Kiek kainuoja nenaudojamų „Boeing 737 MAX“ saugojimas? Kas už tai sumokės? Ir kada MAX vėl skraidins keleivius?

„Boeing 737 MAX“ lėktuvai nebeskraido nuo kovo mėnesio. Naujų lainerių skrydžiai buvo sustabdyti po dviejų katastrofų, kurios ne tik stipriai kirto per lėktuvo reputaciją, bet ir privertė institucijas imtis priemonių. Katastrofų priežasčių ir galimų techninių problemų sprendimo būdų ieškoma iki šiol, tačiau tai reiškia, kad lėktuvai stovi nenaudojami. Kiek tai kainuoja? Ir kas padengs nuostolius?

Apie „Boeing 737 MAX“ katastrofas bei skrydžių sustabdymą galite paskaityti čia. Trumpai galime priminti, kad pirmam skrydžiui lėktuvas pakilo 2016 metais, o jau 2017 metais buvo įvykdyti pirmieji užsakymai. Tačiau kai šių metų kovo 10 dieną „Ethiopian Airlines“ oro linijų skrydis iš Adis Abebos į Nairobį baigėsi katastrofa, institucijų sprendimo ilgai laukti nereikėjo - viena po kitos šalys uždraudė 737 MAX skrydžius. Tai buvo antroji tokia MAX nelaimė, todėl šie lėktuvai nenaudojami stovi iki šiol.

Lėktuvų neskraidymo kaina

Lėktuvų eksploatacija turi savus kaštus, tačiau kai orlaiviai yra naudojami pagal paskirtį, jie savininkams uždirba pinigus. Nenaudojamų lėktuvų saugojimas taip pat kainuoja, tačiau šiuo atveju tai yra tikrų tikriausi nuostoliai ir galvos skausmas. „Bloomberg“ skaičiuoja, kad vieno neskraidančio lėktuvo saugojimas per mėnesį kainuoja apie 2000 dolerių, tačiau realiai šie kaštai gali būti ir dar didesni.

Daugiausia „Boeing 737 MAX“ lėktuvų suspėjo įsigyti amerikiečių „Southwest Airlines“ - šias oro linijas pasiekė 34 šio tipo lėktuvai. Dabar jie yra saugomi Mohavių dykumoje esančioje bazėje. Dykumos oras yra sausas ir puikiai tinkamas ilgalaikiam orlaivių saugojimui. Tačiau lėktuvams vis tiek reikia apsaugos nuo vėjo, smėlio ir saulės. Visos angos turėjo būti uždengtos, kad į jas nepatektų paukščiai ir vabzdžiai, tačiau techniniai darbuotojai lėktuvus vis tiek lanko praktiškai kasdien.

Specialistai nuolat ima degalų mėginius. Juose ieškoma bakterijų ir kitų teršalų, kurie gali atsirasti dėl ilgo saugojimo. Nors tie „Boeing 737 MAX“ stovi nenaudojami, jie vis tiek sensta ir, galima sakyti, dėvisi. Ilgas stovėjimas kenkia pagrindiniams orlaivių mazgams. Todėl techniniai darbuotojai kartą per savaitę užveda 737 MAX lėktuvų variklius, įjungia kompiuterius, išjudina pagrindinius valdymo paviršius sparnuose ir uodegoje. Tokio dėmesio sulaukia ne tik „Southwest Airlines“ saugomi lėktuvai, bet ir tie, kurie stovi kitų oro linijų bei gamintojo bazėse.

Kaip jaustumėtės, jei įsigytumėte įrankį, o vėliau juo negalėtumėte naudotis? Kasdien jį pavartytumėte rankose, nuvalytumėte dulkes, suteptumėte judančias dalis, o tada padėtumėte atgal į lentyną. Tai yra nuostoliai, tačiau kas juo padengs?

Oro linijos jau reikalauja kompensacijų

Tuos nuostolius tikriausiai turės padengti „Boeing“. Juk lėktuvai yra visiškai nauji ir techninės problemos kilo ne be gamintojo kaltės. Juolab, kad orlaivių grįžimas į darbą taip pat priklauso nuo „Boeing“ veiksmų. Visi tikisi, kad 737 MAX vėl gabens keleivius kiek įmanoma greičiau, tačiau gali būti, kad reikės laukti dar bent mėnesį, o gal ir ilgiau.

