Kariniai lėktuvai turi oficialius pavadinimus, tačiau dažnai šalia jų atsiranda ir pravardės. Oficialūs pavadinimai yra priskiriami gamintojo ar naudotojo ir dažnai nėra susiję su konkrečiomis lėktuvo savybėmis. Tuo tarpu pravardė visuomet yra susijusi su kokia nors lėktuvo detale, savybe ar istorija. Kartais tokie išraiškingi lėktuvų apibūdinimai tampa oficialaus orlaivio vardo dalimi. Štai 7 įdomūs karinių lėktuvų pravardžių pavyzdžiai.
Neseniai publikavome straipsnį apie triukšmingiausią visų laikų lėktuvą „Republic XF-84H Thunderscreech“. Žodį „Thunderscreech“ tiesiogiai būtų galima išversti kaip „Griaustinio klyksmas“. Kaip galite įsivaizduoti, ši pravardė eksperimentiniam lėktuvui buvo prilipdyta dėl jo skleidžiamo iš kojų verčiančio triukšmo. Rašydamas tą straipsnį susimąsčiau apie kitas lėktuvų pravardes, kurios yra amžiams įrašytos į jų istorijas, todėl nusprendžiau viską sudėti į štai tokį rinkinį.
„Tupolev Tu-160“ – tai paskutinis Sovietų sąjungoje sukurtas strateginis bombonešis. Pirmą kartą „Tu-160“ pakilo dar 1981 metais, o jau 1987 metais pradėjo tarnybą. Ir tarnauja iki šiol – bent keliolika šių strateginių bombonešių tebėra Rusijos karinių oro pajėgų sudėtyje. Šis 54,1 metro ilgio lėktuvas gali pasiekti 2220 km/val. greitį, tačiau skrisdamas lėčiau jis gali nukeliauti ir 7300 km atstumą. Nors „Tu-160“ nebėra jaunas, jis vis dar yra pavojingas ginklas, galintis suduoti ir branduolinius smūgius.
„Tupolev Tu-160“ yra balti ne šiaip sau. (Alex Beltyukov, Wikimedia, CC BY-SA 3.0)
Dėl savo spalvos ir smailios nosies „Tupolev Tu-160“ yra vadinamas Baltąja gulbe („Белый лебедь“). Vien pažvelgus į šį lėktuvą tampa aišku, kodėl pasirinkta tokia pravardė, tačiau, ar žinote, kodėl „Tu-160“ iš tikrųjų yra baltas?
Iš tikrųjų strateginiai bombonešiai Šaltojo karo laikais dažnai būdavo iš dalies arba visiškai balti, nes ši spalva puikiai atspindi šviesą ir terminę radiaciją. Taip bandyta apsaugoti lėktuvo elektroniką ir įgulos narius nuo pačių numestos atominės bombos terminės bangos. Šiais laikais JAV strateginiai bombonešiai yra dažniau dažomi maskuojančiomis spalvomis, nes branduolinių misijų tikimybė dabar yra visai menka. O štai „Tu-160“ išlaikė savo baltą spalvą ir prie jos derančią pravardę.
Tai – „Fairchild Republic“ kompanijos sukurtas šturmo lėktuvas, pirmam skrydžiui pakilęs dar 1972 metais. Šis orlaivis garsėja tvirtumu, neįprastu dizainu ir 30 mm automatine patranka, kuri per minutę gali paleisti net 3900 šūvių. Iki šiol tebenaudojamas A-10 yra skirtas naikinti taikinius ant žemės. Dažnai šio lėktuvo taikiklyje atsiduria tankai bei kitos šarvuotos mašinos, tačiau nuo įspūdingo ginklo ugnies gali kristi ir pastatai bei įvairūs įtvirtinimai.
