S. Bartkus: „O, panašu, jog greito 737MAX grįžimo į dangų nebus."

Kalba netaisyta: „Praeitą savaitę Boeing 737MAX'ai visam pasaulyje buvo ground'inti ir, atrodo, kad visa šita istorija jau praeitis, nes iš žiniasklaidos viršutinių antraščių istorija pasitraukė."

„Na, bet nė velnio.

376 nauji lėktuvai lieka ground'inti Pasaulio oro uostuose.

Maža to, Boeing toliau gamina naujus: production rate yra 52 lėktuvai per mėnesį, t.y. kiekvieną dieną praktiškai pagamina po du naujus 737MAX! User acceptance lėktuvams nevyksta, t.y. aviakompanijos jų nepriima (o kodėl turėtų?). Todėl Sietle nauji lėktuvai kepami ir parkuojami. Tuoj neužteks vietos, reikės sandėliuoti kažkur kitur.

Nemanau, kad Boeing neturėtų specialistų kaip komunikuoti, manau, jie įvertino, jog tylėt apsimoka.

Komunikacijos specialistai baksnoja į klasikinį Tylenol atvejį, kaip Boeing turėtų tvarkytis su šita situacija, Boeing daugiausia tyli (nors teoriškai, JAV tai jie patys priėmė sprendimą nuground'inti 737MAX  (https://hbr.org/…/how-boeing-should-have-responded-to-the-7…)

Nemanau, kad Boeing neturėtų specialistų kaip komunikuoti, manau, jie įvertino, jog tylėt apsimoka. Klaidų pripažinimas ir mea culpa greičiausiai vestų prie to, jog būtų sunku išvengti nuostolių dengimo sąskaitų iš aviakompanijų ir kitų nukentėjusių (public kompanijų executives garsiai sako akcininkams, kad Boeing už viską sumokės; bet - jei ir mokės, toli gražu ne už viską; aviakompanijos naudotojos tikrai patirs nemažai nuostolių).

Lygiagrečiai lenda vis nauji faktai, kad dar prieš Ethiopian katastrofą ir US DOT, o tarsi ir prokurorai buvo pradėję tyrimą dėl ydingo Boeing 737MAX sertifikavimo proceso (iš tikro turbūt naudoto visiems modeliams), kuomet FAA (organizacija, kuri turi prižiūrėti ir sertifikuoti) dėl resursų trūkumo ar tingėjimo didelę dalį sertifikavimo outsource'ino... Boeingui. (https://www.newyorker.com/…/how-did-the-faa-allow-the-boein…)

Ką industrija? Kaip įprasta, sunkiau ar lengviau prisitaiko. Verslą veikia ne taisyklės, o staigūs pokyčiai. Daug ACMI lėktuvų nuomotojų netikėtai gavo neblogo biznio, skraidydami už paveiktus operatorius: pvz. lietuviai GetJet dabar skraido už LOT, latviai SmartLynx skraido už TUI; ACMI operatorius stipriai naudoja kanadiečiai, kitos aviakompanijos (SpiceJet, OmanAir, Silk Air) prikelia senus lėktuvus, kurie buvo planuoti siųsti į dykumą, dengti trūkumą. Kai kurios didelės aviakompanijos, kaip Southwest arba Norwegian nutarė tiesiog atšaukti dalį skrydžių ir taip suktis iš situacijos. Nemažai maršrutų buvo atšaukta dėl to, jog jie buvo sudizaininti 737MAX - senesni lėktuvai tiesiog negali tokio nuotolio įveikti.

Prisitaikymas sąlyginai buvo lengvas ir nestipriai paveikė keleivius dėl to, jog įvyko kovo mėnesį: laisvų lėktuvų ir įgulų šiuo laiku yra. Kovas-balandis tai mėnesiai, kai ACMI provider'iai dar ruošiasi vasarai.

Bet kas bus vasarą, kai jau paskutinius kelis metus industrija buvo susidūrusi su didžiuliu resursų trūkumu? Dabar, rinkoje trūks kažkur 500 lėktuvų: visi kurie ground'inti ir dar daug tų, kurie turėjo būti pagaminti iki vasaros. Jų laukė ir europiniai atostoginiai operatoriai, kaip TUI, Ryanair ir kiti.

O, panašu, jog greito 737MAX grįžimo į dangų nebus. Aišku, čia kaip ir meteorologinėse bei ekonomikos prognozėse, baisiausius scenarijus kalbantys girdisi garsiausiai, bet faktai ryškūs: kol kas nėra aiškus tikslus kelias, ką turės padaryti Boeing, ką turės padaryti FAA resertifikuodama, ką turės padaryti operatoriai gražindami 737MAX į skrydžius.

Boeing tarsi ruošia MCAS sistemos update, tarsi reikės visu pilotus siųsti į simuliatorius mokytis, tarsi reikės resertifikuoti (ką? MCAS, visą lėktuvo dizainą?), bet planas neaiškus. FAA pasakė, jog nereikėtų tikėtis anksčiau nei gegužės viduryje. Kanados ir Europos (EASA) reguliatoriai siunčia žinutes, kad jie nebeketina pasitikėti FAA ir ketina patys nuo 0 sertifikuoti Boeing 737MAX. Jeigu taip būtų, tai neįvyktų greičiau nei per metus Europoje (mano prognozė).

O fone dar vyksta Lion Air ir Ethiopian katastrofų tyrimai. Etiopai juodas dėžes siunčia į Europą, o ne į JAV. Vis daugiau ženklų rodo aiškias sąsajas tarp dviejų tragedijų, o visas tas fonas su žmonių mirtimis visai situacijai deda dar daugiau jautrumo: https://www.reuters.com/…/exclusive-cockpit-voice-recorder-…

Nors dabar daug diskusijų ir santykių aiškinimosi tarp Boeing - FAA - DOT - Trumpo, bet Boeing visgi yra USA pride reikalas. Rinka oligopolinė, čia USA konkuruoja su Europa. Kažkaip turėtų JAV susiimti kažkuriuo metu.

Detalių ir pokyčių visoje šitoje sagoje turbūt bus dar daug. Bet, kas panašu šiandien: situacijos sprendimas bus labai negreitas. O tai tikrai įneš naujų spalvų į industriją, kuri sprendžia pasitikėjimo sistema klausimus, o dar vasarą kentės nuo resursų trūkumo (bilietai brangggggzzzzz).
Ir pabaigai, dar vienas labai paprastas link'as, kuris nupaišo, kaip čia tokia situacija įvyko: https://www.linkedin.com/…/boeing-737-max-crash-all-airbus…/"

Šaltinis: https://www.facebook.com/simonasbartkus/posts/10156259517412358