737 MAX galėtų uždirbti pinigus, tačiau vietoje to neša nuostolius. (Anna Zvereva, Wikimedia)

„Norwegian“, „China Southern Airlines“ bei „Air China“ jau reikalauja kompensacijų. Kitos oro linijos netruks pasekti šiuo pavyzdžiu, nes nuostoliai yra rimti.  Įvairioms oro linijoms visame pasaulyje pristatyta daugiau nei 380 737 MAX orlaivių, todėl „Boeing“ turi rimtai apgalvoti savo atsaką.

„Boeing“ bet kuriuo atveju patirs didelius nuostolių. 737 MAX gamyba nebuvo sustabdyta, todėl nemažai orlaivių saugo ir gamintojas. Daugelis jų yra pasipuošę oro linijų simbolika, tačiau pas pirkėjus keliauti negali. Na, bent jau kol kas - neabejojama, kad anksčiau ar vėliau techninės problemos bus išspręstos ir lėktuvai imsis darbo. Jei „Boeing“ sutiks kompensuoti visus su orlaivių stovėjimu susijusius nuostolius,  kompanijos laukia rimtas finansinis kirtis kompanijai. Prie to dar reikės pridėti ir lėktuvų atnaujinimo išlaidas, sulėtėjusius ir, galbūt, prarastus užsakymus.

Įdomu tai, kad ekspertai prognozuoja, jog „Boeing“ nepadengs oro linijų negautų pajamų - tos sumos, kurią 737 MAX turėjo uždirbti. Tačiau stovėjimo, saugojimo ir techninės priežiūros išlaidas gamintojas greičiausiai turės kompensuoti. Tai bus rimta pinigų suma, bet ne tokia, kuri sužlugdytų gamintoją. Tikėtina, kad „Boeing“ bus labiau suinteresuota šį klausimą uždaryti kiek įmanoma greičiau, todėl oro linijos derybose turės daugiau svertų.

Nors internete galima paskaityti ir labai keistų prognozių, „Boeing“ tikrai išliks. 737 MAX savo laiku buvo perkamiausias laineris rinkoje, tačiau tai nėra vienintelis kompanijos produktas. Vos tik problemos bus išspręstos ir 737 MAX sugrįš prie oro uostų terminalų, „Boeing“ galės išsilaižyti žaizdas ir dirbti toliau.

Kada 737 MAX vėl skraidins keleivius?

„Boeing 737 MAX“ sugrįžimu į darbą yra suinteresuotos oro linijos, gamintojas ir, greičiausiai, keleiviai. Žinoma, mums svarbiausia, kad orlaiviai būtų saugūs, tačiau nauji lėktuvai įprastai yra draugiškesni keleiviams. Galų gale, smalsu sužinoti, kaip vyks 737 MAX sugrąžinimas - ar lėktuvas pakeis vardą? Kokie atnaujinimai bus atlikti? Kaip į tai reaguos keleiviai?

Oro linijos norėtų dar šią vasarą pakelti „Boeing 737 MAX“ darbui. (N509FZ, Wikimedia)

Šaltiniai gegužės 24 dieną paskelbė, kad JAV Federalinė aviacijos administracija (FAA) gali leisti 737 MAX skraidyti jau birželio pabaigoje. Tiesa, tai nėra oficialūs duomenys, tačiau tai būtų suprantama. Vasara yra kelionių sezonas, todėl oro linijos labai spaudžia FAA greičiau priimti reikiamus sprendimus. 

Oficialiai aviacijos saugumo pareigūnai teigia, kad svarbiausias tikslas yra ne ankstyvas leidimų skraidyti išdavimas, o saugumo užtikrinimas. Daniel Elwell, FAA administratorius, taip pakomentavo situaciją - „Jei prireiks metų, kol būsime užtikrinti, kad draudimas skraidyti gali būti panaikintas, tebūnie“. 

Europos aviacijos saugumo agentūra (EASA) nebūtinai iš karto pasektų FAA pavyzdžiu. Europoje 737 MAX skaičius yra mažesnis, kaip ir oro linijų spaudimas. EASA pirmiausia nori matyti pokyčius - „Boeing“ turi parodyti, kad problemos yra išspręstos, o tada jau galima kalbėti apie draudimo skraidyti panaikinimą.

Taip pat neaišku, kada draudimus panaikins Kinija, kurioje jie buvo įvesti pirmiausia. Kinijos oro linijos bene garsiausiai kalba apie kompensacijas, todėl santykiai su „Boeing“ gali būti komplikuoti. Kita vertus, jei FAA tikrai jau birželį panaikins draudimą skraidyti 737 MAX lėktuvais, tikėtina, kad tai sukels grandininę reakciją ir šio tipo lėktuvai netrukus pakils visame pasaulyje. Tačiau ar tai tikrai prasideda, sužinosime tik birželio pabaigoje.