„Republic“ kompanija dažnai savo lėktuvus vadino su griaustiniu (angl. „thunder“) susijusiais vardais – „F-84 Thunderjet“, „F-84F Thunderstreak“ ir „F-105 Thunderchief“ yra geri šios praktikos pavyzdžiai. Tačiau JAV Karinių oro pajėgų pilotai šiuos lėktuvus vadino šernais (angl. „hog“) – F-84 šnekamojoje kalboje tapo „Hog“, F-84F – „Superhog“, o F-105 – „Ultra Hog“. Pagal šią tradiciją pravardę turėjo gauti ir „Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II“, todėl jis tapo „Warthog“ – tai lietuviškai reiškia karpotį – Afrikoje gyvenantį kiaulinių šeimos gyvūną. Karpočiai gali būti agresyvūs, koks, žinoma, ir yra A-10, kurio nosį dažnai papuošia aštrių dantų piešiniai.
„Boeing E-3 Sentry“ – tai ankstyvojo perspėjimo ir kontrolės lėktuvas, karo atveju galintis tapti ir vadaviete ore. Iš esmės E-3 yra skraidantis radaras, galintis iš toli pastebėti artėjančius priešo lėktuvus, laivus ir antžeminę techniką. Šis orlaivis sukurtas stipriai modifikavus „Boeing 707“ keleivinį lėktuvą. Tokio tipo „E-3 Sentry“ pirmam skrydžiui pakilo 1976 metais, o jau 1977-aisiais pradėjo tarnybą JAV Karinėse oro pajėgose. Kaip ir kiti šiame straipsnyje paminėti lėktuvai, E-3 yra naudojamas iki šiol.
„Boeing E-3 Sentry“ viršuje turi besisukantį radaro diską.
Žodis „Sentry“ anglų kalboje reiškia „Sargybinis“. Šis oficialus pavadinimas pasirinktas tiesiog dėl E-3 lėktuvo darbo pobūdžio – jis turi anksti pastebėti artėjantį priešą ir apie jį perspėti. Tačiau kariai šiuos lėktuvus vadina žodžiu Mėtomu disku (angl. „Frisbee“) – tokiu žaislu, kuriuo ir jūs žaidžiate paplūdimyje. Tokia pravardė buvo pasirinkta dėl ant „E-3 Sentry“ fuzeliažo sumontuoto iš toli matomo radaro disko. Jis sukasi 6 apsisukimų per minutę greičiu ir savo forma iš tiesų šiek tiek primena tą skraidantį diską, kuriuo kiekvienas kada nors esame žaidę.
Tai – žvalgybinis lėktuvas, pirmam skrydžiui pakilęs dar 1955 metais. Tarnybą šis orlaivis pradėjo jau 1957-aisiais ir yra tebenaudojamas praėjus daugiau nei šešiasdešimčiai metų. U-2 gali pakilti į 24,4 km aukštį ir be degalų papildymo nuskristi 11,28 tūkstančius kilometrų. Iš įspūdingo aukščio šis lėktuvas daro žvalgybines nuotraukas – U-2 surinkta informacija padėjo JAV Šaltame kare įgyti šiokį tokį pranašumą.
U-2 pavadinimas yra trumpas ir įsimintinas, tačiau su šiuo lėktuvu dirbantys žmonės jį dažnai vadina Drakone („Dragon Lady“). Kodėl? „Lockheed U-2“ kadaise buvo sukurtas ne JAV Karinėms oro pajėgoms, kurios šiuos orlaivius naudoja iki šiol, o Centrinei Žvalgybos Agentūrai. Tai buvo itin slaptas projektas ir apie šį šnipų lėktuvą viešai buvo kalbama itin mažai. Vietoje dabar naudojamo U-2 pavadinimo, tuomet projektas vadintas kodiniu vardu „Dragon Lady“. Matydami šį pavadinimą dokumentuose, kariai taip ėmė vadinti patį lėktuvą. Šis pavadinimas taip prilipo, kad U-2 jį nešioja jau daugiau nei šešis dešimtmečius.
Tai – didelis Rusijos oro ir kosmoso pajėgų keturių variklių strateginis bombonešis, galintis dirbti ir kaip raketų paleidimo platforma. „Tu-95“ pirmam skrydžiui pakilo dar 1952 metais, o 1956-aisiais jau pradėjo tarnybą. Šis turbopropelerinis lėktuvas su kontrarotaciniais propeleriais vis dar gali suduoti ir branduolinius smūgius. Teigiama, kad, nepaisant garbaus lėktuvo amžiaus, „Tu-95“ tarnaus bent iki 2040 metų.
