosius antrosios „E-Jet“ kartos prototipus.

„Embraer E-Jet-E2“ turėtų būti rimtas A220 konkurentas (Robert Frola, Wikimedia).

„Embraer E-Jet-E2“ yra rimtas konkurentas A220 šeimos orlaiviams, tačiau tuo pačiu gali atsiriekti ir dar vieną dalį „Boeing 737 MAX 7“ pardavimų. Nors „Bombardier“ susidūrė su gamybos sunkumais, „Embraer“ yra didesnis ir pajėgesnis gamintojas. Todėl „Boeing“ jau kelerius metus buvo labai suinteresuota „Embraer“ komercinių lėktuvų įsigijimu. Brazilų kompanijos savininkai domėjosi šiomis investicijomis, tačiau patvirtinti tokį sandorį yra labai sunku dėl Vyriausybei priklausančių akcijų.

Pirmą kartą garsiai apie „Boeing“ investicijas į „Embraer“ imta kalbėti 2017-ųjų gruodį. Abi kompanijos buvo suinteresuotos sandoriu, tačiau reikėjo ir Brazilijos vyriausybės pritarimo. „Embraer“ kadaise buvo valstybinė kompanija. 1994 metais įvykusi privatizacija neabejotinai išgelbėjo „Embraer“ nuo bankroto, tačiau Vyriausybė išsaugojo veto teisę, kuria tada 2017-ųjų pabaigoje ir pasinaudojo.

Tuo metu aš buvau Brazilijoje. Kalėdinio laikotarpio žinias stelbė pranešimai apie galimą „Embraer“ pardavimą „Boeing“. Politikai reiškė nuogąstavimus, kad taip būtų atskleistos „Embraer“ karinių orlaivių paslaptys, todėl nukentėtų Brazilijos karinė pramonė. Tuo metu prezidento pareigas ėjęs Michelas Temeras net nesileido į kalbas – „Boeing“ negali tiesiog nusipirkti „Embraer“ ir vėliau daryti ką panorėjusi. Kiti politikai nuogąstavo, kad sandoris šaliai kainuotų darbo vietas, o perspektyvaus „Embraer E-Jet-E2“ gamyba būtų iškelta į JAV. Tačiau ekspertai pastebėjo, kad Vyriausybės nepritarimas neužkerta kelių „Boeing“ ir „Embraer“ ryšiams – kompanijos gali sukurti bendrą įmonę, kuriai ir atitektų komercinių orlaivių divizija. Būtent tokį sprendimą geriausiais teisininkais apsiginklavusios kompanijos ir priėmė.

Iš karto buvo apibrėžti būsimos bendros kompanijos apmatai. „Boeing“ atitektų didžioji akcijų dalis, tačiau vengiant konflikto su Brazilijos valdžia „Embraer E-Jet-E2“ gamyba liktų gimtojoje šalyje. „Embraer“ inžinieriai netgi būtų kviečiami prisidėti prie „Boeing“ projektų, todėl Brazilijai tai būtų galimybė pakelti aviacijos inžinierių potencialą. 2018 metų liepą kompanijos pasirašė memorandumą, kuriame aptarta naujoji „Boeing-Embraer“ bendrovė, kurios 80 % akcijų priklausytų „Boeing“. Kitaip tariant, „Boeing“ nepirktų „Embraer“, todėl problemų su Brazilijos valdžia neturėtų kilti. Kompanijos tiesiog įkurtų naują bendrovę, į kurią „Boeing“ investuotų daugiau pinigų ir kuriai atitektų „Embraer“ komerciniai orlaiviai. Gudrybė? Taip, bet labai gerai apgalvota ir sumani.

Lėktuvai turėtų išlaikyti „Embraer“ vardą ir kilmės šalį.

Šis memorandumas kurį laiką buvo laikomas paslaptyje, tačiau rudenį netikėtai pasklido po žiniasklaidos priemones. Paaiškėjo, kad „Boeing“ investuos 3,8 milijardus dolerių, kuriuos naujoji kompanija gaus per penkerius metus. Sutartyje numatoma, kad „Boeing“ ir „Embraer“ net 10 metų negalės parduoti savo akcijų. Bendrovei atiteks visi komerciniai „Embraer“ laineriai – ERJ, „E-Jet“ ir „E-Jet-E2“. Tačiau tuo pat metu „Embraer“ išsaugos privačių verslo klasės lėktuvų ir karinių orlaivių programas (tiesa, „Boeing“ domisi ir KC-390 transporteriu, bet tai – kita istorija).

Nepaisant genialaus teisinio triuko, ir toks susitarimas Brazilijos Vyriausybei netiko. Prireikė teismo sprendimo ir naujo finansinio įmonės įvertinimo, kad bendra „Boeing“ ir „Embraer“ bendrovė būtų įkurta. „Boeing“ investicijų vertė išaugo iki 4,2 milijardų dolerių, tačiau panašu, kad Vyriausybės veto klausimas pagaliau išspręstas. Dabar laukiama tik „Embraer“ akcininkų pritarimo ir Brazilijos, JAV, Europos Sąjungos bei Kinijos institucijų išvadų apie konkurencijos standartų laikymąsi. Tikimasi, kad biurokratinės kliūtys bus įveiktos iki 2019-ųjų pabaigos.

„Boeing“ reikia „Embraer“ , o „Embraer“ reikia „Boeing“

Nors palyginimai tarp „Airbus-Bombardier“ bei „Boeing-Embraer“ sandorių yra neišvengiami, iš tiesų tai yra du skirtingi atvejai. „Bombardier CSeries“ lėktuvai buvo labai paklausūs, tačiau pati įmonė sunkiai galėjo susitvarkyti su tokia užsakymų gausa. Nemažai pastangų pareikalavo ir skverbimasis į JAV rinką. „Embraer“ yra gerokai didesnė už „Bombardier“ ir jau turėjo patirties gamindama bei labai sėkmingai parduodama pirmosios „E-Jet“  kartos lėktuvus. „Embraer“ susitarimo su „Boeing“ reikėjo ne dėl vidinių pajėgumų ribotumo, o dėl „CSeries“ pranašumo.

Kitaip tariant, jei ne „CSeries“, „Boeing-Embraer“ bendrovė tikriausiai nebūtų atsiradusi. „Bombardier“ kūrinys įnešė gyvybės į regioninių lainerių rinką, o tai yra gerai. Tačiau negalima nepastebėti ir labai paprastos realybės, prie kurios jau esame įpratę – „Boeing“ ir „Airbus“ duopolija ir toliau plečiasi.

„Embraer E-Jet-E2“ užsakymai kol kas neprilygsta A220 statistikai, bet tai gali pasikeisti, kai „Boeing“ įsitrauks į programą. Praeitų metų pabaigoje buvo galima suskaičiuoti 258 „E-Jet-E2“ užsakymus, kai A220 užsakymai jau perkopė 500 ribą. Kaip šioms programoms seksis toliau – parodys laikas.