„Tupolev Tu-95“ NATO buvo pramintas Meška. (Sergey Krivchikov, Wikimedia)
„Tu-95“ turi kelias įdomias savybes. Tai yra vienintelis šiuo metu tebenaudojamas strateginis bombonešis su propeleriniais varikliais. Kartu tai yra ir vienas triukšmingiausių šiuo metu skraidančių lėktuvų, nes jo propelerių galai orą skrodžia greičiau už garsą. „Tu-95“ yra pravardžiuojamas Meška (angl. „Bear“, rus. „Медведь“). Šį lėktuvą taip pavadino NATO, kuri visai Rusijos ir Kinijos karinei technikai skiria lengvai suprantamus angliškus pavadinimus. Pavyzdžiui, straipsnio pradžioje minėtas „Tu-160“ yra vadinamas „Blackjack“.
Įdomu tai, kad ir patys rusai „Tu-95“ dažnai vadina meška. Šis vardas puikiai tinka dėl garsaus variklių riaumojimo ir įspūdingo lėktuvo dydžio.
Tai – braziliškas turbopropelerinis lengvasis šturmo lėktuvas. Šis karinis orlaivis, pirmam skrydžiui pakilęs 1999 metais, yra skirtas veikti teritorijose be išvystytos priešlėktuvinės apsaugos. Tai yra mažas ir gana tvirtas lėktuvas, galintis efektyviai naikinti taikinius ant žemės.
„Super Tucano“ dalis šio lėktuvo varde atsirado pakankamai natūraliai. EMB 314 buvo sukurtas senesnio mokomojo „Embraer EMB 312 Tucano“ pagrindu. Vienas Brazilijos karinių oro pajėgų kadetas kadaise pasiūlė tuomet dar bandomą EMB 312 lėktuvą pavadinti nacionalinio paukščio tukano garbei. Pasiūlymas buvo išties geras, todėl šis vardas jau 1981 metų spalį tapo oficialiu. Kuomet buvo sukurtas EMB 314, jam reikėjo naujo vardo, todėl „Super Tucano“ labai tiko. Taigi, tai yra geras pavyzdys kaip karių sugalvotos pravardės suranda kelius į oficialius lėktuvų pavadinimus.
F-16 – tai vienas geriausiai pasaulyje žinomų reaktyvinių naikintuvų. Šis orlaivis pirmam skrydžiui pakilo dar 1974 metais ir ne vienos valstybės oro pajėgose tarnauja iki šiol. F-16 sudalyvavo ne viename mūšyje ir šiandien, kai ore karaliauja naujos kartos naikintuvai, išlieka galinga jėga.
F-16 iki šiol yra vienas lengviausiai atpažįstamų viršgarsinių naikintuvų pasaulyje.
Kovojantis sakalas („Fighting Falcon“, oficialus lėktuvo pavadinimas) yra gražus oficialus pavadinimas, tačiau kariai vadina šį orlaivį šiek tiek paprasčiau – jam prilipdyta Angies pravardė (angl. „Viper“). Ši pravardė prilipo dėl dviejų priežasčių. F-16 forma šiek tiek primena angies galvą. Šis lėktuvas taip pat primena ir „Colonial Viper“ – erdvėlaivį iš populiaraus mokslinės fantastikos serialo „Galaktikos kovos“.
Žinoma, šį straipsnį būtų galima tęsti ir tęsti – daugybė lėktuvų turi įdomias pravardes. Šie pavyzdžiai pasirinkti ne tik todėl, kad šios pravardės yra labai įdomios, bet ir todėl, kad jos atsirado dėl skirtingų aplinkybių. Štai „Lockheed U-2“ dažnai vadinamas senu kodiniu programos pavadinimu, „Embraer EMB 314 Super Tucano“ pravardės ir oficialaus vardo atsiradimą paskatino ir patriotiniai motyvai, o rusų „Tu-95“ pravardę gavo iš NATO rankų. Tai parodo, kad kaip ir žmonių, taip ir lėktuvų pravardės gali atsirasti labai įvairiai.